En ny vardag - Josefine Antonsson | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Josefine Antonsson


32-årig löpare och fyrabarnsmamma från Småland. Tränar gärna prestationsinriktat och har som mål att springa halvmaran på under 1.20. Här bloggar jag om löpträning, hälsa, föräldraskap och annat som hör livet till. Mina personliga rekord: 10 km 37:16, halvmaraton 1.22.59, maraton 3.00.18.

En ny vardag

6 sep 2017
av: Josefine Antonsson

Som att vara ny på jobbet. Lite så har det känts, de här första veckorna på höstterminen då jag försökt hitta rutiner för lämningar och hämtningar på förskola och skola, måltidsfix, annat fix och ja, livet i allmänhet. Men nu börjar det så smått kännas som att jag har koll på läget. Saker och ting rullar liksom på utan att det är särskilt krångligt. Som föräldraledig har man ju egentligen oändligt mycket mer tid än när man jobbar, men en bebis kräver förstås sitt och det känns lätt som att man inte hinner någonting...

En bra och härlig rutin som jag försöker få in på schemat de fyra dagar i veckan som fyraåringen är på förskolan är barnvagnslöpning. Vi har införskaffat en löpvagn (Thule Glide) som förmodligen kommer att användas extremt mycket under de kommande åren. Än så länge ligger ju Lykke fortfarande i liggdelen, och även om det inte är ultimat att springa med den (den är rätt tung) så är det ändå tusen gånger lättare än att springa med en vanlig vagn. Den rullar så otroligt mycket lättare.

Så efter att jag lämnar på förskolan klockan nio försöker jag alltid springa mellan 45 minuter och en timme. De här första veckorna har jag haft tur, Lykke har behövt sova en stund ungefär den tiden, vilket är en förutsättning för att det ska funka. Sen brukar det bli att jag ammar, äter tidig lunch och sover en stund själv innan det är dags att traska till förskolan igen (fyraåringen går 9-12.45 fyra dagar i veckan).

Löpningen känns för övrigt riktigt rolig nu, men fortfarande ganska planlös! Som jag skrev i förra inlägget har jag ju formulerat några mål för mig själv - tex halvmaran på under 1.22 nästa år - men jag vet inte riktigt om jag redan nu ska börja träna målmedvetet för att ta mig dit och i så fall hur. Det känns som att det är så oroligt lååååångt till våren 2018, om jag börjar följa något schema nu kanske jag inte pallar att hålla ångan uppe ända tills det är dags att börja tävla? Jag har i alla fall börjat lägga in lite intervallpass och försöker springa fort minst en gång i veckan. I torsdags blev det 4 km i 3.45-tempo, 2x1 i 3.40 och några snabba fyrahundringar och tvåhundringar på det. Häromdagen blev det ett backpass på bandet och i morgon blir det förmodligen någon form av intervallstege. 




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-09-19 20:09   Josefine

Hej Camilla! Jag började jogga med liggdelen när hon var ca en månad. Vet inte om det rekommenderas men om man kör på bra underlag (typ asfalt) och stannar vid trottoarkanter och liknande tror jag inte det är några som helst problem. Då blir det ju inte mer skumpigt för bebisen än en vanlig promenad, liksom:)

 

2017-09-14 21:33   Camilla

Hej! Jag har just fått mitt första barn och följer denna blogg med intresse då även du ska försöka träna med en liten bebis. Ska också köpa en thulevagn, men vet du från vilken ålder de kan ligga i liggdelen? Kan man då jogga på och vara säker på att barnet inte tar skada?

 

2017-09-09 16:07   linda

Har ni ingen urväxt gammal regnjacka som elise-stackarn kan ha?

 

2017-09-06 22:26   Linnea

Bra köp med vagnen!

 


Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.