Övningarna som hjälper mot hälsporre | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Övningarna som hjälper mot hälsporre

Skador: Hälsporre kan vara en löpares återkommande mardröm. Skadan uppstår när bindväven under foten blir inflammerad och kan bli mycket besvärlig om den inte behandlas i tid. Men tar du itu med själva orsaken – svaghet och stelhet i de muskler och senor som stöder fotvalvet, så kan enkla stretch- och styrkeövningar förebygga och bota den besvärliga åkomman.


Annons

Nedkylning med is, vila, ortopediska åtgärder och smärtstillande preparat kan minska obehaget av hälsporren. Men tyvärr har skadan en tendens att komma tillbaka om man inte fokuserar på själva orsaken, så har du ofta smärta i fotvalven så kan följande övningar – som ska genomföras dagligen och barfota – vara till stor hjälp.







(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiotvå med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-01-28 09:30   Jenny Sunding

Hej Jon! Prehabbloggen här på runnersworld.se har skrivit en serie om plantar fascit som jag rekommenderar att du läser:
http://www.runnersworld.se/blogs/prehabbloggen/fakta-och-myter-om-halsporre-plantar.htm
http://www.runnersworld.se/blogs/prehabbloggen/fakta-och-myter-om-halsporre-plantar-2.htm
Lycka till! Mvh Jenny, webbredaktör

 

2015-01-26 18:16   Jon

Jag har fått lära av min sjukgymnast att eftersom Plantar Fasciit är en inflammation bör man inte utföra provokativa övningar för Plantar Fascian som vadpress/tåhävningar.
Finns det något stöd för att ovanstående övningar har någon läkande effekt (påskyndande av läkning) på problemet eller bör övningarna främst utföras i förebyggande syfte under ej inflammatoriskt tillstånd?

 

2013-12-30 16:01   Ingr Nordlinder

Har haft hälsporre för 1,5år sen vilken behadlade med laser, men nu är det onda på utsidan foten.mellan hälen o lilltån. kan det också vara en typ av hälsporre, det bränner även på ovansidan, stretchar och har även sulor gjutna ef. min fot, Vad är det?

 

2013-10-19 12:46   Nina Nyström

Hej Thomas!
Texten kommer ifrån den RW:s internationella materialbank. Däremot har vi valt den mer folkliga benämningen "Hälsporre" framför "Plantar fasciit". Men jag tycker att det framgår ganska tydligt att texten handlar om skillnaden den muskulära aktiviteten gör för att förebygga/bota benägenheten att utveckla hälsporre.

/Webred

 

2013-10-18 16:27   Thomas Libäck Leg Ortopedihgengör

Bästa ni
Du kan INTE träna bort hälsporre, en benutväxt på grund av långvarig inflammation!
PLANTARFASCIIT kan man undvika genom att öka muskelaktiviteten!

 
Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser