Träningsläger i Chamonix i bilder - Sanna Bryngelsson | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Sanna Bryngelsson


Träningsläger i Chamonix i bilder

12 aug 2017
av: Sanna Bryngelsson

I sommar så har jag bara haft två veckors semester. En vecka spenderades med att planera inför vårt bröllop i september och en vecka spenderades i Chamonix för att träna inför CCC första september.

Det är ganska skönt att få vara på plats, testa utrustning och känna på lederna. Det är väldigt mycket obligatorisk utrustning vilket är förståligt när man ska ge sig ut i bergen. Vädret kan slå om väldigt snabbt i bergen och då kan man behöva regnkläder och en extra tröja. Jag hade också tänkt att springa med stavar, något som jag inte gjort tidigare. Under de fem dagarna som vi var i Chamonix hann vi med 11 mil och 8500 höjdmeter. Till hjälp för att hitta bra leder hade vi boken ”Trail Running Chamonix and the Mont Blanc region”.

Första dagen i Chamonix anlände vi till byn först klockan 17 och vi hann då endast med en snabb löprunda i form av en vertikal kilometer upp till Plan Praz. Det var en väldigt varm kväll.

Dag två hikade vi med vänner från Chamonix till Les Houches längs med tour du Mont Blanc och sprang sedan tillbaka till Chamonix.

Dag tre bestämde vi oss för att springa en del av CCC/UTMB banan, den sista delen från Tête aux Vents via La Flégère till Chamonix, en del av CCC som vi med stor sannolikhet kommer att springa i mörker. Sträckan var otroligt vacker och det är kul att ha sett den i dagsljus. Stigen var omväxlande med några tekniska partier, lättlöpta stigar och stenhögar. Det känns som om det kan bli utmanande i mörker efter ganska många timmar löpning.

Dag fyra bestämde vi oss för att hika upp till en glaciär vid Les Bossons. Det var en väldigit brant stigning och på vägen ner när vi sprang stukade jag foten i en kurva på serpentinstigen. Jag hörde ett knak och jag såg CCC segla förbi. Det kändes hemskt och gjorde riktigt ont. Jag har både brutit ankel och dragit av en sena i samma fot och detta kändes ungefär på liknande sätt. Jag bet ihop och promenerade ner för resterande delen av serpentinvägen och den resterande milen hem. Jag var väldigt glad för mina stavar. Väl hemma kylde jag ned ankeln och lindade den. När det sedan var dags för att gå till Chamonix centrum för att äta middag så haltade jag riktigt ordentligt. Jag var arg, ledsen och besviken för att jag kanske inte skulle kunna springa CCC och jag såg en lång tid av smärtsam rehab framför mig. Jag sov med foten i högläge för att minska svullnaden och till min förvåning när jag vaknade morgonen efter kändes det mycket bättre. Det gjorde så klart ont men jag kunde gå nästan utan att halta. Eftersom att det kändes mycket bättre så bestämde vi oss för att hika stigningen upp till Tête aux Vents dag fem som planerat, vilket även är den sista stigningen på CCC/UTMB.

Det var en väldigt fin stigning på runt 700 höjdmeter men jag kunde inte låta bli att tänka på att den nog skulle vara mycket jobbigare med lite mer än 80 kilometer och 5000 höjdmeter i benen.

Det var en väldigt lärorik vecka. Alla löpturer gjordes med en välpackad väska för att vänja kroppen vid den extra belastningen som den obligatoriska utrustningen kommer att medföra och mina stavar använde jag i alla uppförsbackar och stigningar. Det som oroar mig mest just nu är två saker, rädslan för att stuka foten riktigt illa under loppet och åska. Jag inser att jag måste hålla fokus hela tiden för att inte råka stuka foten igen och jag är verkligen livrädd för åska. I veckan fick alla loppdeltagare ett mail från tävlingsledningen innehållande bland annat råd för hur man ska agera vid dåligt väder och det fick mig inte att känna mig bättre till mods.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjutton med siffror i fältet här




Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken