Mitt 271:a RW Blogginlägg - LG Skoog | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

LG Skoog


LG Skoog är Runner's Worlds egen coach som ger träningsråd och svarar på era frågor i varje nummer av tidningen.

Här kan du ställa dina träningsfrågor till LG

I den här bloggen delar han däremot med sig av stort och smått från sitt eget löparliv, vi får se om du lyckas hänga med i svängarna.

Etiketter


  1. > Blogg

Mitt 271:a RW Blogginlägg

10 mar 2018
av: LG Skoog

-Det är inget mysterium varför hon gick/Jag är så jävla dum och misslyckad/ att jag hade lämnat mig själv om jag fick (Hjelle)

-Jag tror att det har vänt! Min form alltså. Jag har tränat hyfsat i veckan med mixade pass. Typ 20 min löpningh+20 min crosstrainer och 10 min skierg. Och styrka-rörlighet. Imorgon blir det ny Ed Eyestone-test. 1350 m förra veckan borde vara 1380 m imorgon.

 

-På måndag em flyger jag till Göteborg med mina killar på Minervagymnasium för att spela final i Skol SM i futsal. Det känns bra trots en del skador på duktiga spelare. Vi ger 100% och räcker inte det så gratulerar vi segrarna.

-På lördag åker jag till Portugal för en veckas löpläger med Springtime. Jag kommer hålla i nybörjargruppen och en teamad föreläsning med Szacke. Malin är också med som löpledare. Då fortsätter klättringen mot den perfekta kroppen och det fina löpsteget igen. 

-Mina spelare i Umeå FC är på gång. Vinst idag med 4-1 mot Skellefteå FF. Vi har kört tuff fysträning 2-3 pass/veckan sen 6 dec. Nu är vi klara med steg 1-3. Steg 4 är sprint-spänst och underhålla Vo2max. Nackdelen med många av spelarna att dom har taskig musiksmak, köper sina kläder på Dressman och vet inte vem Mo Farah är. Men annars är dom bra.

 

-Malin rullar på med ett nytt 30 dagars-program enligt Canovas filosofi. I veckan körde hon 12x 500 m i 3.20 fart samt 6 x 400 m backe i 3.30 fart (på löpband). Dubbelpass till och från jobbet 11+11 km. Samt sköna långpass. Berlin halvmaraton med Springtime 8 april. Jag har en förhoppning men håller den hemlig.

-Ikväll är det Mello! Det heter Melodifestivalen och är helt ointressant. Jag skall äta ryggbiff, hasselbackspotatis,dricka en tjeckisk samt klippa en påse lösviktsgodis. Sen blir det några avsnitt på Netflix istället. Somnar nog 22.05.

-I kommande nummer av Runners World skriver jag om träning för nybörjare samt om träna i terräng/skogen. Genomtänkt, välskrivet om tänkvärt. När jag recenserar mig själv alltså. Man får vara trygg i sig själv och tycka man är bra ibland.

-Men oftare och oftare börjar bli less på mig själv faktiskt. Det kan bero på nån ålderskris inför att fylla 60 år. Eller ha nåt att göra med min dåliga fysiska status. Jag har grubblat en hel del på framtiden de sista månaderna och inte hittat nåt superbra svar. Det blev en nytändning när jag bytte skola och började jobba med nya kolleger och äldre elever på Minervagymnasium. Samtidigt var det enklare på nåt sätt med mina högstadieelever på  Bräntbergsskolan. Jag får anpassa mitt ledarskap med en ny åldersgrupp på gott och ont. Mina nya elever skall snart ut i vuxenlivet är väldigt fokuserade på betyg och bedömning. Mina högstadieelever behövde en del fostran och vägledning. Och ibland var det viktigare med det personliga samtalet och att man såg dem/bekräftade dem. Jag har dock blivit en bättre lärare nu tycker jag. Man tvingas förbereda sig noggrannare och kunna bemöta frågeställningar om de olika momenten vi jobbar med. Och jag älskar alla elever som är seriösa och brinner för att göra så bra insats som möjligt hela tiden. Jag har många såna.

 

-Träningstips: LG:s 60 minuters kombo

1)löp 20 min i stegrande fart (löpband från 8 km-12 km/h)

2)löp 4x4 min med fartökning var 30:e sekund (börja på 10 km-10.5-11.0 osv till 13.5) under 90 sek vila kör du lite rörlighet på baklår-vader. Upprepa 4 serier och justera farten

3)Styrkemoment 1 är: 5 pushups-10 situps-10 squats så många varv du hinner på 5 min

4) styrkemoment 2 är: 21-15-9 reps av Thrusters (benböj med press) och bicepscurl. Först gör du 21 thrusters med kanske 15-20 kg stång. Sen gör du 21 bicepscurl med samma stång. Upprepa med 15 och 9 reps. På tid.

5) styrkemoment 3: 100 löpsteg i Trxband (fötterna i bandet-händerna i pushupsställning)+100 springsteg liggande på rygg i Trxband +100 sek planka i trxband

Avsluta med rörlighet och rulla på foamroller. Duscha, föna håret och ligg på soffan några timmar.

-Med kontakter kommer man långt. Vinylnytt med bob hund, Kendrick Lamar och Tom Waits gjorde helgen fantastisk.

 

-Och kolla in denna spellista från Hannas Källare. Otroliga 90 talsklassiker. Runners Worlds redaktionschef Stefan Larsen växte upp på den klubben under 90 talet. Oj vad avundsjuk jag är. Popsicle, Jakob Hellman, Suede, Broder Daniel, Charlatans, The La´s ,Stoner Roses, Beck och massa mer.

 

Veckans Hasse:

Säsongen närmar sig så det kanske börjar bli dags att bli konkret och fastställa tidsmålen för 2018. Det skall sägas att jag tyvärr har varit dålig med det de senaste åren..Inför starten av en halvmara här i Västerbotten får något år sedan så var det en kille som frågade mig vad jag hade för mål med loppet. Mitt desillusionerade svar var att jag inte hade något riktigt mål och att tiden inte spelade så stor roll (man hamnar där när persen ligger 30 år tillbaka i tiden…).   ”Men Hasse du måste ha ett mål!” sa snubben. Jag kontrade med att fråga vad han själv hade för mål med loppet. ”Jag hoppas kunna springa på 1.03!” var svaret (helt allvarligt dessutom). Med ett PB på milen kring 35 och därifrån till 1.03… hmmm… viss skillnad!!  Jag träffade honom sedan efter målgång och frågade hur det gick. Killen sken som en sol! ”Det gick skitbra! Nytt pers!!! 1.23!!”   Så lär av det! Sätt mål, revidera (om det krävs) och gläds!




Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken