Johan Steene springer kort - men orkar långt | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Träning

Johan Steene springer kort - men orkar långt

24 okt 2017

Johan Steene tog ett VM-silver i 24-timmarslöpning i juli i år. Hur han har tränat för att kunna springa 266 kilometer på ett dygn? Genom att springa till jobbet - och hem.

I juli år sprang Johan Steene 266 kilometer och 515 meter på ett dygn och tog silvermedaljen i VM i 24-timmarslöpning. Johan raderade samtidigt ut ultralegendaren Rune Larssons svenska och nordiska rekord. Steenes nya rekord motsvarar 6,3 maraton på 24 timmar – varje mil gick på runt 54 minuter.

Nyckeln till Johans framgång? Transportlöpning. Vi ringde upp för att få veta mer om hans ovanliga träningsupplägg.

Hur tränar du för att prestera på 24-timmarslopp?

– Grunden är att jag använder löpningen som ett transportmedel. Det gör att min träning mestadels består av kortare pass, men i gengäld blir det många pass. Basen är 20 kilometer löpning varje vardag till och från jobbet, och det brukar se liknande ut även på helgerna.

Varför har du valt den strategin?

– Jag tror inte jag skulle hålla på så mycket som jag gör om jag hade tränat annorlunda, då hade jag nog tröttnat.

Kanske är det en illusion, men längre pass tar ett så stort block av dagen att jag inte tror att jag skulle få till så många kilometer som jag får via alla kortare pass. När ett lopp närmar sig som jag är motiverad för så kan det bli ytterligare ett tiokilometerspass om dagen, så det blir tre mil totalt uppdelat på tre pass.

Kör du aldrig långpass?

– Nej, det gör jag faktiskt inte. De riktigt långa passen får jag via de lopp jag springer. Så inför viktiga lopp försöker jag lägga in något annat lopp, som en träningstävling inför det större målet.

Dessa träningslopp blir mina långpass, och det är mest för att mentalt känna att jag fortfarande kan springa långt.

Kör du någon fartträning när du transportlöper?

– Nej, inte direkt. Jag brukar anpassa rundorna utifrån de mål jag har. Inför ett flackt 24-timmarslopp springer jag flackt inne i stan, och ska jag springa ett lopp i bergen försöker jag att springa mer kuperat. Antingen på en kuperad runda, eller så springer jag till någon backe som jag springer ett antal gånger upp och ner. Jag gör inte det som kan kallas för kvalitetspass, utan jag springer vanligtvis i min ”lufsfart” som ligger på mellan fem-sex minuter per kilometer.

Vad har du med dig när du springer?

– Jag springer vissa lopp med packning och ryggsäck och det gör jag även i min träning.

Jag får väldigt mycket gratisträning genom att jag bär ryggsäck med dator på nästan alla mina pass till och från jobbet.

Om man ska springa lopp med ryggsäck, är det viktigt att träna på det?

– Det är väldigt viktigt. Första gången jag sprang med ryggsäck hatade jag det, och det är inte bra att ha den känslan på ett lopp. Nu sätter jag nästan på mig ryggsäcken jämt även om jag egentligen inte behöver den. Så det blir verkligen naturligt att ha den med sig.

Vad krävs för att kunna springa ett 24-timmars?

– Det är egentligen viljan att göra det. På 24-timmars kan man stanna och vila när man vill, och man kan gå stora delar av tiden. Så viljan att genomföra är helt klart det viktigaste. Men sen tror jag att det är bra om man har tränat regelbundet något år. Det kommer ju att slita på kroppen att springa i 24 timmar – även om det nog sliter mest på psyket. Men för att inte dra på sig någon skada är det självklart bra att ha en

grund.

Vilket är ditt bästa tips till den som vill testa ultra?

– Det bästa träningstips jag själv fått fick jag från Rune Larsson: Att inte träna mer eller längre på ett pass än att man vill träna i morgon

också. Jag tror inte det funkar att göra mycket några få gånger, utan att det är bättre att göra lite hela tiden. Så det är mitt råd. Men för att verkligen få till det måste löpningen bli en del av vardagsrutinen. För mig är löpningen inget extra, utan en naturlig del av vardagen.

 




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiosju med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-10-31 21:33   Crazy Chris

Rättelse:

Mike: Efter kontrollmätning är det endast 23 h och 15 min mellan dina kommentarer.

 

2017-10-26 10:31   John the Baptist

Lite konstig rubrik. Att springa 20-30km/dag (2-3 pass/dag) 6-7dgr per vecka är inte att "springa kort" för en distanslöpare. Det är nästa precis vad världseliten I Marathon gör........

 

2017-10-25 18:17   Mike

24 timmar senare så ljuger ni fortfarande i artikeln.
Trist att Runnersworld kör med Fake News.
Å andra sidan får man ju en förklaring till varför löpare runt om världen har tröttnat på Runnersworld.

 

2017-10-24 19:02   Mike

Rättelse:

Kontrollmätningen var under en period ur funktion under 24-VM varpå man i efterhand insåg att Johan faktiskt inte kom tvåa utan fick istället en bronsmedalj.

 


Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.