Omstart Blogginlägg nr 59 - LG Skoog | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

LG Skoog


LG Skoog är Runner's Worlds egen coach som ger träningsråd och svarar på era frågor i varje nummer av tidningen.

Här kan du ställa dina träningsfrågor till LG

I den här bloggen delar han däremot med sig av stort och smått från sitt eget löparliv, vi får se om du lyckas hänga med i svängarna.

Etiketter


  1. > Blogg

Omstart Blogginlägg nr 59

18 nov 2017
av: LG Skoog

- Men jag vet när du håller i min hand, att dig äger ingen alls. (Joel Alme)

-Skönt med en vanlig vecka igen efter USA och Tärnaby. Bra träningsvecka med 4 pass löpning (det är vad knät klarar) + styrka och stak/roddmaskin. Jag är stark som fan men löpningen går lite för sakta för att vara nåt att skriva om. Har fullt sjå att köra tusingar i 4.00 min/km. Men kläderna sitter rätt bra.

 

-Vi hade en underbar helg i Tärnaby med mina elever i Minerva IF. Jag hade hyrt Backvillan bakom Tärnaby Fjällhotell där vi bodde 18 personer. Ordf Ingrid och Mirjam hade gjort ett digert program med teambuildning, spedddating, verksamhetsplanering mm. Jag körde en 4 kamp, ledarskapsföreläsning och ett fysmoment där vi gick uppför hela Anja-backen. Fin sammanhållning och bra elever. Nu är vi laddade inför årets evenmang. Jag hann även hälsa på mina gamla klubbkompisar Örjan & Anne Gustavsson. Dom såg fräscha ut med fin hy och allt hår kvar. Ena dottern Linn är i Sverige-eliten i cykel och tvillingdöttrarna är i Norrlandseliten som partypinglor har jag hört från säker källa.

  

-Malin är inne på den andra 4 veckors-cykeln på det ”Kenyanska”. Ungefär så här ser det ut för en som gör milen på 37 min. Det tillkommer distanspass och långpass efter behov.

Kenya –variant  4 veckorsprogram (löpare som gör 37 min på 10 km)

Tillkommer varje vecka 3-4 pass distans-långpass

Vecka 1

Nyckelpass 1  48 min (4.10 min/km)

Nyckelpass 2  Teknikbacke 15 x 30 sek (löp med fin teknik

                        och knälyft.) fart 70-80%

Nyckelpass 3  ”Fartlek ” 20 x 1 min i 70-80%. Med 30 sek vila

Vecka 2

Nyckelpass 1  36 min (3.55 min/km)

Nyckelpass 2  10 x 2 min.i ökad fart.  vila 1 min i minskad fart.

Nyckelpass 3  15 x 1 min i 80-90 %. Vila 1 min

Vecka 3

Nyckelpass 1  24 min (3.50 min/km)

Nyckelpass 2  5 x 800 m + 200m fartökning (5 x 1000m)

                        Löp 800 m jämnt och kontrollerat ca 3.40 min/km

                        Avsluta med 200 m snabbt ca 90%. Vila 2-3 min

Nyckelpass 3  Teknikbacke 20 x 20 sek (löp med fin teknik

                        Och knälyft ) fart 80-90 %

Vecka 4

Nyckelpass 1  12 min ( 3.40 min/km)

Nyckelpass 2  6 x 4 min i 90 %. Vila 3 min

Nyckelpass 3  Distans 22 km ( 10 km lugnt+4 km hårt+8km lugnt)

 

- Emil Persson är journalist, skribent och har en pod som heter ”Fördomspodden” (kolla upp genast) Han skrev en rolig krönika i nya Cafe magazine där han synar våra politikers popkulturella palett.

”Nye moderatledaren Ulf Kristersson gjorde en intervju med Eskilstuna Kuriren och där valde att (vid sidan om Kent) hylla Marit Bergman och Henrik Berggrens soloalbum Wild child från i år. 

I en (väljarkontaktsorienterad) brevväxling med två 11-åriga tjejer fick Fredrik Reinfeldt 2011 frågan om vilka som var hans favoritartister. Han lyfte fram September, Magnus Uggla och – framför allt – Da Buzz.

Eftersom Sverigedemokraterna alltjämt inte är ett parti som alla andra går Jimmie Åkesson åt andra hållet i den här frågan. Han har det som i tyckarkretsar skulle kunna kallas för alla de felaktiga åsikterna, även popkulturellt. Minst en gång i månaden tänker jag på när SD-ledaren 2014 ombads välja tre favoritalbum ur musikhistorien och drog till med Björn Rosenströms Låtar som är sådär från 1996. Björn Rosenström är en buskistrubadur, kanske mer känd som ”Pojkarna som busar med flickornas små musar”-mannen. Låten som citatet hämtats från heter Raggarrock. Andra spår ur hans katalog är Credhora, Nu du kärring och Cuatro klamydias. Smak är visserligen subjektivt, men jag känner mig ändå trygg i att fastslå att världen vore en bättre plats utan Rosenströms sexistiska raj-raj."

-Sköna plattor i veckan. Två härliga samlingar med 60 talspop, Cypress Hill och Prince boxen bland annat. Väntar på Morrisey och Noel Gallaghers senaste alster.

-Lars Södergård , den gamle storlöparen skall bli polis. Nu springer han 3 ggr/vecka och resten av tiden kör han bänkpress. Han har redan fått byta skjortgarderob.

-Gråsparven Umeå. Där dom sprang 1-2-3-4-5-6-7 varva på SM 10 km banan på en vecka (28 mil) klarades av 3 löpare (30 startande) Tänk att dom sprang 5 varv fredag, 6 varv lördag och 7 varv på söndag. (18 mil terräng på tre dar) Fullföljde gjorde: Lars Kolmodin, Lars Hänström och Tommy Enryd. Respekt)

- Veckans Hasse: Se till att dricka ordentligt om du springer ett lopp i värme. I slutet på 90-talet sprang Kristoffer Österlund en 19 km sträcka på långloppsstafetten Vindelälvsloppet. Solen gassade. Serviceteamet langade vätska till Krille som med 6 km kvar ropade ”Jag har vätskebrist”. Ordern från lagledningen blev att köra tätare vätskelagning och se till att Krille drack ordentligt. 2 km senare är Krille på väg att passera lagledarbilen som stannat till för att langa vätska när han plötsligt viker ner i diket. ”Helvete! Vi har en kollaps! ropar lagledare Nicke?!” varpå vi ser hur Krille vänder sig mot en buske och tar en lååång pisspaus… eeh… vem var det som pratade om vätskebrist?

 

 

 




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittioåtta med siffror i fältet här





Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken