Veckosummering en vanlig vecka i februari - Emma Graaf | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Emma Graaf


Välkommen till min blogg och kul att du hittat hit! Här kan du läsa om mig, Sveriges gladaste triathlet. SM-guld långdistans 2013, SM-silver 2012 och 2014. Bor och tränar i skogen utanför Ludvika i Dalarna. Har sysslat med konstsim på elitnivå fram till 2002. Började med triathlon 2009. Läs mer om mig på www.emmagraaf.com

Veckosummering en vanlig vecka i februari

11 feb 2018
av: Emma Graaf

Tänkte skriva ett inlägg om hur min träning har varit den här veckan, en liten summering av 5-11 februari 2018. Hyfsat normal men med några botten-napp och någon enstaka topp. 

Måndag morgon började med en försovning. Tanken var att jag skulle klivit upp kl 6 och sprungit ett lätt joggpass innan jobbet. Och tur var väl att jag sov till 7.30 för när jag väl klev upp visade termometern -29 grader så någon löpning var det ändå inte tal om att jag kunde genomföra  (åtminstone inte med alveolerna i behåll). Jag drog till jobbet istället. 

På eftermiddagen var det dags för mitt spinningpass som jag alltid har kl 17. Redan innan passet hade en molande huvudvärk smugit sig på och under mina 75 minuter blev det bara värre och värre! Skallebanken var inte att leka med när jag styrde kosan hemåt Norhyttan på kvällskvisten.  Antagligen hade jag dragit på mig en rejäl vätskebrist under gårdagens 2 timmar skidor och 2 timmar wattbike. Hade helt glömt att dricka! Att jag aldrig lär mig... 

Tisdagen började även den på sämsta sätt. I och med huvudvärken så sov jag 90 minuter extra istället för att släpa mig upp på morgonsimningen. Allt blir uppochner när jag inte får till mina rutiner och jag köttade istället 3100 m på lunchen innan jag slafsade i mig dagens matlåda på 5 min. Efter jobb CX-workx (coreträning i Les Mills-stil) tätt följt av spinning igen där jag vikarierade för Björn som bjukar ha passet för medlemmar på Gymmet och CSK Ludvika cykelklubb. Denna gång med fruktansvärt ont i magen pga 100 liter gas:). Att man aldrig lär sig...

Onsdagen började även den med en översovning och därmed förstördes mitt planerade simpass med LSS. Trippeltypiskt! Jag vaknade visserligen kl 6 men eftersom jag bor utanför stan så tar det 30 min innan jag är på plats i simhallen så det kändes meningslöst att stressa iväg innan frukost. Blev ännu ett lunchpass i simhallen och en riktigt vidrig lunch i sporthallen cafeteria. Var helt proppmätt i 3 dagars efter den broccoligratängen med fläsk. Hur tänkte jag där? Kvällen bjöd på löpbandintervaller i en stege om 2+4min, 4×2min,8×1min,8×30 s med 1 min vila på alla utom sista där jag körde 30 s vila. Det var ett helsike att ta sig igenom de där intervallerna. Dels hade jag det löpbandet allra längst ut på vänstern, vilket är mkt tyngre att kuta på (går nog antagligen fortare än vad displayen säger) och dels insåg hag snabbt att det gick förbannat tungt att andas. Vad var fel?! Funderade en intervall till sedan slog det mig att jag glömt ta min astmamedicin på flera dagar eftersom morgonrutiner ju varit helt rubbad. Attans bananer! Efter halva passet fick jag släpa mig till omklädningsrummet och ta trettioelva inhalationer av den extra inhalator som jag (thank God) hade med mig. Resten av passet gick tungt det med men jag tog det för vad det var och bara tog mig igenom det. 

Torsdag var det tröskelintervaller löpning och simning inplanerat men jag fastnade på jobbet och kom igång så pass sent att jag helt enkelt sket i simningen direkt efteråt. Körde riktigt bra på löpningen, trots att jag var supertrött och helt ensam så jag åkte helt sonika hem och tog lill-fredag. 

Fredagen är min lediga dag så när jag har möjlighet sover jag gärna någon timme för att "ta igen". Vet att det sägs att man inte kan sova igen missad sömn i veckan men min kropp mår mkt bättre av att någon gång i veckan få sova iallafall 8-9 timmar på natten. Sedan sover jag helt otroligt bra i Norhyttan så min sömnkvalitet har fått ett ordentligt lyft sedan vi flyttade hit. Det är helt becksvart, knäpptyst och svalt i vårt hus. Helt fantastiskt skönt! Nåväl, efter ca 10 liter kaffe stack jag och jycken Teodor ut och åkte skidor på vårt egna spår på sjön. 12 km fick jag ihop men kroppen var rätt trött, kände jag.  Efter lunch vila och några ytterligare liter kaffe stack jag ut och tog en 8 km löpsväng i sakta mak.  Kroppen var verkligen trött. Kom överens med Simon om att skippa kvällens tänkta simpass innan vår crawlkurs och äta middag och chilla lite hemma innan vi skulle in till stan istället. Simon hade dessutom åkt 45 km skidor och tokbånkat 18 km från bilen så han var inte heller så pigg... Kl 18:45 drog nybörjarträningen igång och 20:45 började fortsättningssimmarna så hela fredagen gick (som vanligt) av bara farten. Det är så himla kul att lära vuxna simma crawl! 

Trötta som få fick vi slita oss ur sängarna på lördag morgon för att åka in till Gymmet och hålla i dagens cykelpass. 3 timmar spinning skulle vi köra och dagens tema var OS  och skumtomtar, vilket vi bjöd på. Jag började grina redan i bilen in till Ludvika när Charlotte Kalla intervjuades av radiosporten och när hon tog guldet i skiathlon så kunde jag inte hålla tårnana tillbaka för andra gången! Haha, vilken grinfest tidigt på lördag morgon! Resten av dagen spenderades ätandes och fikandes och inte många knop blev gjort på eftermiddagen och kvällen. Man underhåller sig rätt bra på att hämta ved, elda, gå ut med hunden och dricka vin. Jag behöver inte så mkt mer efter att träningen är gjord!

Idag har det blivit en lite annorlunda dag mot hur söndagarna brukar se ut. Kände mig extremt sliten när jag vaknade och beslutade att skidåkningen med kusinvitamin Johanna kl 13 fick bli första passet för dagen. Vi körde Jyllandsleden i Säfsen som bjöd på förstklassiga spår men det var svinkallt i luften och jag kom aldrig riktigt upp i värme. Tanken var att även löpträna långpass och köra lite styrka men jag ställde faktiskt in resten av dagens träning då jag inte kände mig riktigt 100. Veckan har varit slitsamt och med alla dessa förkylningar och influensor som cirkulerar för tillfället så tar jag det säkra före det osäkra. Vi skulle dessutom in till stan på instruktörsmöte på Gymmet. Handla mat och städa måste man ju tyvärr också göra någon dag i veckan. 

Summerar veckan med 11 pass. 3 cykelpass, 2 simpass, 1 styrkepass, 2 skidpass och 3 löppass. Totalt ca 14 timmar.

Nu hoppas jag på att jag vaknar utvilad utan det minsta känning av sjukdom imorgon. Lite godis och rödvin brukar hjälpa mot sånt va?  



Följ oss

Loppkalendern

19 jun
Hellasgården
27 jun
Öland
29 jun
Norberg
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken