Rörlighet och vardagsbrunch - Sofie springer | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Sofie Kulp-Tåg


Mest lästa


Rörlighet och vardagsbrunch

24 nov 2010
av: Sofie Kulp-Tåg

Som jag har nämnt har jag senaste tiden, sisådär 4-6 veckorna haft känningar i en lårmuskel. Det gjorde aldrig riktigt ont, och jag har kunnat springa hela tiden, men det har känts att det var något fel. Det blev naturligt några extra löparfria dagar i samband med resor, vilket kändes som en bra kompromiss.

Sedan ca. 2 veckor tillbaka har det känts att känningen varit på väg att läka, och nu är det bara en liten liten antydan kvar om jag koncentrerar mig att känna efter. Skönt att för en gångs skull avklara en känning/ skada på några veckor (peppar peppar, ta i trä); ska dock se till att få en genomgång av naprapaten snart. Det som jag gjort, och som jag tror att hjälpt läkningen, och förhoppningsvis gör att jag slipper samma skada igen är rörlighetsövningar och styrkeövningar för höft och bål.

All typ av bålträning är hemåt tror jag. Det är lätt att man blir stel i rygg, höft och rumpa när man springer mycket, och om man dessutom spenderar många timmar om dagen sittandes är det viktigt att aktivera bål och rygg. På senaste tid har jag fått in en rutin att göra några rörlighetsövningar (pilatesliknande), styrka för bålen och då rehabövningar för lårmuskler och rumpa. Det ideala vore att göra övningarna på morgonen för att väcka muskulaturen och redan från början av dagen ge hållningen en kick. Ännu är jag inte där; de dagar jag snorkkar kommer jag mig inte för att ta fram gymmattan innan jag springer iväg, så då blir det oftast i samband med stretch på kvällen, men på helger, och dagar som idag när jag är på resande fot passar jag på att göra övningarna the first thing. Och det som är bra med rutinen att varje dag på ett eller annat sätt träna bålen är att man verkligen märker resultat; och det relativt snabbt. Tänkte visa er vilka övningar jag gjort/ gör i ett inlägg snart, så håll ögonen öppna om ni är intresserade.

När jag ändå är in på att ge tips kan jag pusha för mera brunch på vardagar: Idag klämde jag en åtta bitars och en liter kaffe som en sen frukost/ tidig lunch i väntan på att sätta mig på flyget; kaffelitern var med tanke på flygsittandet och det faktum att jag försöker undvika kaffe i samband med lunch och middag för att ge järnupptaget en bättre chans inte det smartaste draget, men jag var väldigt kaffesugen. En typ av superkompensation hur som helst.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2010-11-26 18:19   Sofie Kulp-Tåg

Andrej - Har inte testat faktiskt. Men jag och gruppträning (du vet - passa tider och vara inomhus o sånt); nja.

sanna - Verkligen inte :)

Ann - Åh vad kul att du märker sådana resultat. Jag är nog lika fladdrig som vanligt, men känner att ryggen mår bättre.

Jonna - Men sushi är ju hur gott som helst som frukost :) Fredagskram!

 

2010-11-25 09:30   Jonna

En 8-bitars, vad är det? Sushi? Lät inte som någon god frukost i mina öron ;)

Ja, jag tror det är superviktigt med styrketräningen. Jag hade alltid superkass hållning som yngre, men tycker det har blivit mkt bättre nu. Sen skulle jag behöva bli bättre på olika rörlighetsträningar, koordination etc, så ser fram emot dina tips!
Torsdagskram!

 

2010-11-24 20:48   annsanns.blogg.se

Åh, jag har absolut känt att kroppen blivit tajtare och liksom samarbetar bättre sedan jag började köra core regelbundet!! Är supernyfiken på dina övningar och håller såklart utkik här. Som alltid!
Ha en skön kväll!

 

2010-11-24 20:42   sanna

Brunsch går inte av för hackor!

 

2010-11-24 20:16   Andrej Åhsberg

Jag väntar med spänning.
Funderade lite på dig och gym... det bästa "core-passet" jag har gått på är utan tvekan cirkelfys. Jag är utan tvekan den i klubben som kör mest bålträning och är överlägset starkast i bålen. Till 90% beror det på cirkelfysen. Här du prövat det?

 

2010-11-24 18:16   Sofie Kulp-Tåg

Sara - Oj nej hujedamej om jag skulle vara tvungen att klämma en tårta på förmiddagen. Det var en sushi måltid jag syftade på - var lite otydlig där :) . Iofs. skulle man ha sovit rätt bra efter en tårta. Eller så skulle man ha börjat må rätt illa. Och ja, hoppas att 2011 blir bättre ur skadeperspektiv.

 

2010-11-24 18:05   www.traningsgladje.se

åttabitars? åttabitars vadå? tårta?? :)
jag hobbas 2011 blir bättre för dig och mig rent skademässigt!

 


Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.