The #vavavoom way - The #vavavoom way | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Ann-Sofie Forsmark

The #vavavoom way

Läste just hos fina Jeanna att hon valt att gå ned i tid. Hurra! Tänk om fler gjorde så! Tänk om det fick löpa sin effekt hela vägen ut så kunde fler jobba och vi som gick ned i tid kunde köpa färre grejer, andas mer luft, umgås mer och vara i oss själva lite mer och fler kanske skulle hinna se andra som inte har det så bra som vi.

Jag har inte jobbat heltid sen jag var gravid med första barnet 2009. Nej jag tror faktiskt jag gick ned i tid när jag bodde i Östersund redan. Herregud där om någonstans vill man ju vara utomhus och inte jobba hela tiden.

Nu i februari kan jag inte säga att jag jobbar deltid. Den här månaden är det lite mer av allt känns det som och det är medvetet. Lika medvetet som att mars sen är lite lugnare.

Och jag tycker verkligen inte det är fel att jobba mycket men det är oftast inget som håller hur länge som helst. Det kostar ju alltid något i form av saker man får välja bort. Mindre tid både för sig själv och andra. Det viktigaste är väl egentligen att man är medveten om det val man gjort, att det känns eget. Men få har jag hört som ångrat att de jobbat mindre och gjort mer annat.

Jag jobbar heltid just numen med olika saker och utan press. Jag jobbar 80% på mitt jobb som hälsostrateg. En lång dag oftast, en väldigt kort och tre mellanlånga. På kvällarna arbetar jag med Formstark Hälsa eller med Starstruck Unlimited- aka Tjejmarathon.

Jag har ett flexibelt jobb och "frihet under ansvar". Jag är suverän på att stänga av jobbet och vara ledig. Mellan klockan 15- 19.30 kan det vara svårt att få tag på mig- då är det barnens tid. 19.30 - 21.30 däremot då dricker jag tekopp efter tekopp och betar av mail, bloggar och grejar med annat.

Ibland behöver jag göra privata grejer på arbetstid, då jobbar jag igen den tiden på kvällen. Jag är effektiv, en mästare på listor, bra på att prioritera. Kan bli bättre.

Klockan 21.30 brukar jag stänga ned allt. Bokstavligt. Drar ut kontakten till routern, sätter alla telefoner på flightmode. Yogar eller SOMAr lite och läser sen en bok till runt 22.30 då jag släcker och somnar gott.

Inrutat? Kanske lite men det funkar. Jag är alltid pigg och känner mig full av energi och då gör inte lite inruteri något.

Idag är jag visst uppe lite sent. Det gör inget. Det är fredag imorgon. Det har varit en fantastisk dag, jag är helt hög på endorfiner och fin feedback och på det fantastiska möte som jag hade om Tjejmarathons stöd till Panzisjukhuset. Men nu ska jag göra min mindfulnessövning, borsta naggarna, läsa några sidor och ladda för en fullspäckad fredag med både morgonjogg, discoträning, jobb och, kors i taket, ett restaurangbesök! Fina fina dagar!

Skriv ut Kommentarer (1)

2016-02-04 21:53, visad 1920 ggr






(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtionio med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-02-05 11:40   Anna

Men asså... Så mycket av det du skriver landar så rätt hos mig! Jag jobbar redan deltid, men funderar på att gå ner lite mer. Få mer tid för mig själv, för mitt barn. Vara en bättre förälder, vara en bättre jag. Förmodligen en bättre anställd också, som en bonus...
Har inte bestämt mig än. Men hade igår ett bra samtal med min chef om att dra ner på en del aktiviteter. Och att kanske även gå ner ytterligare i tid.
Kanske kommer ditt och Jeannas inlägg hjälpa mig att bestämma mig... Vi får väl se! :)

 

[Mer om]Ann-Sofie Forsmark


Vem: Forever young småbarnsmamma med spretig utbildning som både civilekonom (samt studier i miljöekonomi och miljöteknik), massör, revisor, löpcoach och hälso- o friskvårdskonsult. Efter 11 år i exil i England, Australien och Jämtland är jag en smått ofrivillig Sthlmsbo som letar sig bort från asfalten så fort det går.

Arbetar som hälsostrateg, driver ( i väldigt liten skala) en enskild firma där jag föreläser, tidigare har löpcoachat främst ultralöpare, kostcoachat samt instruerar på workshops och event. Driver podden Health for Wealth om strategiskt hälsoarbete. Därtill arrangerar jag årets GODaste lopp: Tjejmarathon 2016 en gång per år. Det är förstås inte full fart på alla bitar samtidigt utan det växlar under året.


Jag har mycket energi och det får jag genom att vara väldigt noga med att göra rätt saker, jobba smart, ha mycket ledig tid tillsammans med min familj och ta hand om sömn och återhämtning.
Vad jag skriver om: Ultralöpning. Terränglöpning. Bra mat. Yoga. Hälsa. Företagshälsa. Föräldralivet. Välgörenhet.

Motto: Work hard. Do good. Rest and play.

Utmaningar 2017: Under 2016 klarade jag mitt (enda!) prestationsmål inom löpningen; att springa 100 miles under 20 timmar. Inför 2017 vill jag springa med fokus på upplevelselopp men sätter inga specifika mål- om inte andan faller på!

Vill du kontakta mig angående föreläsningar, löpcoachning eller annat? Maila gärna!




Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser