Sala Silverman: 5:10:02 - Karin Tri | Runner's World

Sala Silverman: 5:10:02

29 aug 2010
av: Karin Linnersund

Så äntligen fick jag revanch på halv-IM distansen! En riktigt bra dag helt enkelt. Jag har aldrig riktigt fått till det på H-IM innan, det har varit svårt med motivationen sent på säsongen, varit trött eller som förra året när jag körde Sövde och inte kände mig helt frisk. Jag har aldrig riktigt satsat på en H-IM tävling, aldrig haft nåt riktigt mål där, och egentligen satsade jag ju inte så mkt på Sala heller.

Men nu fick jag iaf till ett riktigt "drömlopp". Riktigt kul med tanke på att jag inte riktigt visste var formen var nu efter Kalmar. Det har ju mest varit lugna pass för att komma igång igen, och jag har känt att "nej, inte återhämtad än, men snart?" under nästan varje pass. Men med lite extra vila på det och så var kroppen med mig igen!

Planen var att simma som halva Kalmar ungefär, cykla på runt 2.30 och sen springa på 2 timmar. Och ja, jag tänkte hur jag ville ha det, och jag gjorde såsom jag ville ha det :)

Sala Silverman går i väldigt fin natur, man simmar 2 varv (1930m) i en lugn liten sjö, cyklar 3 varv (90km) på en rundsträcka på landsvägar, och springer till sist i skogen längs med vattnet, också där 3 varv (21,1km).

Jag var där i god tid på morgonen och när jag satt upp alla grejer, fixat med allt och mött alla triathleter så började jag faktiskt tagga till ordentligt. Såg fram emot loppet och tyckte mest att det skulle bli riktigt kul att köra! Ingen tidspress egentligen, men jag hade mina hålltider jag gärna ville nå. Men jag visste hur som helst att bättre än förra gången (6:29) skulle jag nog lyckas med!

Simfältet startades med en vevezuela och så var vi iväg! Det var adrenalinrush och jag simmade på i början för att komma iväg och in bland simmare i samma fart som jag. Blev väl lite hårt i början, för jag kände efter en 100m att det här var jobbigt, och fick lite tankar som "vad gör jag här egentligen?, hur ska det här gå?".

Men jag simmade på, sa till mig själv att andas ofta, och när jag sen kom in i min egen rytm så kändes det mycket bättre. Det var bara att följa strömmen av simmare, men det var riktigt svårt att se de små bojarna. Vet inte om man simmade onödigt långt eller ej. 2 varv på banan blev det, och jag fokuserade på att hålla teknik och fart och aldrig slappna av.

Sprang sen upp till växlingen, på med strumpor, cykelskor, tempohjälm, brillor och "orienteringspinnen" som vi hade som chip och sen iväg. Nu skulle det bli cykla av! Det var riktigt roligt! Först började varvet med lite uppför och böljande. Försökte dricka ordentligt och trampade rätt lugnt första kilometrarna. Höll koll på pulsen men bestämde mig för att det var ok att den låg lite högre idag. Runt 150-160bpm höll den sig på.

Det var alltså 3 varv på en bana. Banan bestod dock av mest bra vägar, men en mil i mitten var lite dålig asfalt med bucklor och grejer. Men efter där kom man sen till en grym fin väg där det gick att köra på. Jag cyklade på första varvet och då försöker man ju sålla bland alla och hitta sin plats. Blev lite krigande ute på banan, med folk som inte ville inse att de var långsammare och som skulle kämpa sig om för att sen frihjulsrulla (vila) i nerförsbackarna? Jag trampade om när jag slutat dricka/äta gel, och brände på och kom förbi och sen såg jag inte dem igen.

Efter ett varv på cyklingen hade jag sen kommit på hur jag skulle utnyttja banan till min fördel. Så jag tryckte på ordentligt på de "bra" vägarna, och tillät mig att ta det lite lugnare och passade på att dricka mycket under de dåliga partierna. Sen var det bara att dundra på när det kom bra väg igen. Och jag tryckte på ordentligt när det var lite motvind, och tänkte att jag är stark! Jag åt energi var 20-30 minut, och höll koll på klockan och fart lite då och då. Men jag ville inte stressas av nån snitthastighet utan jag körde på känsla. Kunde jag trycka på mer, ja då gjorde jag det.

Jag cyklade om 2 tjejer i min klass på cyklingen. Var riktigt kul att kunna jaga och komma ifatt och om. På cyklingen känner jag att jag KAN trycka på en högre nivå om jag behöver, det finns liksom en extra växel. På simningen och löpningen har jag inte riktigt den förmågan, än.

Efter 3 varv som gick rätt så fort ändå, var jag inne vid växlingen, bytte till löpardojor och keps och stack iväg ut på löpningen. Nu 3 varv a 7km, och efter 2 och 5km passerade man växlingsområdet och hejaropen! Jag tuffade på i ett behagligt tempo, blev väl allt mellan 5:30-6:00, och det kändes väldigt bra i kroppen.

Sprang på med små lätta steg och njöt av solen, skogen, vattnet och stigarna. Joggade på och ibland fick jag upp farten en del och det kändes riktigt bra. Magen var mycket bättre än i Kalmar, men jag fick ändå två korta stopp i skogen under löpningen. Det var lite stil a Monty Pythons Marathon för inkontinenta där, mellan mig och Linda i klubben. Jag cyklade om henne, men hon passerade sen på löpningen, för att sen hoppa ut ur skogen efter mig igen, och springa om IGEN. haha. En vanlig syn på triathlon ;) Det är tur att vi inte kör "200 freestyle for non-swimmers" ;)

Monty Pythons Silly Olympiad (se 2:20 typ)

Den andra tjejen som jag passerat på cyklingen passerade sen mig efter ett varv på löpningen. Jag joggade på i min fart dock, och kunde inte öka för att hänga på nån annan. Varv två var lite tyngre, men jag höll positiva tankar i huvudet, och sprang på. Sen på sista varvet var det ju bara 2km + 5km kvar. Ingenting ju!

Joggade på bra, och kunde till och med öka lite på sista kilometrarna igen. Och allra sista km la jag in en spurt och sprang i 5-tempo och passerade några (dock bara män). Det var synd dock att banan var så pass lagd att man inte kunde se alls hur man låg till, varken i cyklingen eller löpningen. Jag var bara 30 sek från en högre placering i mål.(Linda och jag höll tydligen jämna steg där i skogen, haha).

Resultatet blev alltså:

Sim + T1: 37:59
Cykl + T2: 2:30:44 (cykeltid egen klocka: ca 2.29, puls: 156/170)
Löp: 2:01:19

Totalt: 5:10:02

Var 23 min efter segraren i mål, och ändå kom jag sist! (7a) (Resultaten här). Var ett jämnt och starkt startfält iår. Jag hade en av de bästa cykeltiderna också! Blev dock lite lack nu efteråt när jag fick reda på att det förekom en del drafting och fuskande ute på cyklingen, några som körde i en liten klunga, varav en tjej som placerade sig högt upp. Dåligt att domarna inte tar det mer på allvar, och att det ens förekommer bland tävlande. Man lär sig reglerna och följer dem helt enkelt. Hur svårt kan det vara?

Jag är iaf grymt nöjd med dagen. Kände bra hela vägen och pigg nog att spurta i mål. Fick även kommentarer om att det såg lätt ut på löpningen. Ska jobba ännu mer på den framöver och tuffa på lite snabbare ändå! Men ett drömlopp är ett drömlopp. Nu fick jag till en bra halv-IM! Och PB:t då? Jo det blev ju kapning med 1h 19 min från 2008. Ännu lite bättre än min totala kapning på 2h 25 min på hela IM distansen sen dess! :)

(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiotvå med siffror i fältet här