Den perfekta maratonplanen! | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Träning

Den perfekta maratonplanen!

2 feb 2014

Världens främsta maratoncoacher använder sig av variationer på samma sex träningsvariabler. Genom att anpassa dem utifrån dina förutsättningar kan du använda världselitens träningsknep för att skapa din egna, perfekta maratonplan.

Flera av världens ledande auktoriteter när det gäller maratonlöpning har formulerat sina träningsfilosofier i bästsäljande böcker. Vi har pratat med fyra av dessa tränare och lusläst deras böcker för att försöka hitta de minsta gemensamma nämnarna i deras ganska olika synsätt.

Det är tre amerikaner: Jack Daniels som har författat Daniels Running Formula, bröderna Hanson, vars upplägg ligger till grund för The Hansons Marathon Method (skriven av Luke Humphrey), och Peter Pfitzinger som har skrivit Advanced Marathon Training. Den fjärde coachen är italienaren Renato Canova, som har gett ut Marathon Training.

Dessa elitcoachers träningsfilosofier skiljer sig åt i många avseenden, men vi har plockat ut sex gemensamma variabler som de är mer eller mindre överens om och som kan appliceras på de flesta träningsprogram inför ett maratonlopp. De sex variablerna är träningsvolym, långpass, maratonspecifika pass, tröskelträning, intervallträning och formtoppning.

Här guidar vi dig till det upplägg som kan passa just dig och dina förutsättningar bäst. Vill du ha ett färdigt träningsprogram så hittar du det på runnersworld.se/trana-for-maraton.
Men vill du komponera din egna maratonplan utifrån dessa coachers sex träningsvariabler så får du deras bästatips här.


Vill du läsa hela den här artikeln?

Det här är början av en artikel från Runner's World nummer 1 2014.
Du kan läsa hela artikeln och tidningen digitalt genom följande:




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sexton med siffror i fältet här



Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken