Rödbetsjuice, uthållighet och blodtryck - Hjärnfysikbloggen | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Johan Renström


Erfaren hjärnägare, trail- och ultralöpare som bloggar om det mesta men mest om löpning och om hjärnan, om naturvetenskap och om hälsa. Min gamla blogg Hjärnfysik finns på: http://hjarnfysik.blogspot.se/
Populära blogginlägg:
Om rödbetsjuice och uthållighet
Allt om fettförbränning
Sanningen om biggest loser
Om överträning
Om morgonlöpning
Löpning är inte farligt
Om sittsjukan
Om pulsträning och hjärtslag
Polariserad träning ger resultat
Vad är fascia?

------------Instagram @jhnrnstrm-----------------

Etiketter


  1. > 180 steg
  2. > 4x4-intervaller
  3. > adenosin
  4. > Anders Ericsson
  5. > Andning
  6. > Angelo Mosso
  7. > Antioxidanter
  8. > artros
  9. > ATP
  10. > Backintervaller
  11. > Barfotalöpning
  12. > BDNF
  13. > bdnf
  14. > bdnf hjärngödsel
  15. > bdnf och löpning
  16. > Biggest Loser
  17. > biokemi
  18. > Björn Borg och John McEnroe
  19. > Blod
  20. > Blodtryck
  21. > Blogg
  22. > bok
  23. > Brunt fett
  24. > cancer
  25. > Central governor
  26. > Central Governor
  27. > Choklad
  28. > Cirkelträning
  29. > Core
  30. > Cykling
  31. > Deliberate practice
  32. > den evolutionära orsaken till fetma
  33. > den psykobiologiska modellen
  34. > Depression
  35. > det själviska fettet
  36. > diet
  37. > Diet
  38. > Djupvila
  39. > Dopning
  40. > Evolution
  41. > evolution
  42. > Expert
  43. > Fascia
  44. > Fasta
  45. > fasta
  46. > Fetma
  47. > Fett
  48. > fett
  49. > Fjällen
  50. > Fotboll
  51. > Framtiden
  52. > Fria radikaler
  53. > Frida Karlsson
  54. > Fysiologi
  55. > förkylningar
  56. > Föräldrar som pressar
  57. > Gener
  58. > Gränser
  59. > gå ner i vikt med periodisk fasta
  60. > Handledd övning
  61. > hippocampus
  62. > hjärnan
  63. > Hjärnan
  64. > hjärndoping
  65. > Hjärnfysik
  66. > hjärnhälsa
  67. > hjärnkrafter
  68. > Hjärnplasticitet
  69. > hjärnstark
  70. > Hjärnstark
  71. > hjärnstimulering
  72. > hjärnträning
  73. > Hjärnuthållighetsträning
  74. > Hjärthälsa
  75. > hjärtsvikt
  76. > Håll
  77. > Hälsa
  78. > Härnö Trail
  79. > härnö trail
  80. > Höga Kusten Trail
  81. > Ibuprofen
  82. > idrott
  83. > Iliotibialbandet
  84. > immunförsvaret
  85. > Indianer
  86. > inflammationer
  87. > Intervaller
  88. > intervaller
  89. > Jere Pajunen
  90. > Jure Robic
  91. > Jägare och samlare
  92. > Kaffe
  93. > Kipchoges leende
  94. > knäartros
  95. > knäled
  96. > koffein
  97. > kognitiv nedgång
  98. > Komfortzon
  99. > Kompression
  100. > Kramp
  101. > Kvantfysik
  102. > kväveoxid
  103. > kyligt väder och träning
  104. > känslor
  105. > Lieberman
  106. > Lindans
  107. > Listor
  108. > ljus och mörker
  109. > läkningsprocess
  110. > Lärande
  111. > Löpband
  112. > löpning
  113. > Löpning
  114. > löpning efter 40
  115. > Löpning ger nya nervceller
  116. > Löpning mot depression
  117. > löpning nya nervceller
  118. > löpningens effekt på åldrande
  119. > Löpsteg
  120. > Löpteknik
  121. > Maffetone
  122. > Marit Björgen
  123. > MBT-skor
  124. > Mindfulness
  125. > minne
  126. > Minne
  127. > Misstag
  128. > Mjölksyra
  129. > Morgonlöpning
  130. > Motion
  131. > Multitasking
  132. > Muskler
  133. > människans förhistoria
  134. > nattaktiva djur
  135. > Naturlig löpning
  136. > Nedförslöpning
  137. > Neurogenes
  138. > neurogenes
  139. > Neuroplasticitet
  140. > nitrat
  141. > Norska intervaller
  142. > norska intervaller
  143. > NSAID
  144. > näsandning
  145. > näsandning och löpning
  146. > nötter
  147. > Orientering
  148. > Peak
  149. > periodisk fasta
  150. > Placebo
  151. > Placeboeffekten
  152. > Polariserad träning
  153. > Prestation
  154. > primära motoriska barken
  155. > Proprioception
  156. > Protein
  157. > Psykobiologiska modellen
  158. > Psykologi
  159. > Puls
  160. > Race Across America
  161. > Reflexer
  162. > råtthjärnor
  163. > Rödbetor
  164. > Rödbetsjuice
  165. > rödbetsjuice
  166. > Rödbetsjuice och prestation
  167. > rödbetssaft
  168. > Rörelse
  169. > Samuele Marcora
  170. > Sanningen om fett
  171. > Semester
  172. > Sitta på möten
  173. > Sittande
  174. > sittande
  175. > sittandesjukan
  176. > Sittandesjukan
  177. > Sittsjukan
  178. > skador
  179. > skelett
  180. > Skidor
  181. > Skidåkning
  182. > Skola
  183. > Skratta och spring
  184. > Smärta
  185. > smärtstillare
  186. > springa ute i frihet
  187. > Springtime Travel
  188. > Steglängd
  189. > Stress
  190. > Studie
  191. > Styrketräning
  192. > Ståsjukan
  193. > superåldringar
  194. > Svett
  195. > Sydamerika
  196. > Sömn
  197. > Talang
  198. > tarahumara
  199. > tDCS
  200. > Telomerer
  201. > Tillskott
  202. > torr hals
  203. > Trail
  204. > traillöpning
  205. > Trailrunning
  206. > transkraniell likströmsstimulering
  207. > treadmill
  208. > Träning
  209. > träning viktigt mot vinterdepression
  210. > Träningsvärk
  211. > Tsimane
  212. > Törst
  213. > Ultra
  214. > Universum
  215. > Urinvånare
  216. > utmana hjärnan
  217. > Vanor
  218. > Vardagsmotion
  219. > Vatten
  220. > Vetenskap
  221. > vikt
  222. > Viljestyrka
  223. > Vitamin D
  224. > Vålådalen
  225. > Världens tuffaste lopp
  226. > Värme
  227. > Åldrande
  228. > åldrande
  229. > Ångest
  230. > Återhämtning
  231. > Ätstörningar
  232. > Överträning

Rödbetsjuice, uthållighet och blodtryck

4 feb 2015
av: Johan Renström

I en ny studie som publicerats i tidskriften Hypertension, har forskare visat att ett glas rödbetsjuice om dagen räcker för att signifikant minska blodtrycket hos personer med högt blodtryck. Sedan tidigare vet man att rödbetsjuice förbättrar prestationen på löparbanan, så det finns flera anledningar till att dricka ett glas rödbetsjuice då och då. Man ska inte heller spotta så mycket, om man vill att juicen ska ge full effekt.

Forskarna tror att det är nitrat som är den verksamma substansen i rödbetsjuice. Rödbetor innehåller höga halter av nitrat. Andra grönsaker - såsom spenat, ruccola och rabarber - är också fulla av nitrat. Den övervägande delen av alla studier är dock gjord på rödbetsjuice. Ruccola innehåller dubbelt så mycket nitrat som rödbetor, men det är svårt att pressa juice ur ruccolablad.

Det finns mest nitrat i mörkgröna grönsaker.

Spotta inte bort effekten
Egentligen är det inte heller nitrat som är den verksamma substansen, utan kväveoxid. Nitrat reduceras först till nitrit och sedan till kväveoxid, och det är kväveoxiden som gör att blodkärlen slappnar av och utvidgas. Rödbetsjuicens väg till prestation och bot är dock ganska komplicerad. Processen tar flera timmar. Först måste nitraterna i rödbetsjuicen sväljas och sedan bearbetas av bakterier i saliven. Nitraterna måste alltså först ner i magen och sedan upp igen.

Hur hänger det ihop? Jo, när man svalt juicen absorberas en tredjedel av nitraterna i magen och tunntarmen och sipprar sedan ut i blodplasman. Resten försvinner med urinen. Därefter tar spottkörtlarna aktivt upp nitrat från blodplasma och koncentrerar nitrat i saliv som sedan utsöndras i munhålan. Där finns bakterier som andas in nitrat och andas ut nitrit. Dels dödar denna bakterieproducerande nitrit kariesbakterier, dels sväljs den ner med saliv och en del av detta nitrit reduceras sedan till kväveoxid i magsäcken. Kväveoxiden tränger därefter ut i blodkärlen och får dem att slappna av och utvidga sig. 

För att detta ska ske bör man vara försiktig med bakteriedödande munsköljmedel - som dödar de nitritproducerande bakterierna - och inte spotta saliv i onödan. I en studie lät man försökspersoner spotta ut all saliv under tre timmar efter att de druckit rödbetsjuice och deras kroppar reagerade som om de druckit juice utan nitrater. Saliven är full med nitrat och nitrit, inte minst några timmar efter att man druckit rödbetsjuice.

Till vänster effekten av bakteriedödande munsköljmedel och till höger 
effekten av att spotta ut all saliv.

Sänkt blodtryck
Den nya studien som visade på blodtryckssänkande effekt var en dubbelblindstudie, vilket innebär att varken forskare eller patienter visste om rödbetsjuicen var placebo eller inte. 68 personer med högt blodtryck fördelades slumpmässigt i två olika grupper. En grupp som drack 250 ml rödbetsjuice per dag, och en som drack 250 ml nitratfri rödbetsjuice (placebo). De drack juicen varje dag under 4 veckor. De övervakades 2 veckor före och två veckor efter studien.

Under de fyra veckorna som personerna drack rödbetsjuice, sänktes blodtrycket med 8/4 mmHg hos gruppen som drack äkta rödbetsjuice. De hade även en förbättring med 20 % i blodkärlens utvidgningskapacitet och artärernas styvhet hade reducerats med cirka 10 %. Den typen av förändringar är kopplade till minskad risk för hjärtsjukdom. Man såg inga förändringar i gruppen som drack placebo.

Två veckor efter att de slutat dricka rödbetsjuice, var blodtrycket tillbaka till sina tidigare höga nivåer. Forskarna konstaterar att detta är den första studien som visar på en långvarig sänkning av blodtrycket på grund av nitrat som kosttillskott i en grupp av patienter med högt blodtryck.

Rödbetsjuice är alltså ett bra tillskott, eller så kan man äta sina grönsaker. Storskaliga observationsstudier visar att för varje 2 mmHg som blodtrycket är förhöjt, ökar risken att dö i hjärtsjukdom och stroke med mellan 5 och 10 %.

Bättre löpare med rödbetsjuice
Varför blir man snabbare och uthålligare av rödbetsjuice? För det första vidgar juicen blodkärlen, vilket ökar blodgenomströmningen. För det andra tycks den göra mitokondrierna effektivare, så att cellerna förbrukar mindre syre i sin energiproduktion. Det är en bra kombination för en löpare.

I de flesta studier har man använt doser på ca 300 mg rödbetsjuice omkring 2 timmar före träning. I en studie från 2013 såg man att mer var bättre, men det fanns en sjunkande avkastning och den optimala nivån motsvarade ca 600 ml rödbetsjuice.

Är nitrat farligt?
Nitrat är beskt, och besk smak är naturens sätt att varna för gift. Så lite giftigt är det, men det gäller i stort sett alla växter och små mängder gift är bara nyttigt. Cellerna behöver stressas lite lagom, för att bli starkare. Det sägs att nitrater orsakar cancer, men då rör det sig om nitrosaminer som kan bildas i kött som berikats med nitrit. Nitratrika grönsaker innehåller vitamin C som motverkar bildandet av nitrosaminer. Däremot är det nog bättre att äta nitrater i form av mörkgrön sallad, än att klunka i sig flera liter juice i veckan. En del blir dessutom rejält dåliga i magen av rödbetsjuice. Människans matsmältning är inte gjord för överdrifter.

Kom ihåg grönsakerna
Till nästa tävling ska jag pröva rödbetsjuice i pillerform. Jag tycker inte om smaken på rödbetsjuice, men jag har blivit bättre på att svälja ner det. Mitt blodtryck är bra, däremot vill jag gärna bli lite snabbare och uthålligare. Å andra sidan äter jag gröna bladgrönsaker sprängfyllda med nitrater varje dag, så jag behöver kanske bara ett tillskott motsvarande 100-200 ml för att maximera effekten.

Jag är skeptisk till tillskott, men rödbetsjuice är ett av två tillskott som jag förespråkat ganska länge nu. Det andra tillskottet - som jag tror är ännu viktigare - ska jag skriva om i nästa artikel.


Några tidigare inlägg om rödbetsjuice
Allt du vill veta om rödbetsjuice
Snabbare med rödbetsjuice
Nitrat och rödbetsjuice
Starkare muskler med rödbetsjuice
Kväveoxid 




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fjorton med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-10-12 10:38   Ylva Sandin

Hej!
Måste säga jag blev förvånad över ovan forskning ang rödbetssaft och rödbetor kontra högt blodtryck. Jag är ordinerad att tillföra min kost detta dagligen p g a motsatsen, dvs lågt blodtryck, har i snitt 88/56 och hög vilopuls. Är 71 år och mycket aktiv, är frisk om än ofta trött.
Skulle vara intressant att få en klarhet i detta.

 

2017-05-28 22:06   Johan Renström

Hej Johnny, låter som bra hälsodryck som sannolikt sänker blodtryck och inte har några skadliga verkningar.

 

2017-05-14 09:51   Johhny

Hej! jag brukar ta en rödbeta rå och ca 1.5 dl blåbär + lika lingon (svenska bär) + lite vatten. Mixer detta i en blender och drickar detta 1 ggr om dan ca en 1.5 dl NYTTIG ELLER INTE? och påverkar denna mängd B/T och hur mår hur påverkas LEVER om man dricker Rödbetsjuice ( EGEN) kan det påverka lever värdena?

 

2017-04-19 21:45   Johan Renström

Hej Jimmy! Runt en halvliter per dag 5-7 dagar före tävling.

 

2017-03-22 17:48   Jimmy Mikiver

hur mycket juice skall jag dricka /dag/gång

 

2017-03-15 22:13   Johan Renström

Hej Gerd! Ja det går att göra själv och det behövs en råsaftscentrifug. Jag hittade några recept här:
http://www.ica.se/recept/rodbetsjuice-716762/
http://receptfavoriter.se/recept/roedbetsjuice.html

 

2017-03-15 19:25   Gerd Sjöberg

Verkar jättebra. Kan man göra lika fullvärdig juice själv? Finns något enkelt recept och krävs det en råsaftcentrifug?

 

2017-02-20 20:06   Johan Renström

Hej Per!
Ja kapslarna ger lika mycket nitrat, men jag tror det är bättre att äta grönsaker eller dricka rödbetsjuice och få nitraterna i sitt rätta näringssammanhang. Själv märkte jag inte av kapslarna lika mycket som jag märker av när jag ätit mycket rödbetor. Så jag röstar på juicen. Inga mer kapslar för mig.

 

2017-02-20 00:22   Per

I dessa tider pratas det återigen om rödbetor och dess effekter ffa på blodådrornas ålder. Se SvD. I kommentarerna nedan skriver du om BeetSpeed kapslar som du skulle pröva till ett lopp. Hur gick det med det? Funkar det lika bra som rödbetsjuice?

 

2016-05-16 18:09   Johan Renström

Ja en flaska om dagen (eller motsvarande) rödbetsjuice 5-7 dagar innan tävling.

 

2016-05-16 16:05   John

Jag förstår inte riktigt doseringen. Jag har köpt Biotta koncentrerad Rödbetsjuice. Flaskan är på 500 ml. Ska jag dricka en hel sådan flask om dagen?

 

2015-09-30 20:42   Johan Renström

Det var en intressant kommentar som verkar kommit vilse och lite fel på TCP/IP. Jag ska i alla fall försöka hälsa Gunnar om jag träffar honom:D

 

2015-09-30 20:40   Annika

Hej Gunnar!

Kram
Mamma

 

2015-04-08 14:24   Johan Renström

Hej Dennis. Tack:) Jag tror nitraterna gör anpassningen bättre. Tibetaner har t ex mycket mer kväveoxid från nitrater i blodet. Du kan nog börja dricka en vecka innan. För att slippa släpa på juice i bergen kan du ta piller typ beet speed. Lycka till:)

 

2015-04-08 14:18   Johan Renström

Hej Björn. Ledsen för sent svar, men jag får inga notiser om frågor så gamla inlägg kan stå svarslösa. Enligt bilden längst upp är det 279 mg nitrat i 100 gram juice. Om man har hjärtbesvär kN det vara bra att dricka varje dag, men om man vill prestera i lopp och inte har problem för övrigt räcker det med toppning.

 

2015-04-08 06:50   Dennis

Hej!
Tack för en grym blogg. Roligt att du skriver lättsamt och humoristiskt.
Jag ska till Mont Blanc om tre veckor och har lite funderingar runt rödbetsjuice i kombination med acklimatisering..
1) kommer rödbetan att hämma kroppens naturliga anpassning till höjd eller är de processerna helt separata?
2) det blir 3- 4 dagars acklimatisering. Ska jag ladda med rödbeta inför det, eller ska jag ha toppbestigningen dag 5 som mål? Om jag laddar för dag 1-4 är jag ju grymt mottaglig för skidåkning på hög höjd och kanske inte sliter på kroppen lika mycket? Å andra sidan kanske effekten är mer önskad när syret börjar tryta på 4800 m höjd?

Tack för dina inlägg!

 

2015-03-24 16:05   Björn

Ok. Det jag läst refererar bara till X antal ml juice men vet man vad det motsvarar i mg nitrat?

Känns lite oklart om det är onödligt att ta nitrat dagligen jämfört med en toppning på ett par veckor. Har du nån åsikt?

Tack för en riktigt bra blogg btw.

 

2015-02-28 16:37   Johan Renström

Hej Björn! I studier har man laddat upp i en vecka med 500 ml rödbetsjuice per dag och sista skvätten 2-3 timmar innan tävling. Man får även en effekt med färre dagar, men enbart tävlingsdagen är för lite.

 

2015-02-28 13:45   Björn

Vet man nånting om man måste "bygga upp" effekten genom tillskott varje dag (kosttillskottet BeetSpeed anger daglig dos men de pratar ju också i egen sak) eller räcker de dagar man tränar/tävlar?

 

2015-02-06 13:20   Johan Renström

Hej Fredde!
Ja jag har sett färdig juice på åtminstone en icabutik. Själv brukar jag köpa biotta rödbetsjuice på hälsokost. Till ett kommande lopp ska jag testa BeetSpeed som är kapslar innehållande rödbetspulver samt extra tillsatt nitrat.

Björn: Ja alla tål det inte så bra. Det kan vara en bra ide att testa innan och börja med låg dos, annars finns som sagt många alternativ från piller till ruccola.

 

2015-02-06 12:23   Fredde

Hej,
två frågor
Finns det färdig juice att köpa, eller är det juicen som finns i burkar med skivade rödbetor?

Vilket märke av rödbetsjuicetillskott använder du?

 

2015-02-06 08:11   Björn

Provade rödbertsjuice inför STT Kristianstad förra året och det gick bra i fyra km sedan började magen prata allvar med mig...
Kanske skulle jag druckit det längre innan loppet och kanske spridit ut det under längre tid.
Eventuellt skulle det gå bättre med någon koncentrerad shot, eller kalisalpeter som nämns nedan.

 

2015-02-05 14:11   Johan Renström

Ska försöka komma ihåg att testa apelsin nästa gång. Iofs börjar jag vänja mig vid smaken, men det kan alltid bli bättre.

 

2015-02-05 11:19   Magnus

Hej!
Jag har testat rödbetsjuice vid några tillfällen. Vet dock inte om jag märkt någon förbättring av det. Kanske har jag druckit för lite.
Brukar pressa 1-2 apelsiner och blanda med 1,5-2 dl rödbetsjuice. Då blir det riktigt drickbart, i alla fall enligt mitt smaksinne.

 

2015-02-05 10:03   Johan Renström

Ok Göran, jag har inte läst något om det. Om du vill pröva det så ta gärna lite grönsaker eller en citrusfrukt till så att du får i dig antioxidanter som hämmar nitrosamier för säkerhets skull.

 

2015-02-05 07:52   Göran Johansson

Hej!
Kalisalpeter som säljs i livsmedelsaffärer för inläggning. Om jag inte räknar fel så bör 1 kryddmått löst i 7 dl vatten och om man dricker 1 dl/dag vara rätt mängd. Fördel: Billigt och ingen smak

 

2015-02-04 21:55   Johan Renström

Tack CoachLG:)

Göran: Helt rätt. Det borde fungera med kalisalpeter som ju är kaliumnitrat. Det omvandlas också till nitrit och kväveoxid. Men jag känner inte till produkter gjorda på kaliumnitrat.

 

2015-02-04 21:51   CoachLG

Du är bäst! Bra inlägg igen

 

2015-02-04 21:35   Göran Johansson

Skulle man inte kunna använda kalisalpeter istället för rödbetsjuice?

 


Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken