Jönköping Halvmarathon och nystart - Josefine Antonsson | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Josefine Antonsson


32-årig löpare och fyrabarnsmamma från Småland. Tränar gärna prestationsinriktat och har som mål att springa halvmaran på under 1.20. Här bloggar jag om löpträning, hälsa, föräldraskap och annat som hör livet till. Mina personliga rekord: 10 km 37:16, halvmaraton 1.22.59, maraton 3.00.18.

Jönköping Halvmarathon och nystart

21 aug 2017
av: Josefine Antonsson

Sådär! När jag skriver det här inlägget har jag precis lämnat 4-åringen på förskolan för första gången på elva veckor. De stora är i skolan och jag sitter hemma själv med lilla Lykke. Så lyxigt! Jag har älskat att vi varit lediga så länge allihop, men nu ser jag faktiskt fram emot lite rutiner och lugn och ro. Fyra dagar i veckan kommer jag ha fyra timmar "ledigt" från de stora barnen, och jag har stooooora planer för de fyra timmarna! Typ ta löprundor med vagnen, läsa tidningar och böcker, fixa hemma, fika med andra daglediga (och amma, byta blöjor och jollra lite såklart). Ser fram emot hösten!

Nu är jag även igång på allvar med träningen. Sprang mitt första lopp i lördags, Jönköping Halvmarathon, och det var faktiskt otroligt kul att tävla igen. När jag anmälde mig till loppet i våras hade jag inte en aning om jag ens skulle kunna springa det, men Lykke föddes lite före beräknat födelsedatum och efter en totalt okomplicerad förlossning kunde jag börja jogga lite smått igen rätt snabbt. För ca tre veckor sedan satte jag igång med lättare intervallträning och nu känner jag mig i oväntat bra form. Lååångt från riktig toppform såklart, men hyfsat stark!

Från början hade jag tänkt "lufsa runt" i Jönköping men allt eftersom veckorna gått har jag insett att kroppen faktiskt verkar tåla lite hårdare löpning. Så för ett par veckor sedan satte jag i stället målet till 1.30. Och när startskottet gick i lördags ville både kroppen och hjärnan springa lite fortare än så. Så efter ett lopp som inte var ett maxlopp (men ändå rejält ansträngande) sprang jag in på 1.26.44 och knep en andraplats. Hade jag haft lite mer självförtroende hade jag kanske kunnat springa någon minut fortare, men det känns bra att jag inte tog ut mig så pass mycket att jag mådde dåligt efteråt. Jag har ju trots allt en bebis som jag måste orka ta hand om!

Själva loppet var väldigt trevligt. En del backar (kanske jämförbart med Göteborgsvarvet) och bitvis rejält blåsigt men väldigt vackert. Det kändes relativt lätt hela vägen, även om jag var trött de två sista kilometrarna. Inte så konstigt kanske, då jag bara sprungit mer än 20 km en enda gång sen i november. Men nu vet jag att jag fortfarande kan - och kommer ta med mig det till nästa lopp! Ska försöka få igång lite mer strukturerad träning nu och sätta upp lite mål. Nästa sommar vill jag vara under 1.22 på halvmaran och 37 på milen. På sikt är målet att klara sub 1.20 på halvmarathon! 

I samband med loppet gjorde jag också en insamling till Erikshjälpens arbete för barn i katastrofer och fick in hela 6000 kronor! (Erikshjälpen var samarbetspartner till Jönköping Marathon). Så glad att många engagerade sig och ville vara med och ge. För drygt ett år sen var jag själv på plats i Libanon och fick se att katastrofpengarna verkligen gör nytta. SAMT fick lite perspektiv på tillvaron själv.
Det var allt för i dag, hej hej! Förhoppninsvis dröjer det inte tre veckor till nästa inlägg!

Kategorier:
Halvmaraton 



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjutton med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-09-05 20:39   Josefine Antonsson

Tack Johan:)

 

2017-08-22 20:35   Johan Hedlund

Bra sprunget, som vanligt ;-)
Med den grundkapaciteten tvivlar jag inte en sekund på att du kommer uppnå dina mål om du får till en bra och strukturerad träning.
Jag lutar mig tillbaka och ser fram emot nästa uppdatering :-)

 


Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.