Paula Radcliffe: Det här är min favoritträning | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Träning / Coachtips

Paula Radcliffe: Det här är min favoritträning

7 sep 2015

Regerande världsrekordhållaren i maraton tipsar om hur du tränar upp konditionen och löpstyrkan med backträning.

När den brittiska långdistanslöparen Paula Radcliffe tog världsrekordet i maraton med tiden 2.15.25 i London 2003 var det hennes eget världsrekord på 2.17.18 från Chicago Marathon 2002 hon slog. Tolv år senare har ingen kvinna lyckats peta ner Paula från piedestalen. Vi fick en prat- och löpstund med den fantastiska världsrekordhållaren under hennes Stockholmsbesök som ambassadör för Nike Women's 10K i somras. Här berättar hon om sin bästa träning. 

"Min favoritträning är backlöpning. Att springa i backar är ett bra sätt att förbättra syreupptagningsförmågan och att bygga styrka. Med en bra teknik blir det dessutom mycket lättare att ta sig an backarna under ett lopp.

Här är mina bästa tips:

1. Tänk på att inte tänka så mycket! Fäst inte blicken på backkrönet utan fokusera blicken några meter framför dig. Tänk ett steg i taget och innan du vet ordet av så är du uppe på backkrönet.

2. Håll koll på din rytm så att du inte ökar utan håller samma takt som när du springer på plan mark.

3. Stanna inte precis uppe på backkrönet utan fortsätt att springa över det. Det behöver inte gå snabbt - men om du stannar till precis på toppen krävs det mycket mer energi att komma igång igen.

4. Slappna av i kroppen när du springer i utförsbackar. Om du spänner dig för att hålla nere farten lägger du stor belastning på knäna och andra leder."

LÄS MER: Paula Radcliffes 5 bästa maratontips


Vill du läsa hela intervjun med Paula Radcliffe?

Det här är början av en artikel från Runner's World nummer 8 2015.
Du kan läsa hela artikeln och tidningen digitalt genom följande:

Runner's Worlds Jenny Sunding och Sofia Hedström hänger med Paula Radcliffe i Kungsträdgården i Stockholm




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tolv med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-10-20 10:30   Jan Stensson

Håller med om punkt 1,3 och 4.Punkt 2 ger rådet att inte öka rytmen uppför backen och hålla samma takt som på flackt.Fel!...säger jag....och med det tillägget att steglängden uppför istället skall kortas av.

 


Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.