Sjuk och hälsosam, frisk och ohälsosam - Sjuk och hälsosam, frisk och ohälsosam | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Ann-Sofie Forsmark

Sjuk och hälsosam, frisk och ohälsosam

Idag har jag ont i halsen. Jag är sällan sjuk sådär så jag måste vara hemma från jobbet. Det var faktiskt..nej jag minns inte när.  Men jag får ont i halsen ibland när jag slarvat lite. Blir förkyld helt enkelt. Oftast två gånger per år- höst och vår. Inga konstigheter. Som på nyårsafton när jag sprang 3 mil, blev kall, sprang 12 km till. Det var bara knas. Då kom det som ett brev på posten. Först feber en dag och det var första gången på väldigt länge. Försvann. Mådde bra men vilade ändå för säkerhets skull men idag har jag ont i halsen på riktigt.

Man kan vara sjuk oftare. Bli magsjuk, få influensa och bli förkyld och ha bra hälsa för det. Men jag noterar i sociala medier att det nästan är en press att vara frisk. Jämt. Jag är säkert delskyldig så kände mig nödgad att skriva detta.

Att bli lite sjuk då och då i takt med säsonger och smittor det är inga konstigheter egentligen. Att ofta vara sjuk det är en annan sak. Men bara för att du blir förkyld så betyder inte det att du inte kan vara väldigt hälsosam.

Jag tycker det är mer beteendet du lägger dig till med när du faktiskt blir sjuk som kan vara ohälsosamt eller hälsosamt.

Hälsosamt- att ta hand om sig, vila, inte anstränga sig och absolut inte träna förrän du är frisk. Inte stressa upp dig över missad träning och vad alla andra gör.

Ohälsosamt- För det första inte ta hand om dig när du är frisk, slarva med sömnen och återhämtningen trots att du känner att du behöver den. Och när förkylningskänningen är på g- träna ändå bara för att du inte vill missa. Börja en dag för tidigt när snuvan inte riktigt släppt. Ligga på gränsen.

Det tycker jag är mer ohälsosamt än att vara förkyld, ta hand om sig i soffan och passa på att schlappa lite.

Det finns andra tillfällen då träning inte lämpar sig. Är man stressad är man kanske inte sjuk som så. Alla kan vara stressade - inga konstigheter. Men lider man av stressrelaterade åkommor, är nära utbrändhet eller har varit utbränd varit så är kroppen kanske inte rustad att hantera den stress som hård träning- speciellt uthållighetsidrott som löpning- är. Det här har jag skrivit ett långt inlägg om här. Där finns också frågor man kan ställa sig om det är dags att köra hårt eller vila för att stötta hälsan, mota förkylningar och kicka rumpa en annan dag lite bättre helt enkelt.

Själv längtar jag förstås jättemycket till att springa och träna hårt men jag vilar alltid någon eller några dagar extra när hälsan gör sig påmind. Hinner göra andra saker de där timmarna jag skulle sprungit. Laga mer mat och läsa mer bok. Inte fy skam.

Ta hand om dig!

Skriv ut Kommentarer (0)

2016-01-05 20:50, visad 2338 ggr






(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiotvå med siffror i fältet här

[Mer om]Ann-Sofie Forsmark


Vem: Forever young småbarnsmamma med spretig utbildning som både civilekonom (samt studier i miljöekonomi och miljöteknik), massör, revisor, löpcoach och hälso- o friskvårdskonsult. Efter 11 år i exil i England, Australien och Jämtland är jag en smått ofrivillig Sthlmsbo som letar sig bort från asfalten så fort det går.

Arbetar som hälsostrateg, driver ( i väldigt liten skala) en enskild firma där jag föreläser, tidigare har löpcoachat främst ultralöpare, kostcoachat samt instruerar på workshops och event. Driver podden Health for Wealth om strategiskt hälsoarbete. Därtill arrangerar jag årets GODaste lopp: Tjejmarathon 2016 en gång per år. Det är förstås inte full fart på alla bitar samtidigt utan det växlar under året.


Jag har mycket energi och det får jag genom att vara väldigt noga med att göra rätt saker, jobba smart, ha mycket ledig tid tillsammans med min familj och ta hand om sömn och återhämtning.
Vad jag skriver om: Ultralöpning. Terränglöpning. Bra mat. Yoga. Hälsa. Företagshälsa. Föräldralivet. Välgörenhet.

Motto: Work hard. Do good. Rest and play.

Utmaningar 2017: Under 2016 klarade jag mitt (enda!) prestationsmål inom löpningen; att springa 100 miles under 20 timmar. Inför 2017 vill jag springa med fokus på upplevelselopp men sätter inga specifika mål- om inte andan faller på!

Vill du kontakta mig angående föreläsningar, löpcoachning eller annat? Maila gärna!




Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser