Uppstart i träningen - Emma Graaf | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Emma Graaf


Välkommen till min blogg och kul att du hittat hit! Här kan du läsa om mig, Sveriges gladaste triathlet. SM-guld långdistans 2013, SM-silver 2012 och 2014. Bor och tränar i skogen utanför Ludvika i Dalarna. Har sysslat med konstsim på elitnivå fram till 2002. Började med triathlon 2009. Läs mer om mig på www.emmagraaf.com

Uppstart i träningen

23 nov 2017
av: Emma Graaf

Efter att Simon yttrade att "det började synas" att jag inte tränade så mkt för några veckor sedan förstod jag att det var dags att ta tag i strukturerad träning igen. Inte mig emot! Två dagar senare märkte jag att jag inte längre kom i mina nya snygga byxor som jag köpt för ngn månad sedan och som där och då satt som ett smäck. Mission accomplished! Från triathlet till fet hade alltså funkat. Säsongsvila hade varit lyckad.

Nu har jag säsongsvilat klart och det är hög tid att styra upp livet, pösmagen och träningen. Det sjuka har varit att jag inte haft en enda timme över den här säsongsvilan, tvärtom har jag jobbat som en jävla galning istället och flängt runt på diverse möten och tillställningar. Se förra inlägget "Förändringar".

Det ska bli så kul att flytta hem till Ludvika/Norhyttan och känna trygghet i träningsrutinerna och hitta tillbaka till lite mer socialt umgänge i vardagen och träningen. Hoppas på att träningen faller på plats med de nygamla grupper jag kommer att träna med. Att dessutom veta vilka träningsrundor som finns och slippa leta/överraskas/komma vilse på 50% av passen kommer också bli skönt. Senaste året har jag uteslutande kört samma träningsvändor i Falun för att jag inte orkat leka upptäcktsfärd. I Ludvika har jag full koll och det finns massor av rundor jag inte kört på väldigt många år.

Såhär ser en "normalvecka" ut just nu för mig under uppstarten av säsongen (och innan jag flyttar):

Mån: Löpning terräng, 60 min styrka (BodyPump), strech/rehab, månadens övning

Tis: Falu Masters simning 3-4000 m, löpintervaller styrka/exploisivitet, strech/rehab, månadens övning

Ons: lunchlöpning med kollegor, spinnningledare 60-90 min, strech/rehab, månadens övning

Tors: Falu Masters simning 3-4000 m, löpintervaller backe eller längre tröskelintervall i grupp #MPL, strech/rehab, månadens övning

Fre: (proffsfredag!) Egen simning 3-4000 m (distansfokus), Cykelintervaller wattbike, strech/rehab, månadens övning

Lör: Distanslöpning terräng i grupp, eventeullt 60 min lätt rull cykel, strech/rehab, månadens övning

Sön: Distanscykel, strech/rehab, månadens övning

Totalt blir det väl ca 10-15 timmar träning såhär års men tanken är att det varje vecka läggs på lite mer. Vilodag tar jag lite då och då när jag känner för det. Tex har det blivit jävligt såsigt denna vecka pga en känning i halsen. Vill inte riskera några långdragna sjukdomar så jag tar det säkra före det osäkra och vilar ut skiten till jag känner mig 100% igen.

Det här träningsupplägget har jag satt helt på eget bevåg och har alltså ingen tränare för tillfället. Jag trivs helt ärligt bäst med det då jag på senaste tiden att jag vill ha kontroll över min tid och ha mina egna rutiner som jag vet att jag mår bäst av. Men jag behöver verkligen något nedskrivet för att ta mig igenom hårda pass trots snö, kyla och trött kropp. Det har visat sig att det fungerar, bara jag har ett schema att följa! Vem som skrivit det har mindre betydelse men jag litar mer på mig själv än någon annan när det kommer till min egen träning. Kontrollfreak som jag tydligen är.

Ta det lugnt i trafiken så hörs vi när jag är i storform (dvs väldigt snart);)!




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiofem med siffror i fältet här




Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken