#34 Olympiabloggen: Paradise Valley, Montana - Anders Forselius | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Anders Forselius

Marathonsamlare med 60 länder och samtliga 50 amerikanska delstater i bagaget. F.d. innehavare av världsrekordet i den udda grenen "Marathon i flest länder under ett år" med 33 länder. Långdistanscyklist och golfspelare med en kronisk slice. Med cykeln & löparskorna som verktyg kryssar jag runt bland gamla och nya olympiska städer och lämnar rapporter i "Olympiabloggen". Nästa etappmål är OS i Rio de Janeiro.

+46 72 501 2560

Mest lästa

#34 Olympiabloggen: Paradise Valley, Montana

11 aug 2015
av: Anders Forselius

Paradise Valley i södra Montana gör skäl för namnet. En av de absolut vackraste vägar jag någonsin har trampat på.

Dag 61: Bozeman - Corwin Springs, Montana  123 km

Dag 60: Helena - Bozeman, Montana  164 km

Yellowstone National Park har en av världens mest otacksamma uppgifter, nämligen att leverera höjdpunkter till parkbesökarna efter det att de redan har åkt igenom några av planetens absolut vackraste omgivningar. Oavsett ifrån vilken riktning man "attackerar" parken så blir man ju bombarderad av vackra vyer redan innan man har kommit in i Yellowstone National Park.

Första gången jag cyklade in i parken (2008) kom jag via den östra entrén från rodeometropolen Cody och cyklade då genom Buffalo Bill State Park och Shoshone National Forest. En sträcka som delvis förstörde intrycket av Yellowstone National Park. Ingenting kunde ju bräcka det jag då redan hade sett, trots att parken i sig är full av höjdpunkter. Samma sak när jag då lämnade parken via den västra entrén. Storslagna vyer mötte mig även där.

Kommer man till Yellowstone söderifrån upprepas mönstret. Grand Teton, det oförskämt vackra bergsmassivet (döpt av franska trappers till Grande tétons vilket betyder "stora bröst" (!) p.g.a. bergstopparnas utformning) knockar besökarna fullständigt innan de ens har kommit in i Yellowstone.

För en vecka sedan fick jag ett erbjudande från några amerikanska vänner om att låna deras stuga nära den norra entrén till Yellowstone. Mätt på alla otroliga vyer hela vägen genom USA (jag skulle behöva besöka ett gammalt östtyskt varvsområde några dagar för att smälta alla intryck), var jag till en början tveksam till att återigen cykla igenom nationalparken trots att det här skulle bli en helt annorlunda rutt. Yellowstone är ju lika stort som Södermanland så det finns mycket att se.

I princip bestämde jag mig först i går för att trots allt nappa på erbjudandet. Området där stugan ligger kallas Paradise Valley och redan efter bara några meter på Highway 89 i södra Montana förstod jag varför. Trots tung motvind och lätt uppförsbacke var det definitivt värt alla svordomar. Trots att jag ännu ej har kommit in i parken har jag alltså redan nu fått full valuta för Yellowstone.

Det ska dessutom bli intressant hur mina gamla ben gillar den fysiska utmaningen i morgon som bl.a. består av en klättring på niohundra höjdmeter från 1567 till 2472 meter. Men det innebär ju å andra sidan att jag förr eller senare får en skaplig nedförsbacke...

Dagens soundtrack: Paradise City - Guns N' Roses

Randall Green, min värd i Helena visade mig den smidigaste vägen ut ur Montanas huvudstad tidigt på morgonen.

Sydvästra Montana innebär mängder av vetefält, det vill säga där geografin så tillåter.

Fiskgjuse med sitt byte, ett paket fiskpinnar..?

Eftersom jag själv var son till en jägare växte jag upp med älgkött på menyn minst fem gånger i veckan. Jag älskar fisk, men.. det måste väl ändå vara ganska tråkigt att växa upp i en familj bestående av fiskgjusar..?

Montana = Big Sky!

Motorvägen som leder fram till Bozeman.

Då inga andra alternativ finns är det tillåtet att trampa på motorvägar i USA. Fördelen är breda vägrenar och få frestelser i form av caféer som dyker upp med jämna mellanrum. Nackdelen är oljudet och allt skräp som ligger på vägrenarna och orsakar punkteringar.

Dukat bord i Bozeman till min ära..? Varje torsdag under sommaren stänger man av största affärsgatan i Bozeman och arrangerar musikfester.

Luna, min fyrfotade polare i Bozeman. I år, liksom för fyra år sedan, bodde jag hos makarna Jenna & Mike Fallaw och deras jycke.

Luna är välkänd i Bozeman och får alltid många tillrop när man promenerar henne. Hundtricket funkar alltså ypperligt även i Montana...

Biltur till den fashionabla skidmetropolen Big Sky i södra Montana. Både undertecknad och Luna gjorde vårt allra bästa som Co-drivers...

Högsta punkten i Big Sky, 11 500 fot. Jag har så fula fötter så någon annan får räkna ut vad det blir i meter räknat...

Big Sky, Montana. Stugorna kostar multum med dollar i detta område och är invändigt lika stora som Greklands statsskuld.

Sweet Pea Festival i Bozeman, en nästan fyrtio år gammal musikfestival.

Under Sweet Pea Festival äter man bl.a. Tator Pig, det vill säga bakad potais med varm korv.

Nigel Waterton, granne med mitt värdpar Fallaws i Bozeman, guidade mig på småvägar fram till Livingston, "dörren" till Yellowstone National Park.

Med Nigels hjälp undvek jag därmed all trafik jag hade tvingats umgås med på motorvägen.

Nigel Waterton har stenkoll på sina omgivningar. Han vet exakt var man hittar de bästa fiskevattnen och fågelmarker för jakt i södra Montana. Dessutom hade han koll på var man hittar den enda åttakantiga skolan i hela Montana. En skola med det svenskklingande namnet Malmborg School.

Bozeman Pass ligger på nästan 1800 meters höjd.

Paradise Valley, dalgången mellan Livingston och Yellowstone National Park. Highway 89 är en av Amerikas absolut vackraste vägar.

(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiotvå med siffror i fältet här

Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!

Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.