Få med din nybörjarvän att springa! | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Träning

Få med din nybörjarvän att springa!

8 feb 2018

Du har löptränat ett tag, blivit snabbare och mer uthållig och kanske deltagit i något lopp. Nu har dina vänner blivit inspirerade och vill haka på. Men det är tungt att börja från noll - är du för entusiastisk är risken stor att du pressar dem så hårt att de blir avskräckta och slutar springa. Här är tipsen som hjälper dem att börja!

Välj löprunda
Undvik om möjligt trafikerade vägar och välj istället park-, gång- eller cykelvägar med få backar. Försök att hitta så lugna omgivningar som möjligt, så att ni kan springa sida vid sida och prata med varandra.

Välj ett lämpligt nybörjarpass
Börja med löpsekvenser på 5-10 sekunder med 50-55 sekunder gångvila emellan. Var uppmärksam på andningen - din kompis ska kunna prata utan att kippa efter andan när ni springer. Om kompisen flåsar häftigt, dra ner tempot eller börja gå. Det här passet ska inte vara längre än 15 minuter.

Gör en träningsplan
Uppmuntra din kompis att genomföra träningspasset ovan två till tre gånger i veckan. Efter en vecka eller två är det dags att lägga till ett par minuter på varje pass, men behålla samma fördelning mellan gång- och löpsekvenserna. När din kompis kommit upp i 30-minuterspass totalt, är det dags att lägga till 10-20 sekunder på löpsekvenserna och minska gångsekvenserna med motsvarande tid. Tipsa kompisen att öka löpsekvenserna och minska gångpauserna varannan vecka tills han eller hon kan springa 30 minuter utan gångavbrott.

Håll löpglädjen vid liv
Hjälp din kompis att behålla motivationen genom att gemensamt söka nya löpslingor som ni kan springa tillsammans. När din kompis har sprungit några månader är det också dags för sporrande utmaningar: korta tempoökningar, lite backträning, terränglöpning och något eller några 5-kilometerslopp. Variationen i träningen är mentalt stimulerande och påskyndar både din och din kompis formutveckling.

Min kompis slutade efter vårt första löppass, var det mitt fel?
Du kan ha pressat din kompis lite för hårt. Bli aldrig förvånad över hur långsamt en nybörjare kan springa. Om din kompis inte kan prata utan att flåsa när ni springer så springer ni för fort. Många nybörjare oroar sig över att de springer för långsamt, så de ökar tempot med följden att löprundan blir så plågsam att de tappar sugen direkt. Försök igen och lova kompisen en kort runda i ett tempo som bara känns lätt och skönt.

Min vän har dåligt tålamod...
Sätt små delmål. Nybörjare tappar lätt träningslusten när formutvecklingen går för långsamt. Uppmuntra din kompis att öka träningsdosen med 1-2 minuter på varje löppass. Varefter man blir starkare går det bra med ytterligare några minuter per pass. Det finns få träningsresultat som motiverar mer än att upptäcka att man klarar att springa allt längre.

Försämrar det min löpform att springa med en långsam kompis?
Nej då. Gör den långsamma kompislöpningen till en uppvärmnings- eller nedvarvningsrutin i samband med dina vanliga löprundor. Du kan också planera dina "mentorpass" så att de infaller efter dagar då du kört ett tempo- eller långpass. De långsamma passen påskyndar nämligen din återhämtning så att du är i bästa möjliga form inför ditt kommande löppass.

Kommentarer


2018-02-21 21:46   max hannah

Mitt liv är tillbaka !!! Efter 1 års brutet äktenskap lämnade min man mig med två barn. Jag kände mig som om mitt liv var på väg att sluta jag begick självmord, jag var emosionellt nere under en mycket lång tid. Tack vare en stavningskastare som heter Dr Ogundu, som jag träffade online. På en trogen dag, när jag surfar på internet, kom jag över hela testamenten om denna speciella stavning. Vissa människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att sluta skilja sig och så vidare. Jag stöter också på ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Sonia, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin Ex-älskare på mindre än 2 dagar och i slutet av sitt vittnesbörd droppade hon Dr Ogundus e-postadress. Efter att ha läst alla dessa bestämde jag mig för att prova. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. På bara 48 timmar kom min man tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi är ännu lyckligare än tidigare Dr Ogundu. Han är verkligen en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man ... Om du har ett problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskast för att lösa alla dina problem för dig. Prova Dr Ogundu när som helst, han kan vara svaret på dina problem. kontakta den stora doktorn genom detta mail:

 


Följ oss

Loppkalendern

23 aug
Örebro
24 aug
Sälen
25 aug
Göteborg
25 aug
Gällivare
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken