Sanna Bryngelsson - Bloggare på Runner's World | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Sanna Bryngelsson


Veckans träningsupplägg

23 okt 2016

Det bästa under veckan i träningsväg var ett löparevent, en Power frukost, på tisdags morgon med Malin Ewerlöf, Petra Månström och Jackie Kothbauer. Det var ett härligt gäng löpare som träffades vid Urban Deli på Sveavägen vid klockan sju för att sedan bege oss till en park i närheten. Där körde Malin och Petra lite löpskolning med oss, många av övningarna har jag gjort tidigare men det var längesedan sist. Det är bra att bli påmind ibland om att göra den sortens övningar för det ger det mycket och med ett effektivt löpsteg sparar man mycket energi. Jag måste verkligen bli bättre på det. Den absolut svåraste övningen att få till döper jag till ”hjulet med studs”. Den var svår även för mig, en gammal dansare med kroppskontroll, det finns helt klart utrymme till förbättring. Efter löpskolningen så blev det korta 15 sekunders intervaller, riktigt rolig och mycket jobbigare än vad man tror. Upplägget var tre gånger 5 x 15 sekunders intervall med 15 sekunders vila mellan intervallerna. Mellan omgångarna vilade vi 2 minuter. Effektiv träningstid på 11,5 minuter, ett pass som alla har tid att göra och det känns att det ger. Jag hade träningsvärk dagen efter. Efter intervallerna joggade vi tillbaka till Urban Deli där Jackie höll en riktigt bra och inspirerande föreläsning.

En annan rolig sak är att jag, efter inspiration från Ann-Sofie Forsmark, har anmält mig till Sätila Trail den 12 november. Jag kommer att springa 80 kilometer. Det ska bli fantastiskt roligt då loppet går väldigt nära där jag växte upp och stora delar av min familj bor fortfarande bor. Jag började springa efter att jag flyttat hemifrån och jag har därför aldrig utforskat det området. Jag ser fram emot en härlig dag i skogen påhejad av min familj.

Träningsplanen för veckan förändrades eftersom att det blev helt galet mycket att göra på jobbet och då får man vara kreativ för att få ihop lite träning. Tur att jag jobbas som konsult och att min kunder befinner sig på cykelavstånd.

Måndag: Backintervaller, 16 kilometer cykling

Tisdag: Intervallerna beskrivna ovan, 20 kilometer cykling

Onsdag: 33 kilometer cykling

Torsdag: 33 kilometer cykling

Fredag: 16 kilometer cykling och benpass på gymmet

Lördag: Vila

Söndag: 13 kilometer kuperad löpning 

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt med träningen i veckan men imorgon är det en ny vecka och det betyder nya möjligheter!

Veckans träningsupplägg

14 okt 2016

Äntligen har jag börjat få ordning på träningen igen. Det har vart väldigt mycket på jobbet och mycket roliga sociala aktiviteter som har avlöst varandra. I det läget är det lätt att dra till med ursäkten att man inte har tid. Sanningen är dock den att det blir vad man gör det till. Man måste vara påhittig och tänka lite utanför boxen för att få till träningen ibland. Jag cyklar på träningscykel eller springer till jobbet varje dag, mellan 7-8 km. För mig är det den bästa starten på dagen särskilt nu när det är mörkt på mornarna. Det är något speciellt med att springa till jobbet och se soluppgången. Men ja, det är inte alltid smidigt. Det kan vara regnigt och eftersom att man måste duscha när man kommer fram till jobbet blir det extra mycket packning att bära runt på men det gör mig inte så mycket. De dagarna då jag inte får den halvtimmens fysiska träning innan jobbet känner jag mig inte alls lika alert och närvarande på förmiddagen. På lunchen brukar jag passa på att köra någon form av intervallträning eller kortare fartlekspass. Distanspass sparar jag till transportlöpning fram och tillbaka till jobbet eller till de dagar då det har vart mycket på jobbet och man vill ha ett löppass utan några krav. Långpass blir det på oftast på helgen. 

Hittills i veckan har det verkligen inte varit lätt att få tid till allt men jag har fått in mina planerade pass utefter Coach-LG’s recept.

Måndag: Ben på gymmet, 16 kilometer cykling

Tisdag: 15 kilometer cykling

Onsdag: Pulserande tusingar i 8 kilometer, 24 kilometer cykling

Torsdag: Vila

Fredag: Distanspass och kroppsstyrka

Till helgen ser planerna ut som följande,

Lördag: Långpass på 110 minuter

Söndag: Backintervaller

För att få ihop allt med träning och jobb måste man verkligen prioritera och vara flexibel, annars blir det lätt att träningen inte blir av, och då fungerar i alla falla inte jag. 



Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken