Morgongympa 2.0 | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Wellness

Morgongympa 2.0

1 feb 2018

Det må låta tantigt och som en kvarleva från förr, men morgongympa är verkligen inget att fnysa åt. Att sträcka ut kroppen och röra på sig direkt på morgonen är viktigt.

Om du har en katt eller åtminstone har sett en katt som har sovit någon gång har du kanske tänkt på att katten, när det vaknar, inte på en gång släpar sig till en ny plats där den sätter ner sin rumpa och bara sitter med dålig hållning. Nej, katten sträcker på sig, den sträcker framkroppen och bakkroppen, den töjer ut hela sin långa kropp innan den gör någonting annat.

Nu är det dags för dig och mig att ta efter! Lägg ungefär tre minuter varje morgon på tre övningar som väcker och sträcker din kropp. Det här ska ske innan du hoppar in i duschen eller sätter dig och äter frukost. Direkt från sängen, precis som katten, annars är risken stor att du glömmer bort det. Du kommer att få igång blodcirkulationen och signalera till kroppen att vakna. Förhoppningsvis känner du dig lite piggare i kroppen och kanske blir du till och med av med någon krämpa som irriterat dig.

De tre övningarna gör att du väcker kroppen i alla tre plan: framåt och bakåt, sida till sida och i rotation. Är det något plan som känns lite extra stelt, stanna kvar där lite längre. Ja, då kanske sekvensen tar fyra minuter, men du – det är värt det.

Lycka till!

Gör varje övning en minut.

Hund till hund Ställ dig med fötterna höftbrett och händerna axelbrett i golvet, som ett upp-och-ner-vänt V. Pressa nu in bröstkorgen mellan armarna så att du känner att det sträcker på baksidan av benen, i bröstet och axlarna. Rulla sedan fram med ryggen till en planka och sjunk sedan ner med höften. Spänn rumpan för att skydda ländryggen och sträck upp bröstet så långt som det känns bra. Börja försiktigt och gå djupare för varje repetition.

Sidokliv Stå höftbrett. Korsa höger ben över vänster och sträck upp vänster arm över huvudet. Böj nu överkroppen åt höger och sträck så långt du kan uppåt/åt sidan. Vänster höft strävar ut åt sidan. Kliv tillbaka och upprepa om på samma sida i 30 sekunder. Se till att få flyt i rörelsen så att du hinner några repetitioner. Byt sedan sida, så att du korsar vänster ben framför höger och sträcker upp höger arm.

Liggande rotation Ligg på rygg och fäll höger knä över det raka vänsterbenet. Ligg på vänster sida och sträck fram armarna. Ta nu högerhanden och dra den i en så stor cirkel som möjligt över huvudet tills höger arm är utsträckt åt höger och kroppen är roterad. Jobba på att få ner höger axel och höger knä mot golvet. Lyft högerarmen och gå tillbaka till start. Cirkla så i 30 sekunder och byt sedan sida.

Pausgympa!

Det är ju inte bara på morgonen vi kan känna oss stela och sega. Har du att stillasittande jobb, se till att ta tre minuter mitt på dagen också och kör de här övningarna. Kroppen kommer att tacka dig.

Och så lite höfter

Vill du lägga någon minut till på din morgonrutin? Komplettera då gärna med att sträcka ut höfterna. Ta ett djupt utfallssteg och sätt ner bakre knät i golvet. Sjunk ner ordentligt. Pressa ut det främre knät från dig och vicka lite på rumpan för att lirka lite med höften i flera vinklar. Rotera också upp överkroppen mot det främre benet och sträck upp armen mot taket. Byt sedan ben.

 



Följ oss

Loppkalendern

23 aug
Örebro
24 aug
Sälen
25 aug
Göteborg
25 aug
Gällivare
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken