European College of Sport Science Congress - Emma Lindblom | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Emma Lindblom


Instagram:_emmalindblom IOC Sport Nutrition Diploma Leg dietist, Reg. Dietitian (USA) Master: Exercise Science

European College of Sport Science Congress

9 jul 2017
av: Emma Lindblom

Jag har spenderat några dagar i Essen, Tyskland på European College of Sport Science Congress.

Här kommer ett lite spretigt inlägg med några highlights från veckan.

Under 4 dagar har jag lyssnat på många presentationer av studier. Jag var där med mina kollegor på RF:s elitavdelning - ett toppengäng! Jag läser många studier men det är lyxigt att få dem levererade samt att träffa kollegor från hela världen. Idrottsnutrition och nutrition är ett debatterat ämne och mycket forskning sker så det är viktigt att hålla sig uppdaterad.

Den här konferensen har ca 8 block samtidigt; idrottsnutrition, fysiologi, biomekanik, psykologi och medicin/rehab. Så vi har fått mera information än vad man kan hantera.

Fredagskvällen spenderade jag på en föreläsning om genetik, allas dröm ...eller? Prof. Dr Wolfarth pratade om att använda gener för att bedöma energibalans och vilka ämnen som saknas i kroppen. Denna kunskap är i startgroparna och när det är möjligt blir det ett användbart verktyg. Jag vet att det finns många dyra gentester man kan göra för att få denna information men jag skulle kontrollera dessa väldigt noga innan jag spenderade pengar på dem. Enligt denna man (som spenderar dag och antagligen natt med genetik) kan man inte utläsa denna information idag.

Genetikföreläsningen var krånglig med utfördes på ett förståeligt sätt däremot avslutades kvällen med en annan man som föreläste om epigenetik (hur DNA läses av och uttrycks). Efter 3 PowerPoint bilder och enorm koncentration insåg jag att det var lite för hög nivå för mig. När jag tittade mig omkring i rummet såg alla lika förvirrade ut. Jag pratade senare med en framstående fysiolog (Phd och smart) han hade också varit förvirrad - skönt att höra, eftersom jag inte förstod många meningar. Denna föreläsning fick mig att inse vad många oerhört duktiga föreläsare det finns och även de som är mindre bra. Att kunna göra något oerhört komplicerat förståeligt för personer som inte är i branschen (eller med i forskningsgruppen) är en konst. Den ytterst smarta person som föreläste om epigenetik lyckades inte fånga oss en fredagskväll.

Fler highlights:

  • Det pratades mycket om nitrat, ämnet som finns i rödbetsjuice. Nitrat sänker syrekostanden vid träning (”man klarar av att göra mera arbete för mindre mängd syre - med andra ord kan man hålla på längre”). Nitrat kan även sänka blodtrycket. Jag får skriva mera om nitrat längre fram.
  • En föreläsning handlade om idrottsnutrition och genderskillnader när det kommer till träning och återhämtning. Det finns skillnader men man har inte tillräckligt med forskning på kvinnor för att kunna fastställa specifika rekommendationer. Historiskt sett görs studier på män, studier görs i kontrollerade miljöer (kontrollerad i form av labbmiljö och fysiologiskt). Mens cykel med hormonförändringar hos kvinnor gör det ”krångligare” att utföra studier på kvinnor. Nu ökar dessa studier för att kunna fastställa skillnader men fler studier behövs. Många rekommendationer inom idrottsnutrition är baserade på kroppsvikt och det är dessa man bör använda tillsvidare.
  • Jag lyssnade även på en intressant föreläsning om att använda gelatin för att stärka senor och ligament. Detta är något jag började att prova idag för att få ordning på min häl, dagens försök har inte varit helt lyckade.

           Försök 1: så äckligt med gelatinet så jag nästan spydde.

           Försök 2: soptunnan direkt.

           Försök 3: fick i mig hälften.

           Försök 4: leta gelatintabletter imorgon.

Jag återkommer med instruktioner om hur gelatin ev. kan hjälpa sentrassel när jag provat och framförallt lyckats få i mig gelatinet.

  • Jag lyssnade också på några föreläsningar om immunsystemet;
    • Är man fysisk aktiv reducerar man risken att få en förkylning med 40–60%.
    • 3 frukter om dagen minskar också risken att bli förkyld.
    • Man bör sova 7 timmar per natt för att klara stress bättre.

Dags att prioritera sömn, frukt och träning. Jag ska även nämna att hård träning sänker immunförsvaret, så efter tuffa pass var noga med återhämtningen. 

  • Det har även nyligen kommit en studie som visar att tatueringar försämrar förmågan att svettas vilket kan leda till att kroppen får en försämrad värmereglering.
  • Det finns inga studier som bevisar att höga doser av antioxidanter hjälper prestationsförmågan eller återhämtning.
  • Prestationsförmågan försämras ofta efter klockan 21 på kvällen.

Mycket återkommer till att man bör anpassa kosthållning och även träning utefter personen, mål och typ/mängd av träning.

One size doesn’t fit all.

De anordnade även den tredje Bengt Saltin Run – ett 5 km lopp i Bengt Saltins minne. Bengt var en av de främsta forskarna i idrottsnutrition och mycket av hans forskning citeras fortfarande. Tyvärr kunde jag inte springa men jag hejade på två av mina kollegor. Alltid kul med lopp och alltid bittert när man inte kan springa.

Vi bodde nära Grugerparken vilket var tur annars skulle jag inte sett något annat än hotellet, gymmet och congress centret samt några närliggande restauranger. Istället för sightseeing har jag huvudet fullproppat med information och har träffat många kollegor från hela världen, vilket är trevligt.

Kategorier:
Livsstil Fötter Träning Kost 



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sexton med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-07-16 00:54   Emma Lindblom

Nitrat inlägg kommer. Snabbt svar på några av dina frågor - man ser större prestationsförbättringar på motionärer jämfört med eliten.
Bieffekter - mag/och tarmproblem.
Ha det bra!/Emma

 

2017-07-14 11:42   Mickesotoksd

Hej!
Ser fram emot kommande nitratinlägg. Rödbetsjuice är väldigt lättillgängligt & helt ok smakmässigt. Det är mkt snack om hur bra det är, men hur ser forskningen på det?
Märker jag som motionär förbättringen?
Hur långt innan ett lopp ska man isf börja?
Hur stor mängd rekommenderas?
Hur fort avtar effekten om man slutar?
Dvs är det en långvarig effekt lr är det mer som en sportdryck?
Finns det ngr bieffekter?
Ngt annat man bör tänka på...?
:-) Micke

 


Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.