Löptränarutbildning & laktattest - Sofie Nelson | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Sofie Nelsson


Löptränarutbildning & laktattest

18 okt 2017
av: Sofie Nelsson

Jag har haft en lärorik och händelserik helg. Jag var i Stockholm och gick Friidrottsförbundets Löptränarutbildning. Jag vill ha mer kunskap om träning och planering så det var ett ypperligt tillfälle för mer kunskap. Jag är coach sedan ett par år tillbaka för en löpargrupp med allt från nybörjare till mer vana löpare och det är fantastiskt kul att få dela min kunskap med dem. Samtidigt får jag extremt mycket tillbaka, framförallt i inspiration. Men man kan aldrig bli fullärd och därför passade jag på att gå denna utbildning.

Under utbildningen som hölls i Sollentuna fick vi träffa många duktiga föreläsare och vi har berört de flesta ämnen. Allt från träningsplanering och styrketräning till kost och ledarskap. Nu väntar bara certifieringsuppgiften innan det är klart.

Ett av momenten i kursen var att vi fick vara med och se hur ett träningspass kunde se ut för några av Sveriges duktigaste 800m löpare (Kalle Berglund och Andreas Almgren). Dessutom fick vi som ville även vara med på passet. Det blev såklart lite nivåskillnad men fördelen med intervaller är ju ändå att man kan köra ihop trots olika nivå. Passet bestod av 6x5min tröskelintervaller med 1min vila. Jobbigt och härligt pass! 

Som om inte det vore nog med träning för den dagen fick jag ställa upp som testperson under genomgången av hur ett laktattest går till. Jag fick springa på löpband där man utför testet. Jag började på 12km/h och där efter ökar man hela tiden med 1km/h var 5e minut. Var 5e minut tar man även ett blodprov för att mäta laktat(mjölksyra) i blodet samt stämmer av puls. På så vis kan man se vart tröskelpuls/nivå ligger. För när man kommer upp i en mätning där det bildas en viss mängd med laktat (4mml) så innebär det den nivå eller hastighet man klarar av att ligga på i en tröskel. Detta är ett perfekt sätt för att hitta sina pulszoner när man tränar så nu har jag bättre koll på mina zoner. 
HÄR kan ni läsa mer om olika pulszoner på Runnersworld.

Hoppas ni också haft en bra helg!
Psst! Snart kommer ett nytt medaljinlägg.



Följ oss

Loppkalendern

19 jun
Hellasgården
27 jun
Öland
29 jun
Norberg
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken