Se till att dina dagar är bra! - Emma Lindblom | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Emma Lindblom


Instagram:_emmalindblom IOC Sport Nutrition Diploma Leg dietist, Reg. Dietitian (USA) Master: Exercise Science

Se till att dina dagar är bra!

16 okt 2017
av: Emma Lindblom

Förra veckan var jag hemma utan resor (förutom en övernattning i Upplands Väsby - konferens) … nästan lite konstigt att vara hemma så länge. Nu är ordningen återställd och jag är i Portugal med Springtime Travel, jag var även här för någon vecka sedan med Glada Hudik).

Mitt förra blogginlägg handlade lite om hur positiv inställning våra Glada Hudik skådespelare har till livet och förändringar. Nu fortsätter jag lite på samma tema.

Jag gillar att resa och på de flesta resor jag gör träffar jag fantastiska människor. Ibland när jag far och flänger glömmer jag bort att jag startade mitt företag med ett mål: att kunna leva på det jag tycker är kul. Detta gör jag idag, mitt liv är mitt jobb och jag jobbar mycket men jag har ett kul jobb så det gör absolut ingenting (självklart finns även tråkiga dagar). Däremot är jag inte mitt jobb. Jag pratade med en kollega om just detta att man inte ska vara sitt jobb men man ska trivas med vad man gör.

När jag var i Portugal för några veckor sedan var jag på yoga med Anci Näslund hon började och slutade klassen med en dikt av Stig Larsson:

         ”Alla dessa dagar som kom och gick / inte visste jag att det var livet”.

Nu är jag inte en person som har koll på dikter och liknande men budskapet fångade mig. Min tid för reflektion är löpning och jag tänkte just på denna dikt när jag var ute och sprang. Jag tror alla kan stanna upp och tänka till på detta budskap.

       ”Alla dessa dagar som kom och gick / inte visste jag att det var livet”.

Många sammankopplar hälsa med träning, kost, sömn och YES dessa är viktiga komponenter men WHO:s definition på hälsa är:

"Ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande inte endast frånvaro av sjukdom och funktionsnedsättning.”

Man ska alltså försöka se till att de flesta dagarna i livet är bra, detta betyder alltså inte att enbart leva för helgen eller semestern. Varför inte leva även för vardagen. 

Den personen som kan styra upp ditt liv är DU.

En av mina bästa kompisar slutade sitt jobb (mycket ansvar och bra titel) för några månader sedan – hon älskar livet just nu. Alla kanske inte kan sluta sitt jobb men hon gjorde en positiv förändring för ett bättre, roligare liv – SÅ MODIGT! 

En annan kompis flyttade utomlands med sin son under i alla fall ett år, lite på vinst och förlust. Hon och hennes son älskar det nya livet – jag kan tänka mig att vissa hade åsikter om hennes flytt – Ännu ett MODIGT val.

En egenföretagare har valt att säga NEJ till bra uppdrag eftersom personen inte mår så bra just nu och hälsan är viktigare än jobb. Alla egenföretagare förstår hur svårt detta beslut är. STARKT att våga!

Dessa personer har tagit kontroll över sin livssituation och några av dem säkert undvikit att bli utbränd. Som en person sa – jag har ju haft så många tecken att jag borde omprioritera men inte lyssnat på kroppen.

Vi (Riksidrottsförbundet) anordnade en elitidrottskonferens i torsdags och fredags, det var ca 500 personer där - alla med idrottsanknytning (deltagarna kom från olika förbund och riksidrottsgymnasier). Det var några riktigt bra dagar och jag är stolt över mitt RF gäng som organiserade konferensen.

I en av föreläsningarna pratade min kollega Göran Kentää (ansvarig för idrottspsykologi på RF) om hållbart ledarskap och om att undvika utbrändhet/psykisk ohälsa. Han gav tipset att varje dag utvärdera sig själv för att hinna stanna i tid.

Fråga dig själv varje dag:

  1. Hur mycket energi har jag: 1 – 10 (1 botten, 10 toppen)
  2. Hur mår jag idag: 1 – 10 (1 botten, 10 toppen)
  3. Reflektera över en highlight för dagen, något som varit bra under dagen.

Värderar du din dagsform lågt under en längre period, är det kanske dags att prata med någon?

Finns inga highlights ... vad behöver förändras?

Jag upplever att vid ett allmänt välbefinnande hamnar många på 6–8. Hamnar du här – fundera på vad som behövs för att du ska komma upp på 8–10.

Ligger du lågt på skalan? Vilka förändringar behövs för att du ska må bättre och få en bättre hälsa? Behövs kanske hjälp av en psykolog för att hitta tillbaka? Räcker det att öppna sig för en vän eller någon annan du litar på? Göran pratade också om vikten av att som vän klara av att lyssna – man behöver inte fixa eller försöka hitta en lösning utan istället lyssna och finnas där.

Börja ta hand om dig själv och dina dagar!

Ha en bra måndag och dagarna som är livet!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier:
Livsstil RW Social Kost 

Kommentarer


2017-10-17 13:01   Emma

Härligt med break Mickesotoksd!

Ja, Theresa har skrivit på många inlägg. Vi får se om RW admin kan ta bort den.

 

2017-10-16 20:27   Mickesotoksd

Hahaha... snygg kommentar fr Theresa... bra översättning! Tydligen slank ett spam igenom även här.

Så till ditt inlägg. Jag tog ledigt sex månader fr jobbet tidigare i år, april-sep. Tog husbilen till Härjedalsfjällen. Började på skidor & slutade vandrandes & löpandes på ett fantastiskt höstfjäll :-) Längs vägen har jag njutit, upplevt, känt in, levt ut, lyssnat, andats, fikat, levt... ett fantastiskt halvår!!

De flesta har möjlighet att ta en kortare paus fr hamsterhjulet & kasta sej ut i sin passion. Våga!! Man ångrar dej inte :-)

 


Följ oss

Loppkalendern

19 jun
Hellasgården
27 jun
Öland
29 jun
Norberg
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken