Hållbar motivation till din löpning - eller- varför det kan vara värt att inte dela alla pass i sociala medier - Ann-Sofie Forsmark | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Ann-Sofie Forsmark


Vem: Forever young småbarnsmamma med spretig utbildning som både civilekonom (samt studier i miljöekonomi och miljöteknik), massör, revisor, löpcoach och hälso- o friskvårdskonsult. Efter 11 år i exil i England, Australien och Jämtland är jag en smått ofrivillig Sthlmsbo som letar sig bort från asfalten så fort det går.

Arbetar som hälsostrateg, driver ( i väldigt liten skala) en enskild firma där jag föreläser, tidigare har löpcoachat främst ultralöpare, kostcoachat samt instruerar på workshops och event. Driver podden Health for Wealth om strategiskt hälsoarbete. Därtill arrangerar jag årets GODaste lopp: Tjejmarathon 2016 en gång per år. Det är förstås inte full fart på alla bitar samtidigt utan det växlar under året.


Jag har mycket energi och det får jag genom att vara väldigt noga med att göra rätt saker, jobba smart, ha mycket ledig tid tillsammans med min familj och ta hand om sömn och återhämtning.
Vad jag skriver om: Ultralöpning. Terränglöpning. Bra mat. Yoga. Hälsa. Företagshälsa. Föräldralivet. Välgörenhet.

Motto: Work hard. Do good. Rest and play.

Utmaningar 2017: Under 2016 klarade jag mitt (enda!) prestationsmål inom löpningen; att springa 100 miles under 20 timmar. Inför 2017 vill jag springa med fokus på upplevelselopp men sätter inga specifika mål- om inte andan faller på!

Vill du kontakta mig angående föreläsningar, löpcoachning eller annat? Maila gärna!

Hållbar motivation till din löpning - eller- varför det kan vara värt att inte dela alla pass i sociala medier

8 mar 2018
av: Ann-Sofie Forsmark

Det är spännande ändå, men egentligen inte förvånande, hur modeller jag använder som hälsomanagementkonsult går att applicera på min privata roll som löpare. OK! En skadad ickelöpande löpare just nu- men ändå, löpare!

Om man tittar på teorier bakom hållbar motivation så pratar man ofta om inre och yttre motivationsfaktorer.

Det vi vet är att kommer motivationen inifrån är den mer hållbar och uthållig. Det är den vi vill ta hand om, mata och skapa även om yttre motivationsfaktorer förstås också är bra och kan hjälpa till att öka den totala motivation till något.

Men om vi tar som exempel att ha motivation till att genomföra sin träning mot ett uppsatt mål så blir exempel på inre och yttre motivationsfaktorer bra sätt att illustrera och förstå varför den tryter ibland men också hur vi ska öka vår motivation.

Inre motivation kan beskrivas som det du gör för din egen skull.

Det kan också brytas ned till det du gör för:

* Det är kul under tiden. Givande, njutningsfullt, roligt, härligt!

* Det du gör för att det fyller ett syfte som är viktigt för dig

* Något som har potential att ta dig mot något som betyder något. Tex ett tufft intervallpass som du vet gör att du springer snabbare.

De här motivationskällorna ökar vår motivation när vi genomför dem. Det ger en direkt belöning, det vi gör har ett värde i sig. Att kanske springa i skogen en morgon är i sig det du motiveras av och till. Du njuter av det under tiden (kul) och du känner att det får dig att må bra resten av dagen (potential) och du vet att det är bra för din hälsa (syfte)

Yttre motivation är däremot något du gör för att få något annat. Indirekt belöning. Att genomföra en uppgift för att göra din chef nöjd till exempel. Att anmäla dig till ett lopp för att imponera på andra, ett annat.

Dessa kan sammanfattas drivas av:

* emotionell press

* ekonomisk press

* vana - såhär har jag alltid gjort men det känns trögt att förändra, kallas "inertia" på engelska

Även om det kanske inte känns som emotionell press från dina kontakter på sociala medier så är att göra saker för att andra ska tycka det är coolt och bra en typ av emotionell press. Att känna att man vill lägga upp allt man gör för att andra ska se och "gilla" samt småstressar över vad andra gör och känner press att prestera för att andra gör det- ja det är extern motivation och det är lätt att fastna i en loop av att behöva bekräftelse för den träning man utför. Den typen av motivation gör det svårare att prestera och den är inte speciellt hållbar- det går åt ganska mycket energi och för att få den där dopaminduschen vi jagar så behöver bi bli bekräftade om och om igen. Och, självklart, alla vill ha bekräftelse. Vi är social creatures. Men vi kan må bra av och få hjäp i vår uthålliga motivation genom att mata den inre motivationen och låta den yttre vara mer en krydda på moset.

Hur då?

Här följer fem tips:

1) Var härvarande när du faktiskt springer. Försök njuta av det i stunden och känn att det är något du gör för dig.

2) Ställ dig frågan- skulle jag göra detta om ingen fick reda på det? Om svaret är nej så kanske du behöver revidera om löpning faktiskt är något du vill, eller något du gör för att andra ska bekräfta dig för det.

3) Tänk på allt det som är bra med din löpning- plocka fram det. Att du mår bättre? Orkar mer? Piggare? Känner dig starkare? Friskare? Bättre självförtroende? Återkom regelbundet till ditt "varför"- så ökar motivationen.

4) Om du känner att du fastnat i social-medialaloopen, testa att inte lägga upp din träning ett tag. Testa att inte följa vad andra gör. Se hur det känns.

5) Fundera över dina mål- vad betyder de för dig i ett större sammanhang? Igen- om du uppnådde dem och ingen annan fick reda på det- hur skulle det kännas då?

För egen del så har jag mer och mer landat i att min träning är för mig. Jag delar gärna för att jag vill inspirera andra till att ta sig tiden och se hur enkelt det kan vara men jag har också börjat få en känsla av att min träning är privat. Inte rehaben då, men motivationen till den är så hög för den har ett syfte och en potential att göra så jag kan springa i skogen (kul) sen. Hög inre motivation. I stort sett ingen yttre vad gäller löpningen men däremot behöver jag förstås bekräftelse på andra områden, jag är bara mänsklig :).

Mata den där inre motivationen som en riktigt fin surdeg så kommer den att växa! Lycka till! / Annie


Kommentarer


2018-03-09 11:07   Axel Ragnar

Är det fortfarande behov av avlagda fungerande löparskor? Har två par Nike Free jag kan ta med till Sthlm och lämna (om det inte är alltför långt från centrum).

 


Följ oss

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken