Sverige tycker hälsa är viktigt | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Träning / Nybörjare

Sverige tycker hälsa är viktigt

30 jun 2010

35 procent av Sveriges befolkning, det vill säga 2,5 miljoner, instämmer till fullo att det är viktigt att leva ett hälsosamt liv . 44 procent instämmer till viss del. Detta framkommer i en nyligen genomförd studie där det även visar att intresset för hälsonyttig mat har ökat markant de senaste åren, samt att vi i allt högre utsträckning väljer en sund livsstil av etiska och miljömässiga skäl.

Pressmeddelande från Stockholmsmässan

Studien har beställts av Allt för Hälsan, Nordens största hälsomässa, som äger rum på Stockholmsmässan.

- Vi vill lära känna våra målgrupper bättre och ta reda på vad som driver dessa, för att utveckla mässan och säkerställa att den blir en viktig och självklar mötesplats för alla som är intresserade av att må bra, säger Erik Rådström, projektledare för Allt för Hälsan.

De 35 procent som var mest hälsointresserade i studien analyserades närmare. Sex kategorier identifierades bland dessa (siffror inom parentes anger den procentuella delen av de totala 35 procenten):

- Hälsa som aktivitet/idrott (17 procent)
- Hälsa som träning (23 procent)
- Yttre hälsa (10 procent)
- Inre hälsa (22 procent)
- Hälsa som värdering (22 procent)
- Mat som hälsa (44 procent)

I gruppen ”Hälsa som aktivitet/idrott” hittar vi de mest sportintresserade. Hälsa för denna grupp är framförallt en social aktivitet och de tar gärna lite risker. Sporter efter säsong är mest intressanta för dessa, som golf, segling och utförsåkning. I gruppen finns störst andel män.


Majoriteten i gruppen ”Hälsa som träning” är kvinnor i 20- och 30- årsåldern. De tränar gärna på gym men behöver flexibla träningsformer som kan passa in i deras fyllda vardag. Drivkraften är att må så bra som möjligt efter sina individuella förutsättningar.
De 10 procent som ingår i gruppen ”Yttre hälsa” är framför allt trendmedvetna storstadsmänniskor. De är mycket intresserade av skönhetsvård och modenyheter och betalar gärna en slant extra för bra kvalitet eller väl designade produkter. Drivkraften är att ge ett hälsosamt intryck eftersom hälsa förknippas med status.      

Gruppen ”Inre hälsa” drivs framförallt av en önskan om välbefinnande. De är bland annat intresserade av yoga och meditation och går gärna på spa. De är också flitiga konsumenter av hälsokost.


De som igår i gruppen ”Hälsa som värdering” betalar gärna lite extra för miljövänliga och rättvisemärkta produkter. De ser hälsa ur ett större perspektiv än sig själva. Drivkraften är självförverkligande. I USA kallas denna kategori för ”LOHAS”, vilket står för Lifestyle of Health and Sustainability, det vill säga att motiven bakom att leva hälsosamt inte bara är personliga utan ska främja miljö, rättvisa och etik. Så mycket som 19 % av den amerikanska befolkningen sägs tillhöra ”LOHAS”. Sverige är ett av de länder där utvecklingen mot närodlade produkter, miljövänliga bilar och en hållbar livsstil i övrigt går snabbast.

Gruppen ”Mat som hälsa” är med 44 procent den största kategorin. Intresset för hälsosam och funktionell mat har ökat bland både män och kvinnor under de senaste åren.  Intresset hos män har ökat med 20 procent de senaste tio åren men det är fortfarande kvinnor som dominerar i gruppen. Det är den bredaste gruppen; allt från den unga tjejen som just flyttat hemifrån till en nybliven mormor. Den gemensamma nämnaren är att de strävar efter att välja mat och livsmedel som hjälper dem att leva hälsosamt.

Anna Skipper lagade hälsosam mat på Kokpunkten på Allt för Hälsan 2009
En person kan ingå i flera av de beskrivna grupperna. Hälsa betyder ofta flera olika saker som alla kan finnas hos en och samma person men ha olika tyngd. Klart är i alla fall att hälsointresset är mycket stort och att medvetenheten om hälsans betydelse både för oss själva och vår omvärld har ökat.

- Med denna kunskap är vi ännu bättre rustade att utveckla Allt för Hälsan. Förra årets mässa fick ett mycket gott betyg av besökarna, hela 97 procent uppgav att de vill återkomma i år, men det finns alltid saker som vi kan förbättra. Några förändringar som vi redan har gjort är att permanenta avdelningen Naturlig Skönhet, att utveckla Yogagläntan till att samla kunskap, aktiviteter och nyheter inom yoga, att i år satsa lite extra på hälso-, spa- och upplevelseresor, samt att lyfta fram ett ännu större utbud av prova-på-idrottsaktiviteter i samarbete med Stockholms Idrottsförbund. Och alla aktivteter kommer att genomsyras av passion, som är årets tema på Allt för Hälsan. Såhär i bröllopstider känns det extra kul att kunna skryta med att vi håller på att förbereda oss för en av de mest passionerade hälsomässorna någonsin, avslutar Erik Rådström.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotre med siffror i fältet här



Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken