Utmaning: Världens kortaste brakpass | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Wellness

Utmaning: Världens kortaste brakpass

5 mar 2018

Trodde ni att det skulle räcka med vanliga burpees? Där hade ni fett med fel! Nu skruvar vi upp nivån rejält - låt mig presentera chop up burpees!

Den här utmaningen är sannerligen ingen lek. Som om det inte var nog med vanliga burpees; en chop up power burpee kräver mer av dig än en vanlig burpee eftersom du ska ner på rygg också. Och upp därifrån. Och ner på mage – och upp därifrån. Samtidigt ska du också hålla en vikt i händerna, och allt ska ske i snabbt tempo.

Att gå från extrema ytterligheter som att ligga på rygg till att stå upp till att ligga på mage och ställa dig upp igen kräver mycket av hela kroppen. Men framför allt av hjärtat som tycker att det är sjukt jobbigt att jobba när du ena sekunden ligger ner och i nästa står upp. Du kommer att känna att det bara krävs ett par stycken chop up power burpees för att pulsen ska gå i taket, så ta en i taget lite metodiskt tills du vet vilken hastighet du kan ha utan att gå in i väggen.

Vi ska heller inte glömma smidigheten. Förmodligen kommer du att känna att det är där begränsningen sitter för att du ska kunna beta av de här tio repetitionerna på rekordtid. Det är helt enkelt för bökigt att ta sig upp och ner från golvet. Men det här kan man träna upp. Det räcker inte att hoppas att du ska bli smidigare, det kräver arbete. Öva på att ta dig upp och ner på golvet på olika sätt utan vikt för att få upp lite rörlighet i höfter och fotleder.

Sen kör vi!

Utmaningen:

10 chop up power burpees på tid

Nu är det meningen att du ska bränna av tio chop up power burpees så fort du kan. Men var inte dumdristig. Ta det lite lugnt de första gångerna du testar så att du är van vid rörelsen innan du kör på för fullt.

Vikten bestämmer du själv förstås, men du kan väl testa på minst 5 kilo när det väl gäller?

Kör utmaningen ett par gånger i veckan under den här månaden och försök att minska tiden varje gång, låt vara att det bara blir en sekund snabbare varje gång, det är ändå snabbare.

Börja liggande på rygg med vikten i händerna och armarna rakt över huvudet. Sätt sedan fart genom att lyfta armarna och sätta dig upp och försöka få så mycket fart att du kan ta dig upp till en knäböjsposition utan att sätta i händerna.

Res dig upp och sträck vikten upp på raka armar över huvudet.

Sätt vikten i golvet och hoppa ut med fötterna så att du lägger dig ner på mage som i en vanlig burpee. Hoppa in med fötterna igen och ställ dig återigen upp och sträck vikten över huvudet.

Det är en repetition. Nu har du bara nio kvar!

 

 

 



Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken