Favoriten ger sina bästa tips inför Stockholm Halvmarathon | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Favoriten ger sina bästa tips inför Stockholm Halvmarathon

4 sep 2017

Högbys VM-löpare David Nilsson hör till en av favoriterna i Stockholm Halvmarathon som avgörs på lördag. 2015 vann David loppet så han kan banan och vet hur man laddar upp för sitt bästa lopp.

David som sprang VM på maraton i London i somras har återhämtat sig fort efter det och vann bland annat nyligen Midnattsloppet i Stockholm. Efter 10 000 meter på Finnkampen i helgen är nästa mål Stockholm Halvmarathon på lördag.

Hur tränar du sista veckan för att optimera formen till lördag och vad är dina bästa tips till alla motionslöpare som ska springa?
- Är man van vid kvalitetspass tycker jag man kan lägga in ett sista fartpass på tisdagen eller onsdagen innan loppet. Har man inte kört fartträning tidigare ska man dock inte ge sig på det nu, utan då handlar det mer om att bara jogga för att skapa lite känsla.

- Jag planerar köra mitt pass med rejäl överfart jämfört med mitt halvmara tempo på onsdagen. Troligen blir det 20 x 300 meter i 2.50 min/km i fart, där jag har runt 1 minuts joggvila mellan varje intervall. Jag springer i bra fart men inte som fort att jag ansamlar någon mjölksyra. Översatt i tid till någon motionär som vill köra detta passet blir runt 50-55 sekunder per intervall och 10 intervaller räcker långt.

Har man inte kört så mycket fart, men har en bra grund kan ett sista fartpass innan loppet på lördag även vara lätt tröskel, där man helt enkelt springer i sin planerade halvmaratonfart 10-20 minuter. Man får utgå lite från vad man gillar som löpare.

Efter onsdagens fartpass, hur gör du då fram till loppet med löpträningen?
-  Jag har både VM och nu nyligen Finnkampen i kroppen, så det gäller bara att underhålla och bli pigg i kroppen. Så lugna distanspass eller vila tycker jag är bäst fram till loppet efter fartpasset.

Du vann ju loppet 2015, vad säger du om banan och är det något man ska tänka på där?
- Det finns två rejäla stigningar och framförallt den vid runt 17 km kommer i ett tufft läge av loppet. Så det man kan tänka på är att vara medveten om att stigningen kommer. Är man mentalt förberedd kommer man fixa backen lättare. Men sen är det också bra om man har en överskottsbuffert med kraft när man kommer dit. Det tror jag man tjänar på jämfört med att ha sprungit på för tufft tidigare. Har man gått för hårt kan man tappa riktigt mycket tid på just den biten och sen in mot mål.

Några andra tips som du kan ge utifrån när du vann?
- Jag tyckte det var bra publik på flera stråk, framförallt på Söder och sen på slutet i Gamla Stan. Så givetvis ska man utnyttja publiken för den kan verkligen hjälpa till så avslutningen på loppet blir riktigt bra

Vad har du själv för målsättning på lördagens lopp?
- Min målsättning är att ta min andra vinst och springa ett par minuter fortare än när jag vann 2015. (David vann på 1.10.41) Sen vet man aldrig hur dagsformen är och om det blir ett fartlopp eller mer taktiskt framme i täten. Men jag kommer försöka vinna loppet.

Runner´s World önskar David lycka till på lördag och återkommer i veckan med fler tips inför lördagens lopp.

FOTO: Deca Text & Bild




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiosex med siffror i fältet här



Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.