Ett par veckor utan löpning- hur överlever jag? - Linda - Inspirationsbloggen | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Linda Christensson


Tre barn i åldrarna 2, 4 och 6 har inte hindrat Linda, 33 från att löpträna så mycket hon vill. Faktum är att hon är mer vältränad än någonsin. Här berättar hon om sin resa mot toppformen.

Ett par veckor utan löpning- hur överlever jag?

20 nov 2017
av: Linda Christensson

Alla vi som älskar löpning vet hur beroendeframkallande det är. Blotta tanken att inte löpträna under en period är jättejobbig. Jag har ett ben som krånglat i två och ett halvt år men bestämde mig för några veckor sedan att göra ett riktigt försök att bli smärtfri. En del i den planen är att:

  1. Inte förvärra det - genom ännu mera löpning.
  2. Ta reda på vad felet är – Jag ska till läkare idag.
  3. Åtgärda problemet.

Lätt som en plätt eller hur! Nä, inte för en inbiten löpare som söker löparruset var och varannan dag. Men jag har hittat ett annat rus som får mig att klara av det. Nämligen CrossFit. Ja, den där konstiga sektliknande träningsformen som alla bara blir skadade när de tränar.

 Jag har ingen statistik när det kommer till skaderisken men det jag kan säga är att där jag tränar är fokus teknik och att INTE skada sig. Coacherna säger till oss att göra saker rätt för att bygga upp muskler och en få en hållbar kropp. Och det är hur kul som helst! Och angående ”sektliknande träningsform” så känns det lite grann som jag hittat hem. Jag går och tränar med människor som tycker är träning är lika kul som jag, vi peppar varandra och jag har aldrig sett någon, vara något annat är glad när det går bra för andra. Man tävlar mot sig själv och unnar varandra att lyckas. Jag kan dessutom namnen på nästan alla jag tränar med, hur ofta händer det annars på ett gym!?

Men det är inte bara CrossFiten som hjälper med löparabstinensen. Jag har även min älskade transportcykling. Att cykla till jobbet varje dag i ur och skur är det bästa jag kan göra för kropp och själ. Jag får vara ute 90 minuter om dagen och bara tänka, reflektera och låta kroppen arbeta i den takt jag orkar den dagen. Men jag hoppas ändå på att jag nu kommer få ett svar på hur jag i fortsättningen ska kunna springa utan att ha ont. Att kunna springa utan att tänka på om jag kommer kunna springa hela rundan utan att halta.

 Fram till julafton är det ingen löpning för mig. Men den 24 december kommer jag springa som den bästa julklappen till mig själv!

Tranebergsbron en vacker morgon.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosju med siffror i fältet här




Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken