Kompressionskläder och tro - Hjärnfysikbloggen | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Johan Renström


Erfaren hjärnägare, trail- och ultralöpare som bloggar om det mesta men mest om löpning och om hjärnan, om naturvetenskap och om hälsa. Min gamla blogg Hjärnfysik finns på: http://hjarnfysik.blogspot.se/
Populära blogginlägg:
Om rödbetsjuice och uthållighet
Allt om fettförbränning
Sanningen om biggest loser
Om överträning
Om morgonlöpning
Löpning är inte farligt
Om sittsjukan
Om pulsträning och hjärtslag
Polariserad träning ger resultat
Vad är fascia?

------------Instagram @jhnrnstrm-----------------

Etiketter


  1. > 180 steg
  2. > 4x4-intervaller
  3. > adenosin
  4. > Anders Ericsson
  5. > Andning
  6. > Angelo Mosso
  7. > Antioxidanter
  8. > artros
  9. > ATP
  10. > Backintervaller
  11. > Barfotalöpning
  12. > BDNF
  13. > bdnf
  14. > bdnf hjärngödsel
  15. > bdnf och löpning
  16. > Biggest Loser
  17. > biokemi
  18. > Björn Borg och John McEnroe
  19. > Blod
  20. > Blodtryck
  21. > Blogg
  22. > bok
  23. > Brunt fett
  24. > cancer
  25. > Central Governor
  26. > Central governor
  27. > Choklad
  28. > Cirkelträning
  29. > Core
  30. > Cykling
  31. > Deliberate practice
  32. > Depression
  33. > Diet
  34. > diet
  35. > Djupvila
  36. > Dopning
  37. > Evolution
  38. > evolution
  39. > Expert
  40. > Fascia
  41. > Fasta
  42. > fasta
  43. > Fetma
  44. > Fett
  45. > fett
  46. > Fjällen
  47. > Fotboll
  48. > Framtiden
  49. > Fria radikaler
  50. > Frida Karlsson
  51. > Fysiologi
  52. > förkylningar
  53. > Föräldrar som pressar
  54. > Gener
  55. > Gränser
  56. > gå ner i vikt med periodisk fasta
  57. > Handledd övning
  58. > hippocampus
  59. > hjärnan
  60. > Hjärnan
  61. > hjärndoping
  62. > Hjärnfysik
  63. > hjärnhälsa
  64. > hjärnkrafter
  65. > Hjärnplasticitet
  66. > hjärnstark
  67. > Hjärnstark
  68. > hjärnstimulering
  69. > Hjärnuthållighetsträning
  70. > Hjärthälsa
  71. > Håll
  72. > Hälsa
  73. > härnö trail
  74. > Härnö Trail
  75. > Höga Kusten Trail
  76. > Ibuprofen
  77. > idrott
  78. > Iliotibialbandet
  79. > immunförsvaret
  80. > Indianer
  81. > inflammationer
  82. > Intervaller
  83. > intervaller
  84. > Jere Pajunen
  85. > Jure Robic
  86. > Jägare och samlare
  87. > Kaffe
  88. > Kipchoges leende
  89. > knäartros
  90. > knäled
  91. > koffein
  92. > kognitiv nedgång
  93. > Komfortzon
  94. > Kompression
  95. > Kramp
  96. > Kvantfysik
  97. > kväveoxid
  98. > kyligt väder och träning
  99. > Lieberman
  100. > Lindans
  101. > Listor
  102. > läkningsprocess
  103. > Lärande
  104. > löpning
  105. > Löpning
  106. > löpning efter 40
  107. > Löpning ger nya nervceller
  108. > Löpning mot depression
  109. > löpning nya nervceller
  110. > löpningens effekt på åldrande
  111. > Löpsteg
  112. > Löpteknik
  113. > Maffetone
  114. > MBT-skor
  115. > Mindfulness
  116. > Minne
  117. > minne
  118. > Misstag
  119. > Mjölksyra
  120. > Morgonlöpning
  121. > Motion
  122. > Multitasking
  123. > Muskler
  124. > Naturlig löpning
  125. > Nedförslöpning
  126. > Neurogenes
  127. > neurogenes
  128. > Neuroplasticitet
  129. > nitrat
  130. > Norska intervaller
  131. > NSAID
  132. > näsandning
  133. > näsandning och löpning
  134. > nötter
  135. > Orientering
  136. > Peak
  137. > periodisk fasta
  138. > Placebo
  139. > Placeboeffekten
  140. > Polariserad träning
  141. > Prestation
  142. > primära motoriska barken
  143. > Proprioception
  144. > Protein
  145. > Psykobiologiska modellen
  146. > Psykologi
  147. > Puls
  148. > Race Across America
  149. > Reflexer
  150. > råtthjärnor
  151. > Rödbetor
  152. > Rödbetsjuice
  153. > rödbetsjuice
  154. > Rödbetsjuice och prestation
  155. > rödbetssaft
  156. > Rörelse
  157. > Samuele Marcora
  158. > Semester
  159. > Sitta på möten
  160. > sittande
  161. > Sittandesjukan
  162. > Sittsjukan
  163. > skador
  164. > skelett
  165. > Skidåkning
  166. > Skola
  167. > Skratta och spring
  168. > Smärta
  169. > smärtstillare
  170. > Springtime Travel
  171. > Steglängd
  172. > Stress
  173. > Studie
  174. > Styrketräning
  175. > Ståsjukan
  176. > Svett
  177. > Sydamerika
  178. > Sömn
  179. > Talang
  180. > tarahumara
  181. > tDCS
  182. > Telomerer
  183. > Tillskott
  184. > torr hals
  185. > Trail
  186. > traillöpning
  187. > Trailrunning
  188. > transkraniell likströmsstimulering
  189. > Träning
  190. > Träningsvärk
  191. > Tsimane
  192. > Törst
  193. > Ultra
  194. > Universum
  195. > Urinvånare
  196. > Vanor
  197. > Vardagsmotion
  198. > Vatten
  199. > Vetenskap
  200. > vikt
  201. > Viljestyrka
  202. > Vitamin D
  203. > Vålådalen
  204. > Världens tuffaste lopp
  205. > Värme
  206. > Åldrande
  207. > åldrande
  208. > Ångest
  209. > Återhämtning
  210. > Ätstörningar
  211. > Överträning

Kompressionskläder och tro

22 jul 2015
av: Johan Renström

Enligt vissa försäljare av kompressionskläder ska dessa underplagg bland annat göra oss snabbare, leda till bättre återhämtning och minska inflammationssvaret i muskulaturen efter ett hårt löppass. Stödstrumpor har länge använts för att behandla ödem i underben och fötter, eftersom ett ökat tryck mot venerna ökar blodets flödeshastighet. Många som sitter mycket har dessutom använt stödstrumpor för att motverka att blodet samlas i underbenen. Men behöver löpare extra tryck runt ben och vader? Förbättrar de blodflödet och prestationen för friska och rörliga personer? 

Det andra hjärtat
När människan reste sig upp på två ben hamnade större delen av allt blod som cirkulerar i kroppens vener under hjärtat. Det är ett problem, eftersom blodet måste rinna tillbaka till hjärtat för att pumpas ut, syresättas och nå hjärnan. Det krävs därför en extra pump i vadmusklerna, den så kallade vadmuskelpumpen. Denna pump - vårt andra hjärta - pressar upp blodet i venerna till hjärtat, men den fungerar bara så länge vi använder vadmusklerna. När vi sitter still i t ex ett flygplan eller när löpare stannar upp efter målgång, samlas blod i benen och det är inte särskilt ovanligt att löpare tuppar av när de stannar. En enkel metod för att väcka liv i den kollapsade löparen är då att lyfta ben och bäcken så att blodet rinner ner till hjärtat.


Vadmuskelpumpen.

Kan ett kompressionsplagg krama mer blod ur ett friskt ben? Människans evolution har skapat en rad unika och komplicerade anpassningar - från huvud till fot - för att vi skulle överleva som effektiva ultralöpare på savannen. Kan evolutionen ha missat att skapa extra tryck runt vader och ben? I ett tidigare inlägg gick jag igenom 20 studier och en del av dessa visade på små fördelar, andra små nackdelar, med kompressionskläder. I en av de större studierna drog forskarna slutsatsen att löpare använder kompressionskläder eftersom andra gör det och sedan tillskriver de kompressionskläderna framgångarna, men bortser från mindre bra lopp - ett vanligt sätt att resonera. Det fanns viss spridning i resultatet och det visade sig - föga förvånande - att de löpare som var mest positiva till kompressionskläderna förbättrade sin löpeffektivitet lite mer än de som inte hade någon åsikt om dem. Det skulle alltså till stor del handla om en placeboeffekt. Men hur testar man det?

Det handlar om tro
Det går tyvärr inte att göra en dubbelblindstudie som testar detta, eftersom det inte går att lura någon att de inte har kompressionsstrumpor på sig. Däremot kan man fråga personerna som deltar i en studie om de tror att strumporna kommer att ge fördelar eller inte. Därmed kan man se hur dessa föreställningar påverkar resultatet. I en studie, vars preliminära resultat presenterades förra månaden, gjorde man precis detta. Tolv vältränade löpare fick springa 2 x 5 km med en timmes vila emellan. De gjorde det vid två tillfällen - en gång vila med strumpor och en gång utan strumpor. Sju av löparna trodde att de skulle prestera bättre med strumporna, medan fem trodde att de inte skulle påverkas.


Man skulle kanske kunna testa kompressionskläder på hästar eftersom de knappast har någon föreställning om vad som är bra och inte.

Det visade sig först att det inte fanns någon signifikant skillnad mellan den första och andra löpningen med strumpvila emellan. Men när forskarna delade upp resultatet i troende och icke-troende och tittade på de som trodde på strumpornas kraft, såg man att de sprang 3,6 sekunder snabbare efter vilan, medan de icke-troende tappade 17,9 sekunder. Så de troende hade en icke-signifikant förbättring, medan skeptikerna tappade rejält (spridningen var dock runt 20 sekunder i båda fallen).

Forskarna mätte även sådant som syreförbrukning, hjärtfrekvens och upplevd ansträngning, men kunde inte hitta några skillnader mellan grupperna. Däremot hade löparna mindre ont i muskler och kände mindre trötthet efter vila med kompressionsstrumpor, oavsett deras tidigare föreställningar.

Denna studie bekräftar många andra studier, bl a en studie från början av året där sexton långdistanslöpare sprang på ett löpband med tre olika hastigheter med och utan kompression på vaderna. Forskare analyserade sedan allt data och fann ingen statistiskt signifikant skillnad i prestanda.

Återhämtning
Det verkar inte som att kompressionskläder gör oss snabbare, men det är möjligt att de förbättrar återhämtningen. Det känns bättre strax efter och dagen efter, men är det bra? Kompressionskläder minskar utrymmet för svullnad, vilket gör att man känner sig mindre öm efter ett lopp. Men är det verkligen bra att minska på det inflammatoriska svaret efter en ansträngning och på så sätt förkorta återhämtningstiden? Inflammationen är nämligen det som ger hyperkompensation i vävnaderna så att de bli starkare och mer hållfasta på sikt. Att ta bort eller minska denna är detsamma som att ta bort eller minska den faktiska återhämtningen. En liknande effekt kan man uppnå med läkemedel som hämmar inflammation (kortison och NSAID), något som bevisligen förkortar återhämtningstiden, på bekostad av styrka och hållfasthet i vävnaderna. Själv tror jag att en i övrigt frisk och bra kropp läker sig bäst själv, men det är också en form av tro. 

Slutsatser
Eftersom de studier som finns spretar: en del visar på små effekter andra på inga effekter, kan man gissa att eventuella effekter är ytterst små. Det enda säkra svaret är att kompressionskläder kanske förbättrar återhämtningen och att de sannolikt inte är skadliga.

Allt sitter i huvudet. Om man tror att något är bra, så är det bra. Om någon man tror på säger att något är bra, så är det också bra. Man ska inte underskatta placeboeffekten.

Till sist: det viktiga är att träna ordentligt, att äta nyttigt och varierat, att sova och återhämta sig. Det finns inga genvägar. Framgång i löparspåret kan än så länge inte köpas för pengar, men det finns självklart mycket pengar i löpningen.


Mer läsning
Om fascia och kompression
Om placeboeffekten





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiofem med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-07-29 19:13   Johan Renström

Nocebo är starka grejer, det är den verksamma substansen i voodoo.

 

2015-07-29 08:12   Hans I Jonsson

Noceboeffekten var rätt påtaglig tycker jag.
Surkartarna och skeptikerna tappar rejält i testet. He he

 

2015-07-24 22:40   Johan Renström

Hej johan! Ja man kan träna hårdare med kortare återhämtning. På kort sikt ger det bättre resultat, men frågan är på lång sikt. Det är svårt att veta, det kan finnas för- och nackdelar och när man inte vet tycker jag själv det är bäst att välja det enklaste (en bra princip som kallas för ockhams rakkniv) och inte köpa ett par. Men det finns många andra anledningar. De känns bra, man ser snyggare ut, det är kul att lägga pengar på sin favorithobby, osv.

 

2015-07-24 22:36   Johan Renström

Hej Åsa! Där ser man, jag visste inte att det fanns kompressionsdräkter för hästar. Så då skulle man kunna testa att låta 20 hästar springa med och 20 utan och få ett resultat. Om de funkar så kanske geparderna är intresserade som ju ofta är hack i häl på impalaantiloper och då kan man säkert sälja till antiloperna också. Och till gnuer, boaormar och sköldpaddor. Kapprustning på savannen:)

Vet inte varför dina ben dog, det måste nog någon ta en närmare titt på. Men det tycks som vissa trivs bättre i kompressionskläder än andra.

 

2015-07-24 21:44   johan

En tanke vid kompressionskläder efter träning.
Om det minskar tide för återhämtningen, så borde man kunna träna mer och hårdare? Visst, för benen kanske det går jämnt ut.. Men andra saker kan ju tjäna på det? Hjärta, lungor osv?

 

2015-07-24 19:03   Åsa

Jag har provat att springa med kompressionsstrumpor två gånger och båda gångerna kändes benen som cement.
Dom bara dog?
Trodde att jag skulle få "piggare" ben, men effekten blev helt tvärtom.
Kan det ha att göra med att vaderna inte orkade pumpa ut blodet, eller vad hände?

Vill även tillägga att det faktiskt finns exakt en sådan kompressionsdräkt för hästar! (Jo det är sant).

 

2015-07-22 20:45   Johan Renström

Hej Stefan! Intressant kommentar. Jag tror många använder plaggen av den anledning som beskriver. Om de gör att det känns roligare, är de helt klart värda pengarna eftersom det ska vara kul att springa. Kanske även om man tycker sig bli lite snyggare. Låter dock lite jobbigt med kronjuvelerna :D

 

2015-07-22 20:34   Stefan

Använder kompressionsplagg sedan 2 år och gillar det. För mig är det nog placeboeffekten, möjligtvis att jag inte får ont efter en längre löprunda.
Det jag gillar mest i början av användandet med byxorna var att musklerna och även fettet på lår och rumpa kändes "fasta" , inget daller. Tycker oxå att man fick ett extra stöd och skjuts i löpsteget, lite hjälp på traven. Kan jämföras med att köra bänkpress med tröja (ni som testat vet vad jag menar ).
Det enda negativa med kompressionsunderdel är att det även blir en kompression vid kronjuvelerna vilket kan vara störande.
överdel gillar jag inte vid löpning då det känns tyngre att andas iom trycket vid bröstet och magen även fast det är mindre kompression närmare hjärtat.
Tror inte att dessa plagg ger mig snabbare tider, möjligen mer uthållig men för mig blev dessa plagg den boost för att fortsätta löpträna och tycka att det är kul . Men något mirakelplagg är det inte enligt mig.

 

2015-07-22 14:52   Johan Renström

Tack för det Stig:) Kul att du uppskattar kritiska texter. Fast nästa gång måste jag nog skriva något positivt, känner mig lite gnällig ibland;)

 

2015-07-22 14:44   Stig Pettersson

Inom sjukvården skall behandling ske enligt "vetenskap och beprövad erfarenhet" Väldigt mycket är nog utifrån erfarenhet. Men vad är då erfarenhet? Den enskilda läkarens? och på hur många patientbehandlingar grundas detta?
Trenden är att det alltmer skall vara evidensbaserat det vi bedriver.
Man kan då fråga sig likt du gör hur dubbel-blindstudier med kompressionsstrumpor går till. Lika svårt att göra det då det gäller vätskeintag (ditt förra inlägg).Har självt svårt acceptera törst som indikator. Känner det ganska sent och är sannolikt rökt om jag inte fyller på efterhand.
Kompression av underbenen används inom vården profylaktiskt och terapeutisk mot fr.a. bensårsbehandling. Syftet är att minska eller förebygga ett ökat vävnadstryck orsakat av stillastående vätska, alltså ödemet, vilket ökar infektionsrisk och försvårar läkning. Evidensbaserat eller ej? Löpare med varicer borde vara hjälpt av kompression likt patienter i allmänhet bedöms vara.
Bra med kritisk granskning likt det du levererar gång på gång. Man vill ju gärna tro på det skrivna ordet.

 

2015-07-22 14:09   Johan Renström

Ja Carina, om man har onormalt lågt blodtryck så kan stödstrumpor vara bra att ha. Det brukar man rekommendera.

 

2015-07-22 14:07   Johan Renström

Tack för återkopplingen Olof:)

 

2015-07-22 14:07   Johan Renström

Oj, vilken ära LG:)

 

2015-07-22 13:57   Carina Winnerfeldt

För mig är kompression out standing!
Jag kan nästan inte träna löpning utan, jag har väldigt lågt blodtryck (90/55) och svimmar lätt när pulsen stiger.
Med kompression kan jag träna med hög puls utan att svimma!

 

2015-07-22 13:56   Olof Ostrander

Hej! Vill bara skriva att jag läser dina inlägg med stort intresse då du informerar och förklarar på ett utomordentligt sätt. Jag har tagit till mig mycket av dina inlägg och tycker att mycket både stämmer och passar in på mig som löpare. Tack för bra och informativa inlägg!

 

2015-07-22 13:34   LG57

Igen! Kingen! Du får mitt "bäst judt nu" på min blogg imotgon

 


Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.