Bli stark utan att gå till gymmet | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Träning

Bli stark utan att gå till gymmet

22 aug 2014

Det är lätt att tappa sin styrketräningsrutin under semestern, men det är faktiskt lika enkelt att komma igång igen efter sommaren. De här övningarna kräver ingen utrustning, och du kan utföra dem utomhus lika väl som inne. Genomför den här rutinen en eller två gånger i veckan efter ett lätt löppass.

Filmen är en flashfil inbäddad från Amerikanska Runner's World och kan tyvärr ej visas i alla enheter, exempelvis ipad och iphone.


UTFALLSTEG MED EN TWIST
SÅ GÖR DU: Börja i yogapositionen hunden. Lyft höger ben och för fram det mot höger hand. Med vänster hand i marken, lyft höger arm mot himlen och vrid kroppen så du kan följa handen med blicken. Titta på handen i tre sekunder. Ta ner handen och placera den mot marken, dra tillbaka höger ben och återgå till positionen hunden. Upprepa på vänster sida. Gör tio repetitioner på varje sida.

BENBÖJ ÅT SIDAN
SÅ GÖR DU: Stå med fötterna isär något bredare än höfterna, och vinkla fötterna utåt i 45 grader. Böj benen, och håll knäna över vristerna. Ta ett steg ut med höger fot, med bibehållen ställning. Ta ett steg in med vänster fot för att komma till utgångsläget. Fortsätt med totalt tio steg åt höger, och gör sedan tio till vänster.

BERGSBESTIGARE
SÅ GÖR DU: Ställ dig i position för armhävning, med händerna under axlarna och kroppen i en rak linje. Håll bålen spänd och ryggen rak, böj sedan vänster knä och dra det mot bröstet. Återgå till utgångsläget, upprepa med höger knä. Alternera höger och vänster ben i totalt tjugo repetitioner.

UPPHOPP
SÅ GÖR DU: Stå med fötterna i axelbredd. Böj dig ner så att knäna är i 90 graders vinkel. Svinga armarna över huvudet och hoppa samtidigt så högt du kan. När du landar, böj mjukt på knäna och sjunk ner igen i sittande position. Gör tio repetitioner.

MASKGÅNG
SÅ GÖR DU: Stå med fötterna i höftbredd. Böj dig framåt och sätt ner händerna på marken framför dig. Håll benen raka och bålen spänd och "gå" med händerna så långt fram du kan utan att låta höfterna sjunka neråt. Gör en paus, gå sedan med fötterna mot händerna. Gör tio repetitioner.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiofyra med siffror i fältet här

Kommentarer


2014-08-24 09:55   Nina Nyström

Åsa – du måste klicka på själva filmen. Den översta bilden är bara en skärmdump för att illustrera att det handlar om en film – därav är det övningen "maskgång" på bilden, inte hunden eller utfall.

 

2014-08-23 12:10   Åsa

Någon som fått igång filmen? Har testat mobilen (android), Datorn med Firefox och Explorer. Inte någonstans går det. Har aldrig sett utfallsssteg starta med hunden, verkar mysko säger vanemänniskan.

 


Följ oss

Loppkalendern

31 dec
Göteborg
31 dec
Kalmar
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.