Känslostormar och återupptagen träning - Josefine Antonsson | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Josefine Antonsson


32-årig löpare och fyrabarnsmamma från Småland. Tränar gärna prestationsinriktat och har som mål att springa halvmaran på under 1.20. Här bloggar jag om löpträning, hälsa, föräldraskap och annat som hör livet till. Mina personliga rekord: 10 km 37:16, halvmaraton 1.22.59, maraton 3.00.18.

Känslostormar och återupptagen träning

20 jun 2017
av: Josefine Antonsson

Nu är det lite drygt två veckor sedan lilla Lykke (ja, nu har hon äntligen fått ett namn!) kom till världen. Det har varit två veckor fulla av massa olika känslor. Glädje, tacksamhet och förundran förstås, men också en känsla av förlorad frihet. Det där lilla livet är ju så enormt beroende av mig och plötsligt är jag rätt låst och kan inte göra precis vad jag vill längre. Vår näst yngsta fyller fyra i sommar och senaste året har faktiskt varit väldigt enkelt – att få en bebis igen är en stor omställning. Jag gör mitt bästa för att anpassa mig och försöker verkligen njuta av den gosiga lilla tjejen vi fått.  Men allt är såklart inte bara underbart och superenkelt.

Fysiskt mår jag så bra man kan må, tror jag. Första veckan efter en förlossning handlar ju en hel del om att uthärda smärta. Eftervärkar gör ONT och att komma igång med amningen gör ONT. Dessutom sover man alldeles för lite och är sjukt trött. Men sedan någon vecka tillbaka flyter allt på bra och jag känner mig nästan som vanligt igen. Redan dag två efter förlossningen kunde jag ta en kort promenad och några dagar senare gick jag typ 5-6 km i rask takt. Sedan en vecka tillbaka har jag, utöver promenaderna, gjort knipövningar och konditionstränat nästan varje dag på crosstrainer eller cykel. I går körde jag första lite tuffare passet, ett kortare backintervallpass på cykel.

Att jag börjat träna så snabbt igen handlar verkligen inte om att jag försöker hetsa mig tillbaka till nån slags form. Nej, det är helt enkelt så att jag mår sjukt mycket bättre av att få upp pulsen en liten stund varje dag! Jag blir gladare och kan hantera livet bättre. Ingen träningsform ger mig samma kick som löpning, förstås, men lite alternativ konditionsträning är bättre än inget. Borde försöka komma igång med lite styrka också.

Kategorier:
Träning 



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextio med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-07-29 14:43   Åsa

Det var länge sen du skrev nu. Var har du tagit vägen ;)
Saknar dina inlägg

 


Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken