Öka löpglädjen | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Träning

Öka löpglädjen

17 okt 2011

Många tror att man antingen är eller inte är född med lust att springa. Det är fel. Om du lyckas och trivs med din träning beror på en rad saker - som du själv kan påverka. Här hittar du sju faktorer som avgör om du når dina mål.

1. Eftertanke
De flesta nybörjare blir inget annat än söndagsjoggare, eftersom de aldrig tänkt igenom sin situation. Den som tänker till har helt andra förutsättningar att göra löpningen till en vana, och därmed mycket större chanser att nå drömkondisen. Några minuters eftertanke kan vara helt avgörande för hela ditt löparliv. 

2. Realism
Börja med att se sanningen i vitögat: Man blir inte en god löpare genom att träna tnågra enstaka gånger, utan genom att träna långsiktigt och konsekvent. En gång i veckan ger nämligen ingen långsiktig träningseffekt alls. För att bli duktig måste du träna tre gånger per vecka, månad efter månad. Och att komma någon vart brukar ta upp emot ett halvår.

Men när du väl insett detta behöver du inte bli besviken på att löpningen inte tar skruv så fort som du kanske helst skulle vilja. Du behöver inte lägga upp någon grandios plan som kullkastas av att du ”inte får resultat”. Resultaten kommer, bara du har tålamod.

3. Motivation
Motivationen är det som driver dig framåt vecka för vecka. Om du springer av fel skäl gnager tvivlen i bakhuvudet, vilket kommer att hindra dig. Livet är kort och stort och det finns massor av andra saker du kan göra utom att springa. Spring inte för andra skull. Spring för din egen skull. Bra motivation är att springa för att det är skönt, eller för hälsans skull. 

4. Personlighet
VilKen sorts löpare är du? Det avgör hur du ska se på din träning. Skriv ner vad du innerst inne gillar med löpning. Du kanske tycker att det är ett onödigt påpekande, och att du vet vad du gillar. Fel. Många tränar på något sätt som de fått för sig att ”man ska”. En del gillar att lufsa runt, ta djupa andetag i frisk natur, komma i fas med sig själv. En sån person ska träna ofta men ganska lätt, springa olika rundor och läsa på om fartlek.

Andra ser löpningen som en utmaning och har målet att kapa sekunder på sin bästa tid. Sådana personer ska rikta in sig på att träna som ett proffs med pulsklocka, intervallträning och allt. Det som funkar för den ena blir dödande tråkigt för den andra. Poängen är: var sann mot dig själv, träna som just du helst vill. Kanske kommer resultaten en liten smula långsammare för myslöparen, men lugn, de kommer.

5. Träningsdagbok + Lopp
Oavsett om du är myslöpare eller tävlingsinriktad behöver du en träningsdagbok. För tävlingslöpare är saken självklar. Han eller hon vill ju ha koll på varenda sekund. För myslöparen känns det kanske onödigt, han eller hon antecknar ändå inga tider.Men all erfarenhet visar att träningsdagboken hjälper till att motivera alla sorters löpare. Att få skriva ner att du sprungit i dag igen ger en liten men betydelsefull kick.

Dessutom undviker du ett vanligt misstag - att tro att du springer mycket oftare än du gör. De allra flesta överskattar nämligen hur ofta de tränar. Att anmäla sig till ett motionslopp brukar också betyda en hel del. Du känner dig som en löpare. Och träffar folk och har kul, förstås.

6. Små, små fiender
Vad är det som avgör om du kommer i väg eller inte? Forskningen visar att avståndet till träningsplatsen är nästan allra viktigast. Vårt tips är att du går igenom och skriver ner allt som kan vara i vägen. Några klassiker: Dåliga skor. Dåliga/fula/obekväma kläder. Ingen mp3-spelare eller hörlurar som trillar ur öronen. Skriv upp problemen, lös dem ett efter ett och slipp de små fiendernas tyranni.

7. Snacka med andra
Du får sannolikt ut mer av löpningen, och känner dig mer motiverad, om du inte låter träningen vara enbart en privatsak, inlåst i din kropp och ditt huvud, så att säga. All erfarenhet visar att löpare som har kontakt med andra tränar mer och bättre. Alla elitidrottsmän har tränare och kamrater som de delar glädje och bekymmer med. Det kallas att externalisera.

Det finns många olika sätt att få sällskap i din träning. Du kan ha en träningskompis som du springer några pass med varje vecka eller gå med i en löparklubb som ofta har träningsgrupper för olika nivåer. Andra möjligheter är att söka inspiration på nätets många löparforum eller kanske börja blogga om din löpning. 

Artikeln har tidigare publicerats i Runner's World nr 11 2007.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sexton med siffror i fältet här

Kommentarer


2011-11-22 10:59   Samuel Sandberg

Känns som att min fru läst tips nr 6, för dryga året sen fick jag köpa ny gps/puls-klocka, hon har gett mig nytt underställ och hon köpte nyligen en pannlampa så jag kan träna när det är mörkt. Nu finns inga ursäkter längre.. Jag ska tillbaks till mina tider från 2004.

 

2011-10-29 01:13   Jenny

Tack för att du fick mig att inse att jag är en myslöpare. Jag har tränat som en "tävlingsinriktad löpare" och det har gett mig ångest när det inte funkat. Ska testa att lägga upp passen mer för myslöpning framöver =) Tack!

 

2011-10-21 11:08   karro

Håller med om att det är bra tips. Själv löper jag pga hälsan. Jag mår så väldigt mycket bättre och energin räcker mycket längre. Att träna för hälsan anser jag vara ett utav dem bästa skälen. Jag varvar även med gym och cykling när vädret tillåter.

 

2011-10-21 07:43   Thomas Fritz

Riktigt bra tips, dessa ska jag vidarebefordra till mina kompisar som försökt börja med löpning länge nu.

http://maskinben.blogspot.com

 


Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken