3 tips för att springa "negativa splittar" på tävling | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Träning / Nybörjare

3 tips för att springa "negativa splittar" på tävling

15 aug 2015

Att springa andra halvan av ett lopp snabbare än den första är en smart strategi.

1. Håll i tyglarna
För att kunna löpa andra halvan av ett lopp snabbare än den första måste du motstå impulsen att fara iväg som ett skott i starten. Var tålmodig - börja i ett tempo som är 10 till 20 sekunder långsammare per kilometer än den snittfart du tänkt hålla under loppet.

2. Hitta rytmen
Använd de första kilometerna till att hitta en bra rytm, och arbeta dig gradvis upp till din planerade fart. Saktar du ned vid en vätskekontroll, så arbeta dig långsamt upp till din tävlingsfart efteråt.

3. Släpp loss
Använd energin du sparat inledningsvis till en kraftfull avslutning. Självförtroendet ökar när du passerar andra löpare som vacklar fram, tömda på alla krafter.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugofem med siffror i fältet här



Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!


Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken