Frukosttrender och tips till helgfrukosten. - Emma Lindblom | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Emma Lindblom


Instagram:_emmalindblom IOC Sport Nutrition Diploma Leg dietist, Reg. Dietitian (USA) Master: Exercise Science

Frukosttrender och tips till helgfrukosten.

9 mar 2018
av: Emma Lindblom

Förr brukade man säga att frukost var dagens viktigaste måltid, jag håller inte med. Alla måltider är viktiga, tränar man måste man äta! Lever man, måste man äta! Springer du många mil har du inte ”råd” att hoppa över måltider. Man bör sprida ut sitt matintag under dagen för bästa prestation och muskeluppbyggnad. 

Just nu är det frukosttider bland våra restauranger. Frukostmat är nu trendigt. Titta bara på den gamla hederliga havregrynsgröten. Den har varit tråkig och otrendig (är det ett ord?). Många anser att gröt är något för de som tränar, här håller jag med. Jag hänger med många landslag och jag måste säga att gröt är nummer 1 frukost på läger men gröten fungerar för de flesta oavsett hur aktiv du är.

Nu är alltså havregrynsgröt TRENDIGT! Man betalar ca 100 kr för en tallrik gröt på olika frukostrestauranger. För några år sedan skulle ingen beställa havregrynsgröt som lyxfrukost. Jag hann till exempel prova semlegröten som fanns under en begränsad tid. God! Men jag hade kunnat haft mandelsmöret lite sötare (alltså mera likt mandelmassa) nu var den nog osötad. En parantes om socker: 5 - 10 E% av ditt energiintag kan bestå av socker (WHO och Livsmedelsverket) jag var alltså redo att använda lite av detta till gröten;)

Semlegröt

När man pimpar gröten ökar man energi-och näringsinnehållet samt mättnadskänslan. 1 portion havregrynsgröt (kokt på vatten) innehåller endast ca 130 kcal. Vilket är för lite energi för en frukost.

Hur du kan pimpa gröten:

  • Blanda havregrynen med dina favoritfrön så det blir lätt att ta varje morgon (just nu har jag solrosfrön, linfrön och chiafrön).

  • Mixa i nöt- eller mandelsmör.
  • Koka gröten i mjölk (alt. låt grynen stå i mjölk över natten i kylen och koka på morgonen ev. tillsätt lite vatten).
  • Servera med ett mjölkalternativ (t. ex. soja, mandeldryck).
  • Servera med varm skummad mjölk, turkisk yoghurt eller keso.
  • Servera med bär/frukt.
  • Servera med en klick messmör.
  • Krydda med kardemumma, kanel eller vanilj.
  • Toppa med torkad frukt/kokosflakes.
  • Servera med stekt banan (stek en banan i lite smör, en nypa socker och några msk saft från en apelsin eller apelsinjuice, denna tar lite längre tid).

Stekt banan med kokosris.

Just nu är min grötfavorit: havregrynsgröt med en klick jordnötssmör, messmör, kanel och mammas äppelmos + mjölk. Messmöret har jag börjat med sedan jag var med skidlandslaget på läger, bra tips från mina idrottare!

Gröt med messmör, sultanrussin och bananchips.

En annan trendig frukost är avokado och ägg i alla former, ofta serverat på bröd (jag älskar även avokado/ägg med sötpotatis). Problemet är ju ofta att hitta bra avokado, jag har börjat använda fryst avokado (lätt att tina i mikron). Fungerar toppenbra till det mesta. Den är i bitar, så ska man göra en rätt där avokadon har huvudrollen så skulle jag välja färsk. 

Sötpotatis, avokado, ägg.

Smoothies kan man också hitta nästa överallt. Gröna, gula, vita, blå, röda... de finns i alla färger och smaker. Gör en smoothiebowl. Servera smoothien i en skål, toppad med bär, granola och de du har hemma. Här hade jag några rosa minimaränger som garnering.

Några andra favoriter är: bananpannkakor (1 banan, 1 dl havregryn, 1 ägg, lite salt. Blanda och stek).

Risgrynsgröt: jag brukar koka mycket och frysa in i plastpåsar.

För någon vecka sedan hade jag även recept på granola på mitt instagramkonto (_emmalindblom):

https://inkphy.com/user/_emmalindblom/254172066?hl=en

Gröt, ägg, avokado, banan och smoothies är ju alla bra, hälsosamma och goda alternativ. Det är ju toppen när trenderna pushar för bra mat. Sedan att man utan att blinka betalar 100 kr för några deciliter havregryn är ju en helt annan sak.

Trevlig helg och njut av mysiga helgfrukostar!

 

Kategorier:
Livsstil Kost 


Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken