Ann-Sofie Forsmark | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Ann-Sofie Forsmark

Vem styr din konsumtion?

Det här ämnet har jag nog skrivit om tidigare.

Här om downshift och hållbarhet.

Här om fem steg att gå igenom innan du köper nytt.

Vi är så lurade. Vi är så i händerna på företagen som vill sälja saker. Oavsett hur saker och ting paketeras och vad för aktiviteter och värderingar som företag försöker baka in i försäljningen så är det att kränga saker de vill. Under sommaren är det REA överallt för att locka in oss i butikerna istället för att vara utomhus. Eller locka oss till datorn för att handla online.

Det är inte så att jag menar att alla företag som säljer produkter är av ondo- men när vi konsumerar som vi gör, så matar vi den typen av verksamhet: Att köpa mycket, ofta, slit och släng. Flera goda exempel finns på företag som, kunddrivet, förändrat sin verksamhet mot hållbarhet och med högre miljövänlighet. Det går! Titta på till exempel Nudie Jeans, Haglöfs, Patagona med fler.

Och visst kan man längta efter nya löparskor och en skön sommarklänning. Men uppstår inte många behov av att vi får signaler utifrån att vi behöver saker? 

Jag tror det enklaste men kanske inte lättaste steget till att bara köpa sånt man behöver är att bara köpa sånt som man uppfattar att man behöver inifrån. 

Inte som man kommer på att man behöver för att man ser det.

Inte för att det är billigt.

Inte för att det står att det är en must have.

Inte tro att man kan köpa en känsla.

Lita på att det mesta du behöver, det har du redan. 

Att du blir rikare både monetärt och känslomässigt av att ta hand om det du har och återanvända. 

Att du spar jordens resurser och också faktiskt styr marknadens utbud och  deras hållbarhetsbeteende genom hur just du konsumerar. Vad du köper. Vad du INTE köper. Hur mycket du köper.

Jag gick in på HM häromdagen för att köpa en sån där byxdress för det har min stora tjej önskat sig i födelsedagspresent länge. Det var rea, det var jättefina kläder överallt. Det uppstod ett sug över att köpa på mig saker för att de var fina och de var billiga.

Jag gick inte i fällan men det är för att jag jobbat fram en strategi där jag tänker på:

1) Vad jag redan har hemma som liknar

2) Jag har laddat värdet av att ha få saker som jag använder flera år med en känsla av att det är COOLT!

3) Jag funderade på om jag verkligen behövde det?

4) Jag tänkte på alla andra impulsköp jag avstått och hur mycket pengar jag sparat in (inte tjänat som vissa säger, man tjänar inte på att inte ha utgifter...#ekonomentalar)

5) Jag tog the bigger picture och tänkte, yes superpräktigt, på hur vår konsumtion skapar ohållbar miljöpåverkan. 

Och så det krassa- hur galet är det inte att vi som tror att vi gör saker av fri vilja styrs av vad andra säger?

Vi köper ett plaggs eller en produkts metafysiska egenskaper men jag tror inte vi får ut hälften av den känslan som vi lockas av.

Jag är inte på något sätt perfekt- men jag har verkligen förändrat mitt beteende. Vad gäller träningskläder så nöter jag både skor och kläder tills de inte håller. Köper få och lite dyrare plagg som jag vill ha flera år. I mitt badrumsskåp finns få produkter och jag försöker köpa miljövänliga eller ekologiska rakt igenom. (fail på mitt ID-puder men det är det enda smink jag har och det går två burkar per år bara)l

Helt enkelt. Vem styr din konsumtion? Hur lurad blir du? Testa dig själv i sommarrean är mitt tips! 

De här skorna fortsätter leva år efter år!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-06-28 12:25


#måndagspeppen Semestertips från hälsostrategen

Det är inte alltid lätt att ha semester. Det borde ju vara det. Man är ledig. Själva ordet indikerar att man ska vara fri från något men många upplever både stress, ångest och måsten under den tid som borde vara återkoppling från jobb och vardag.

Allas behov är olika. Vad vi behöver vara ledig ifrån- det är också olika. Vanor är svåra att bryta. Det är inte bara att sätta out-of-office och tro att man ska kunna insupa hängmattementalitet. Man måste kanske aktivt jobba lite med att kunna ta till sig sin ledighet. Här är några tips till dig.

Vad är "ledig"? Vad är "utvilad"? Vad är "ladda batterierna"?

Om semestern ska vara just ledighet och en period för att vila ut sig och ladda inför hösten - vad är det då som ger dig energi? Att som stillavarande kontorsarbetare byta skjorta mot en gammal t-shirt och gå lös på flagande målarfärg kan absolut vara återhämtning. Men det gäller att identifiera vad det är som ger dig paus och vila från det du vanligtvis gör. Vad är kravlöst i ditt liv? Måste semestern vara kravlös? Kanske inte men det som skulle kunna vara krav kanske kan få vara roliga utmaningar som man kommer överens med sig själv om får ryka om lusten istället anbefaller något annat.

Det som på pappret låter som skön semester kanske egentligen känns stressande. Visuasliera det som är planerat, vill du det? Blir det plus på energikontot? Vad stressar du upp dig över? Kan du strunta i de bitarna och intala dig att det faktiskt inte spelar någon roll?

Fokusera på att göra det du gör enkelt och avkopplat. Istället för att försöka baka rawfoodbollar och raka benen till strandbesöket- bre mackor, se till att ha med något så du ligger/sitter bekvämt i stället och gör samhället en tjänst och gå hårig (normbrytande på bästa sätt) och fokusera på att njuta av att vara ledig på stranden. Inte allt krusidull runtomkring.

Kanske är att vara ledig att strunta i detaljer. Kanske är det att ta sig tid att fokusera på dem. Men den gemensamma nämnaren är att det inte är stressigt, inget måste och det du gör ger dig en positiv känsla. Inte en känsla av genomförande. Kanske måste en del heliga kor ryka.

Aktivitet eller ansats

Ett exempel är användandet av dator och smartphone. Den använder du gissningsvis både i arbete och när du är ledig. Kanske behöver du vara helt ledig från den. Kanske behöver du vara ledig från hur du använder den. Kanske är det inte semester att förbjuda sig själv från att använda dem. En del måste ta en officiell paus från Instagram, Facebook och annat- de har kanske ett knepigt förhållningssätt. 

Träning. Rutinerna förändras för de flesta under semestern. Man är kanske inte hemma, man ska inte till sitt jobb och det finns antingen mer tid att träna, eller som jag känner, mindre tid eftersom min transportlöp försvinner och alla träningspass innebär att jag inte är med barnen (styrka funkar hyfsat). Du behöver nog inte vila från träningen, men kanske från ansatsen till den. Genomföra pass, men utan hårda krav. Låta det bli lite vad det blir. Trampa på en gammal tanthoj på outforskade grusvägar, simma sig sopslut i armarna. Springa fartleksintervaller och bada efteråt. Köra styrka med det som finns tillgängligt. Göra det. Men inte mäta så hårt hur. 

Kanske träna andra saker än du brukar. Andra aktiviteter. 
Annan ansats till maten. Att det inte gör något om det blir mackor till lunch en dag och glass till mellis en annan. Inte stressa upp sig över att man inte testade ett enda recept från det där glossiga magasinet. En annan ansats till mat. 

Eller laga andra saker på annat sätt. En annan aktivitet runt mat.

Ni fattar. Semester och ledighet kanske får vara att göra helt andra saker, eller ha en annan ansats till det man gör.

FOMO

Fear of missing out. Jag är högst delskyldig till att pumpa ut sommaridyllbilder på Instagram. Och jag är inte ensam. Alla berättar var de är, hur fint det är, hur härligt man har det osv osv. Inget fel. I en perfekt värld så unnar vi varandra det, gläds med varandra och kanske inspireras. Men många känner att alla andra har det så bra. Alla andra är så fina. Alla andra tränar och njuter. Så är det inte. Det är bilder. Ofta med filter. Det är massa saker som inte är i bild.

Den värsta missing out du kan göra är ju att vara så inne i att kolla vad andra gör eller fundera på hur du ska bildkommunicera det du gör så du inte är där du är och upplever det du gör. Inte gör det fullt ut. Inte är fullt där.

Du kan bara vara där du är och om du gör det så bra det går så vinner du över FOMO-terrorbalansen.  

Reflektera. Vad missar du om du inte ser alla bilder på Instagram? Läser allt som skrivs på Facebook? På riktigt. Hur får det du ser dig att må? Blir du glad? Blir du stressad?

Om stressad- stäng ned. Eller avfölj de som inte ger dig energi och inspirerar dig. Det är faktiskt så enkelt att man i de här fallen kan välja vad man matas med. Till skillnad från omvärldsnyheter där jag tycker vi bör ta in vad som sker så kan man strunta i folk som ger en prestationsångest eller irriterar en. Gör det stegvis om det hjälper. 

Gör där du är så bra det går. Ha inte FOMO över sånt du aldrig kan uppleva. Var där du är och maxa det.

Sommarblogg

Jag älskar att skriva. Men jag älskar att läsa också. Och spela gitarr. Och har massor med jobb att göra på husen på landet i sommar. För mig är det semester att inte ha några krav på mig själv om när jag ska vara på datorn. Däremot har jag min telefon med mig hela tiden för jag knarkar poddar och Sommarprat. Så. Det kommer några inlägg då och då. Men från och med den här veckan och  tre veckor framöver blir det lite sporadiskt. Däremot kommer jag dela recept, boktips, träningstips, rörlighetsövningar och annat på min instagram. Det, för mig, är kravlöst och roligt!

Så följ mig på @ansofisticated så lovar jag att köra ärliga sommarinlägg hela juli.

Ha en riktigt fin sommar!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-06-27 10:38


Helgens lyssningstips

Prestera Mera är som tidigare nämnt en favorit i poddvälden. Konkreta och enkla avsnitt med praktiska tips. Nu senast lyssnade jag på deras avsnitt om naturliga prestationshöjare.

Det finns faktiskt sånt som funkar. Utan hokus pokus men, för oss som fascineras av kroppens unktioner, lite magi ändå! Och det är för oss motionärer som det faktiskt kan spela en del skillnad. Att tima kolhydratintag rätt, boosta blodet och öka genomströmningen av blod- det är liksom att trimma motorn.

Hur du kan göra, från en vecka innan fram till mållinjen tipsar Simon och Tommy om här.

Sen måste måste måste du lyssna på intervjun med Yuri Elkaim. Det är så mycket i det han säger som jag skriver under på och själv föresoråkar när jag föreläser. Förutom det där med kaffet.  Låt bli mitt kaffe säger jag!

Happy listening!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-06-24 09:00


Utrustning för träningssommar

Vi sitter i bilen på väg till Värmland. Jag har inte riktigt semester ännu- jag jobbar tre dagar nästa vecka men eftersom vi har ungefär 100 kontor och jag jobbar mot hela Sverige och därtill ganska obundet till en specifik plats så jag jobbar helt enkelt från ett annat kontor. 

Jag gillar att resa lätt men jag gillar också att ha rätt saker med mig när jag ska träna. Enkelt och smidigt helt enkelt.

Det här skulle jag vilja tipsa om:

Kläder

* Löparskor- ett bra allroundparsom funkar till både asfalt och lätt terräng så behöver du inte flera parr.

* Bra löparstrumpor- jag använder Falke (finns på Bozt.com, Löplabbet, Runners Store, Länna sport mm) och växlar lite beroende på hur länge jag ska springa. Lite vaselin eller ännu bättre Sport Slick kan hjälpa om du springer och blir blöt (typ badar mitt i passet!)

* Sköna kläder som inte skaver. Det behöver inte vara specifika träningskläder när du ska ut och springa en sväng i skogen eller lyfta kettelbell . Ta badbrallor på under så kan du bada på en gång. Sportbh går jättebra att bada i också. 

Jag är jättenoga med att ha funktionella kläder vid lopp eller riktigt långa pass men ska jag bara ut och tassa lite och köra styrka då har jag på mig vadsomhelst och det kan vara lite skönt att ha semester från sina måsten också och att det inte är så noga med att få med just det där linnet eller tightsen.

Solskydd Det bästa är förstås kläder då man ofta svettas bort mycket när man tränar.  En keps kan bli varm om det inte är en specifik löparkeps men skärm skyddar bra för ansiktet- dock inte huvudet förstås men ger luft åt skallen! Hur man än väljer att göra - tänk på att skydda dig som just din hud behöver.

Vätska och energi Jag använder ett Flipbelt oftast- se bild på min Instagram här bredvid. Supersmidigt för att utan "skump" få med sig det man behöver för ett mellanlångt pass. Flaskorna är fantastiska. Bältet tycker jag du ska köpa av mig för då går överskottet till Panzisjukhuset. Inboxa mig så postar jag till dig! Flaskorna kan du köpa här.

På sommaren kan du behöva lite mer vätska, och salter, och då är det smidigt att få  med sig det såhär enkelt. Lika bra funkar bältet för att ha koll på mobil, nycklar och plånbok på till exempel stranden.

Träningsutrustning

Något att dra behöver du. För att komma åt ryggen ordentligt. Ett gummiband, en kettelbell, en fylld vattenkanna... vad som! Dra något så kommer du åt din fantastiska baksida. Annars finns det mesta i din kropp och du hittar säkert något järnspett eller stor sten att ha i famnen och göra till exempel utfallssteg, axelpressar och annat. 

Gummiband är förstås fantastiskt enkla att ta med i resväskan och sök på "övningar gummiband" så hitar du mycket inspiration. Eller testa dig fram själv! Låt kroppen jobba fram-bak, sidled och i rotation så har du täckt in mycket.

Säkerhet Vintern har sina utmaningar, sommaren har sina. Fästingar, ormbett, björnar...arga hundar, insektsbett. Man ska inte vara rädd men man kan ju tänka till när och var man springer. Jag fick nästan maxpuls förra året när jag sprang över en hög med färsk björnspillning och har varit nära att trampa på en huggorm. Tänk efter före och kolla igenom kroppen efter fästingar efteråt om du sprungit i sån miljö. För okopplade ouppfostrade hundar skulle jag kunna skriva ett helt argt inlägg till oansvariga hundägare men tror inte ni finns i min läsarkrets.

Jag har alltid mobilen med, nästan. Jag använder den inte alltid men att kunna kontakta, larma och bli kontaktad det är en trygghet.

Är det något du vill tipsa om  som sommarträningsutrustning- gört i kommentarsfältet. Jag ser fram emot att dela med mig av övningar och andra sommarträningstips på mitt instagramkonto. Följ mig där för snart blir det glest mellan blogginläggen!

Inov-8 Xtalon, X-Kross sportglasögon och Falkekläder som håller år efter år  det är min åretruntmelodi!

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2016-06-23 17:38


(b)each body ready

Det finns många blogginlägg, artiklar och annat spritt socialmedialt om att "du duger som du är", "det är insidan som räknas" osv osv. Många som skriver fina ord om hur det inte spelar någon roll vilken storlek man drar, hur det är snett o vint. Som det är på människor generellt. Det är så vi är och blir när vi börjar leva våra liv utanför sparkdräkten. Jag skulle kunna skriva ett inlägg om det här också.

Fine. Viktigt.

Men.

Det är fortfarande så att väldigt många vill känna så och uppmuntrar andras statement i att vara nöjda med sig själva. Man älskar att "gilla" inlägg med naturliga människor som proklamerar att "här är jag och jag är stolt över min kropp". Men många människor, främst kvinnor, tjejer, tycker i flera fall inte att det gäller för dem själva. De tycker inte att de duger utseendemässigt för att patrullera på stranden i småkläder. Och det är förstås inte löst av att alla photoshoppade bilder försvinner utan det handlar om många olika saker. Men det är en del som gör det svårare.

Det är fortfarande övervägande så att bilder vi ser i tidningar och reklam för strandliv presenteras av en smal och retuscherad person. Långt ifrån hur mediankroppen ser ut.

Och att bara skriva att man duger som man är. Det väger inte upp allt det photoshoppade.

Ord är bra, de förstärker men de räcker inte. Det gäller mycket annat också där det skrivs mycket fint men vi måste walk the talk. Vara ärliga med att vi nog alla blir medvetna om våra kroppar när de ska exponeras- det är inget konstigt. Alla har något de är missnöjda med, men som med det mesta så kan man fokusera på det positiva.

Det gör mig så otroligt ledsen att tänka på alla de, mig själv inkluderad några år för länge sen, som mår dåligt över sin kropp. Som jämför sig med andra, ofta med en sträng måttstock mot sig själva och lägger sitt värde i sitt utseende. Som inte kan njuta utan hindras av en negativ medvetenhet om sin kropp. Det gör ont i hjärtat. Och jag blir sjukt frustrerad.

Hur vi beter oss och pratar om våra och andras kroppar skapar också en värdegrund för våra barn och barn i vår omgivning. Vad och hur vill vi att de ska tänka?

Hur vi reagerar på bilder vi ser, reklam med mer- det skapar också signaler och uppfattningar. Hur vi pratar om den photoshoppade tjejen i klädreklamen som verkar så lycklig i sin slit-oslängklänning för 149 kronor, det skapar ringar på vattnet.

Vi kan inte bara säga att man duger som man är. Vi måste visa att man gör det. Vi måste lyfta fram och stötta, heja på de som frångår orealistiska normer (klädföretag med mer). Vi måste agera med den enorma konsumentkraft vi har. Vi måste våga ifrågasätta tidningar och magasin som retuscherar osunt.

Senast idag läste jag flera artiklar om en reklamkampanj i Londons tunnelbana för ett proteintillskott där man använde en retuscherad tjej med (antar jag) plastikopererade bröst och rubriken "Are you beach body ready". Det har lett till en rejäl motreaktion med både kloka och underfundiga argument och motaktioner.

Läs mer på bustle.com (finns fler artiklar så klicka vidare).

Det jag vill förmedla är min övertygelse om att det, precis som med alla andra förändringar, inte räcker med att vi skriver massa saker om hur vi tycker att det ska vara. Vi måste vara förändringen där vi är i våra liv. För mig som mamma till två flickor, och någon sorts "hälsoförebild" (inte mina ord, några av eras), en person som föreläser, coachar, en vän, syster, medmänniska och konsument...innebär det inte att frångå något jag redan gör. Utan göra vissa saker lite annorlunda. Uppmärksamma, ifrågasätta, välja.

Det är inte så lätt. Det kanske inte blir rätt varenda gång. Men jag hoppas du är med mig i att försöka där du är.

Och du, ge dig själv samma cred du ger andra, du ser deras fina egenskaper och tycker de ska vara stolta över sig själva och bekväma i sina kroppar. Ge dig själv den kärleken också.

Beach body ready nu och för alltid.

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-06-22 14:20



< Nyare inläggÄldre inlägg >

[Mer om]Ann-Sofie Forsmark


Vem: Forever young småbarnsmamma med spretig utbildning som både civilekonom (samt studier i miljöekonomi och miljöteknik), massör, revisor, löpcoach och hälso- o friskvårdskonsult. Efter 11 år i exil i England, Australien och Jämtland är jag en smått ofrivillig Sthlmsbo som letar sig bort från asfalten så fort det går.

Arbetar som hälsostrateg, driver enskild firma där jag föreläser, löpcoachar, och hjälper med kost samt instruerar på workshops och event. Driver podden Health for Wealth om strategiskt hälsoarbete. Därtill arrangerar jag årets GODaste lopp: Tjejmarathon 2016

Vad jag skriver om: Ultralöpning. Terränglöpning. Bra mat. Yoga. Hälsa. Företagshälsa. Föräldralivet. Välgörenhet.

Motto: Work hard. Do good. Rest and play.

Utmaningar 2014-15: Jag ska i takt med familjelivet bli mitt starkaste och mest uhålliga jag. Siktar på att klippa 4 timmar på min 100 milestid och på vägen dit ha en riktigt badass-vavavoomvardag.

Vill du kontakta mig angående föreläsningar, löpcoachning eller annat? Maila gärna!




Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser