Motion kontra träning- 10 saker de allra flesta inte behöver bry sig om - Ann-Sofie Forsmark | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Ann-Sofie Forsmark


Vem: Forever young småbarnsmamma med spretig utbildning som både civilekonom (samt studier i miljöekonomi och miljöteknik), massör, revisor, löpcoach och hälso- o friskvårdskonsult. Efter 11 år i exil i England, Australien och Jämtland är jag en smått ofrivillig Sthlmsbo som letar sig bort från asfalten så fort det går.

Arbetar som hälsostrateg, driver ( i väldigt liten skala) en enskild firma där jag föreläser, tidigare har löpcoachat främst ultralöpare, kostcoachat samt instruerar på workshops och event. Driver podden Health for Wealth om strategiskt hälsoarbete. Därtill arrangerar jag årets GODaste lopp: Tjejmarathon 2016 en gång per år. Det är förstås inte full fart på alla bitar samtidigt utan det växlar under året.


Jag har mycket energi och det får jag genom att vara väldigt noga med att göra rätt saker, jobba smart, ha mycket ledig tid tillsammans med min familj och ta hand om sömn och återhämtning.
Vad jag skriver om: Ultralöpning. Terränglöpning. Bra mat. Yoga. Hälsa. Företagshälsa. Föräldralivet. Välgörenhet.

Motto: Work hard. Do good. Rest and play.

Utmaningar 2017: Under 2016 klarade jag mitt (enda!) prestationsmål inom löpningen; att springa 100 miles under 20 timmar. Inför 2017 vill jag springa med fokus på upplevelselopp men sätter inga specifika mål- om inte andan faller på!

Vill du kontakta mig angående föreläsningar, löpcoachning eller annat? Maila gärna!

Motion kontra träning- 10 saker de allra flesta inte behöver bry sig om

31 jan 2017
av: Ann-Sofie Forsmark

Hur många reps det blev.

Exakt hur långt du sprang.

Att äta något proteinrikt efter träningen.

Om du har bomull på dig.

Att du ska ha rätt skor.

Att du tappade räkningen.

Att du blandar kondition och styrka.

Att du inte foamrollar.

Att du inte gillar plankan.

Att du inte kan stå på huvudet.

För de allra flesta i Sverige så handlar det om att bara få till att röra på sig. Ofta. Flåsa ibland. Lyfta något, dra i något. Göra rörelse jäkligt enkelt eftersom det tenderar att vara svårt att få till om vi bara följer samhällets struktur.

Vi som fått till det. Vi som rör oss ofta. Vi har ett ansvar, inte som träningsprofiler utan som medmänniskor i ett land där den fysiska inaktiviteten ökar. Där fetman ökar. Där inaktivitet både leder till mentalt och fysiskt lidande.

Vi har ett ansvar att visa att träning med detaljfokus och blodsmak det är ett intresse. Det är ett val. Det är inte det som behövs. Det har inte något med folkhälsa att göra. Det kan lätt gå överstyr också när det ska knös in mellan jobb och annat och kanske med lite prestationsångest här och var.

Vi har ett växande samhälleligt jätteproblem när vi trots rådande träningstrend, kanske lite på grund av den också, har ett gäng som tränar så hårt så de måste få sin fascia behandlad, rehabba överbelastningar och stressfrakturer. Men kanske sitter still för mycket på jobbet. Och så ett stort gäng som har svårt att få till sin vardagsmotion och övrig motion för den delen. Som vid lunchbordet hör om de tuffa passen och tänker att det däääär det går inte. Som tror att det är svårt att få till den motion som behövs.

Motion. Enkel motion minst 30 minuter per dag men gäääärna mer. Röra på sig varje timme litegrann. Och muskelstärkande träning två dagar i veckan. Det bör alla få till. Kanske tids nog. Kanske är de inte där än. Procentuellt får vi de största hälsovinsterna där i början. Där vi kommer igång och börjar röra på oss regelbundet. Där tröskeln ofta är som högst. Att gå från regelbunden motion till att träna för något mer specifikt, mer riktat det är inte lika svårt.

Men när de flesta som motionerar glatt och sunt inte syns i Instagramflödet. De som promenerar lite hit och dit och kanske går på ett Svettis Medelpass, ett ryggpass och bara har det gött. De ser vi inte så ofta. Däremot ser vi de som "köttar". De som gnäller över att de har intervaller (som de helt frivilligt planerat in) på schemat. De som har speciella grejer på sig och med sig och i sig för att få till sina pass och fredagsfysar innan myset. De ser vi. Inget fel i det. Men tänk om vi kunde bjussa på lite tips och inspiration till att motionera enkelt.

Så låt oss visa hur enkelt det kan vara. Motion alltså.

Låt oss hjälpas åt att inspirera till hälsofrämjande, skön, enkelt härlig motion. Gört!




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioåtta med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-02-02 17:32   Sara Borg

WORD

 

2017-02-01 09:15   Josefine Antonsson

Sant!! Samtidigt tycker jag det kan vara svårt för mig som i vanliga fall tränar mycket, ofta och resultatinriktat att inspirera folk till just enkel vardagsmotion. Vid fikaborden på jobbet (när folk beundrande säger att "man skulle ha ditt driv") försöker jag ofta få fram det RÄCKER med raska promenader, cykla till och från jobbet, träna friskis nån gång per vecka. Att det kanske egentligen är mer hälsosamt än det jag periodvis sysslar med. Men jag känner ofta att jag inte riktigt når fram med det budskapet när jag tränar på ett annat sätt själv.

 

2017-02-01 06:46   menmia.se

Tummen upp! <3

 


Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken