6 vardagsfällor som kan orsaka skador | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Skador

6 vardagsfällor som kan orsaka skador

19 mar 2014

Se upp! Små problem kan bli stora problem och segdragna skador - om du inte ser upp i tid och gör något åt dem.

TRYCK INTE NER FÖTTERNA I SKOR DU INTE KNUTIT UPP
Du gör det dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad; trycker ner fötterna i ett par skor du inte orkat knyta upp skosnörena på. Och så en dag har du vridit vristerna så många gånger att en skada uppstår på ligamenten.

LÖSNINGEN: Knyt upp skorna innan du sätter på dig dem! Tycker du det är jobbigt att knyta, så byt till skosnören med snabblås som gör att det går fortare att knyta skorna.

SPRING INTE MED EN VATTENFLASKA I HANDEN
Att löpa med en vattenflaska i handen under en längre distans kan göra din hållning sned och därigenom öka risken för skador.

LÖSNINGEN: Ett vätskebälte runt magen centrerar vattnets vikt närmare kroppen, vilket gör att löpningen påverkas minimalt.

ÖVERSTRÄCK INTE DINA BAKLÅRSMUSKLER
Du tror kanske att den bästa kuren för stela baklår är att stretcha - hårt och ofta. Men det kan i själva verket orsaka bristningar i musklerna.

LÖSNINGEN: Stretcha uppvärmda muskler mjukt. Pressa aldrig på hårt och absolut aldrig till en punkt där det börjar kännas obekvämt. Tänk också på att problem med baklårsmusklerna kan ha flera orsaker, inte sällan beror de på stela och korta höftböjarmuskler.

ÖVA INTE BARA UTFALLSTEG
Löpare har ofta en obalans i benmusklerna som bara målinriktad styrketräning kan åtgärda. Se till att stärka de stabiliserande muskelgrupperna för att motverka skador.

LÖSNINGEN: Stärk hela kroppen genom att göra kombinationsövningar som stärker över- och underkroppen samtidigt. Använd din egen kropp som vikt och motstånd.

GE INTE BLOD INNAN ETT LOPP
Det kan ta fyra till åtta veckor för röda blodkroppar att nå normalvärden efter en blodgivning. Det kanske du inte märker av särskilt mycket under en vanlig träningsrunda, men det kan definitivt grusa dina planer på ett personbästa under ett lopp.

LÖSNINGEN: Se till att det alltid går åtta veckor mellan att du ger blod och ett lopp du vill prestera bra på.

DÅLIGA VARDAGSSKOR
Skor som inte stödjer foten - eller skor med nedslitna, sneda sulor - kan orsaka hälsporre, medan höga klackar kan orsaka stela vader och ömma hälsenor.

LÖSNINGEN: Betrakta dina skor bakifrån. Om de lutar inåt eller utåt är det dags att köpa ett par nya. Välj bekväma skor med bra stöd för fotvalvet. Och undvik höga klackar i så stor utsträckning som möjligt.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tolv med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-11-11 13:47   THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom {}

 

2016-03-30 11:56   Nina Nyström

Hej Anna!

Sök på styrketräning så hittar du massor av övningar på sajten:) Här har du några exempel:

http://www.runnersworld.se/artiklar/bli-starkare-och-snabbare-med-explosivt.htm

http://www.runnersworld.se/artiklar/viktyoga.htm

 

2016-03-21 14:51   Anna

Hej Nina
Har RW tips på bra kombinationsövningar som stärker över och underkropp samtidigt? (ref rubriken "ÖVA INTE BARA UTFALLSTEG" )

 


Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken