#Måndagspeppen - varje dag, varje vecka, varje månad- i år - #Måndagspeppen - varje dag, varje vecka, varje månad- i år | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Ann-Sofie Forsmark

#Måndagspeppen - varje dag, varje vecka, varje månad- i år

Om vi lägger nyårslöften åt sidan och fokuserar på att det är beteenden och val gjorda om och om igen över tid som ofta är det som får störst effekt på våra liv så kan det ju kännas lite stort att reda ut var man ska börja om det är mycket man funderar över.

"Rom byggdes inte på en dag" men det började sannolikt med en sten av miljontals. Gissningsvis är det inte ETT mål du har utan massor av olika områden som du vill antingen bibehålla (underskatta inte vikten av att vara nöjd med något som redan är bra!) och saker som ska bli bättre.

Ett sätt att bryta ned ett mål är att fundera på vad du behöver göra idag och varje dag, den här veckan och varje vecka, den här månaden och varje månad för att kanske få till det i år. Eller nästa.

Vi tar exemplet springa ett maraton. Idag kanske du inte måste göra något alls. Men den här veckan behöver du få till ett pass som är längre än det längsta förra veckan. Ett styrkepass och ett flåspass. Nästa vecka- ett lite längre än det. Sen kanske en "vilovecka". Osv. Excel är en fantastisk kompis för att se hur hissnande mål kan brytas ned till progression över veckor och månader.

Må bra-mål

Ett annat mål kan ju vara att "må bra" och det är ett mål som väl lämpar sig för att titta på just genom att fundera på vad man behöver idag, den här veckan och den här månaden.

Till exempel.

För att jag ska må bra behöver jag sova 7-8 timmar idag. Jag behöver röra på mig på något sätt. Varje vecka behöver jag vara ledig från jobbet minst 1 dag. Jag behöver känna att jag har tid att "bara vara" med mina barn. Jag behöver få höras med min familj och vänner även om jag inte hinner träffa dem på riktigt. Jag behöver äta bra, för det mesta, ha bra måltider inplanerade och förberedda för att orka och vara på bra humör och ha tålamod.

Varje månad är det bra om jag får en extra dag ledigt här och var och träffa mina vänner på riktigt för att må bra. I år ska jag också försöka se till att göra något för integration och/eller nyanlända som har det svårt.

Det är lätt att dagarna bara snurrar på men om man tar en stund för att fundera ut vad man behöver varje dag, varje vecka osv så är det större chans att det sker- vad det än må vara!

Skriv ut Kommentarer (0)

2016-01-11 09:00, visad 1826 ggr






(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittionio med siffror i fältet här

[Mer om]Ann-Sofie Forsmark


Vem: Forever young småbarnsmamma med spretig utbildning som både civilekonom (samt studier i miljöekonomi och miljöteknik), massör, revisor, löpcoach och hälso- o friskvårdskonsult. Efter 11 år i exil i England, Australien och Jämtland är jag en smått ofrivillig Sthlmsbo som letar sig bort från asfalten så fort det går.

Arbetar som hälsostrateg, driver ( i väldigt liten skala) en enskild firma där jag föreläser, tidigare har löpcoachat främst ultralöpare, kostcoachat samt instruerar på workshops och event. Driver podden Health for Wealth om strategiskt hälsoarbete. Därtill arrangerar jag årets GODaste lopp: Tjejmarathon 2016 en gång per år. Det är förstås inte full fart på alla bitar samtidigt utan det växlar under året.


Jag har mycket energi och det får jag genom att vara väldigt noga med att göra rätt saker, jobba smart, ha mycket ledig tid tillsammans med min familj och ta hand om sömn och återhämtning.
Vad jag skriver om: Ultralöpning. Terränglöpning. Bra mat. Yoga. Hälsa. Företagshälsa. Föräldralivet. Välgörenhet.

Motto: Work hard. Do good. Rest and play.

Utmaningar 2017: Under 2016 klarade jag mitt (enda!) prestationsmål inom löpningen; att springa 100 miles under 20 timmar. Inför 2017 vill jag springa med fokus på upplevelselopp men sätter inga specifika mål- om inte andan faller på!

Vill du kontakta mig angående föreläsningar, löpcoachning eller annat? Maila gärna!




Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser