Våra tips för hur du klarar iskall löpning | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Träning

Våra tips för hur du klarar iskall löpning

27 jan 2013

Är det skadligt att springa när det är kallt? För det mesta går det utmärkt att springa utomhus hela vintern, men det finns ett par saker som du bör tänka på.

Sporter som längdåkning, skidskytte och utförsåkning är bra exempel på att vinterkyla inte utgör något hinder för konditionsträning. Utövare av dessa sporter tränar ofta när det är kallare än femton minusgrader. Den som är nybörjare eller ovan med det svenska vinterklimatat bör däremot undvika att springa ute de dagar då termometern visar mellan 15 och 20 minusgrader.

Luftrören består av 44-48 mindre rör som bland annat skyddar bronkerna och lungorna mot kyla. Men luftrören är också känsliga för kyla. Att träna mycket i många minusgrader kan ge problem med luftrören, vilket visat sig hos vissa av våra elitskidåkare. Inled därför vinterlöpningen försiktigt och kontakta en läkare om du har problem med andningen när du springer i kyla. 

Om du har astma eller känsliga luftrör kan en andningsmask eller munburen fukt- och värmeväxlare, som värmer inandningsluften, vara ett utmärkt hjälpmedel. Med varma kläder, fet kräm eller så kallad rånarluva för skydda ansiktet från köldskador, är du väl rustad. 

Träna också med lite lägre intensitet, max 70 procent av din maxpuls, när det är kallt. Att springa en kall vinterdag då solen gnistrar över ett vintervitt landskap kan vara lika njutbart som att springa en solig vårdag, men i vinterlöpningen gäller det att använd sitt sunda förnuft.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nitton med siffror i fältet här

Kommentarer


2012-02-01 21:58   Camilla Ländin

Verkar vara en bra och billig idé.

 

2012-02-01 21:58   Camilla Ländin

Verkar vara en bra och billig idé.

 

2012-01-27 10:29   Åsa

x-akt Sture!
Bra skrivet!

 

2012-01-26 10:18   Sture Marklund

Det är väl med träning i kyla som med träning i värme, man måste lära sig hur den egna kroppen fungerar. Själv har jag inga problem med andningen när temperaturen kryper under 20 minusgrader, däremot måste jag skydda ansiktet och ha rejält på händerna. Jag kör heller inga tokintervaller när det är riktigt kallt eller riktigt varmt. Det är väl med träning som med bilkörning. Anpassar man sig efter förhållandena fixar man det mesta. Goda råd är alltid bra, men ytterst är det den egna erfarenheten man måste lita till.

 

2012-01-26 09:56   Åsa

Tycker själv det absolut viktigaste är att inte dra in kall luft så länge man inte är uppvärmd ordentligt. Har själv astma och har lärt mig att jag MÅSTE ta en uppvärmning på 10-15 min beroende på hur snabbt värmen kommer i kroppen. När värmen kommer till fingertopparna och tårna och även den annars så iskalla näsan blivit varm - då kan jag köra 100% även när det smyger sig ner mot -10 grader utan problem. MEN stressar jag på uppvärmningen och får upp för mycket flås innan luftrören och resten av kroppen är riktigt uppvärmd - då kommer inflammationen i luftrören/bronkerna som på beställning! Känner omedelbart efter löp-passet om uppvärmningen var tillräcklig eller ej. UPPVÄRMNING ÄR SKITVIKTIGT VID KYLA I KOMBINATION MED ASTMA!

 

2012-01-26 09:17   GH

daddifa luftrör?

 

2012-01-23 17:15   cykeltina

Andningsnaskerna är inte alls bara för folk med daddifa luftrör. Det är toppen för alla! Inga lungor i världen mår gott av att dra ner 20 minusgrader. Med min " Darth. Vader"mask kan jag dock köra intervaller hela vintern utan minsta minusgrad i lungorna. Kanon. Ställde inte in ett enda pass på grund av väder förra vintern.

 


Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken