Nyttigare strössel | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Wellness

Nyttigare strössel

11 mar 2018

Inget ont om nötter, men det finns fler små godingar som kan ge maten knaprighet, smak och bra energi. Frön är nötternas småsyskon – se dem som kraftpaket i miniformat, fulladdade med nyttiga fetter, fibrer och annat kroppen går igång på.

Chiafrö

Ett frö du förmodligen inte hade hört talas om för fem år sedan. Nu finns det knappt ett enda trendigt kafé som saknar chiapudding på frukostmenyn. Och med rätta! Mättande fibrer, skelettstärkande mineralerna kalcium och fosfor, nyttiga fettsyror och inte minst en rejäl dos protein är goda skäl till det lilla fröets nyvunna stjärnstatus. De sväller i vatten och förvandlas till en puddingliknande konsistens, men om du äter dem torra poppar fröna nästan i munnen när du tuggar sönder dem. Gott!

Testa! Gör en nyttig sylt genom att sjuda 250 gram frysta bär tillsammans med ½ dl chiafrön i 10 minuter.

Pumpafrö 

Det gör inget om du överdoserar pumpafrön. Det lätt gräsiga fröet gör nämligen mycket gott för kroppen. Det är fulladdat med magnesium som är bra för skelettet och protein som hjälper dig att bygga muskler. Det innehåller också ämnen som hjälper kroppen att kontrollera blodsockret, enligt en ny brittisk studie.

Testa! Mixa pumpafrön och ströbröd och panera dina kycklingfiléer i, innan du steker dem.

Linfrö

Nötiga linfrön – som behöver krossas för att du ska få ut de nyttiga fetterna – kan bland annat hjälpa mot högt blodtryck, enligt en studie publicerad i Hypertension. Och ännu bättre, linfrön är en riktigt bra källa till lignin, en geléartad kostfiber som kan sätta fart på den trögaste mage. Men överdosera inte! Linfrö innehåller också vätecyanin, som kan vara skadligt vid höga doser. Nöj dig med 1–2 msk per dag.

Testa! Nästa gång du bakar, byt ut ett ägg mot 1 msk krossat linfrö och tre msk vatten som blandats och fått stå i fem minuter.

Hampafrö

Hampa har kanske inte världens bästa rykte, på grund av kopplingen till narkotika. Men fröna har många hälsofördelar. De har en mild smak och är en mycket bra vegetabilisk proteinkälla. Skalade hampafrön kan du äta som snacks, blanda i smoothies eller strössla på desserter.

Testa! Mixa hampa-frön med basilika, olivolja, pinjenötter och parmesan till en riktig powerpesto.

Vallmofrö 

Ät två matskedar vallmofrön och vips har du fått i dig din dagliga ranson av kalcium och zink – som är bra för immunförsvaret. Men håll i hatten, opiumhalten i fröna har ökat på senare år. Tysk forskning visar att du genom att äta vallmofrön kan få högre morfinhalter än de som ges oralt på sjukhus och ger utslag i drogtester. Och kolla tänderna när du har ätit klart, de små rackarna fastnar gärna.

Testa! Strössla lite vallmofrön i din kyckling- eller tonfisksallad (men inte precis före ett drogtest …)

Håll det kallt

Bra-för-kroppen-fetterna i fröna kan lätt förvandlas till dåligt-för-kroppen-fetter om du sparar dem för länge. Förvara dina frön i frysen, och lukta lite på dem innan du använder dem. Luktar fröna unket, eller om bäst-före-datumet gått ut – släng dem. Fettet kan ha härsknat.  



Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken