#foodsforeverydaychamps - Mota förkylningssoppa - #foodsforeverydaychamps - Mota förkylningssoppa | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Ann-Sofie Forsmark

#foodsforeverydaychamps - Mota förkylningssoppa

Den här soppan blev bara så. jäkla. bra.

Jag gjorde två varianter den här veckan och båda lika goda.

För två hungriga behöver du:

En gul lök

2 klyftor vitlök finslicade

1/2 morot också den i tunna streck

Om du vill- wakame, ett typ sjögräs som du blötlägger 10 minuter först.

Ev lite broccoli i tunna skivor

Lite chiliflakes

Peppar

Buljong- gärna eko grönsaksbuljong

Färsk koriander om du hittar det (är det slut i alla affärer? Inte i säsong? Abstinens!)

Sesamolja- har du det inte hemma går det bra ändå men uj så gott.

Ev lite kyckling ganska finhackat. Annars går kokta ägg till eller tofu i bra.

Risnudlar- 1/2-1 paket om 250 g beroende på hur hungrig du/ni är.

Gör såhär:

Svetta en hackad lök med vitlöken och chiliflakes med lite peppar i en stor panna.

Om du ska ha i kyckling kan du ha i dem nu. Stjälp i 8 dl och en buljongtärning och rör så den löses upp. Ha i ca 1 msk sesamolja och koka upp allt.

Hiva i grönsaker och nudlar (fast det står inte att man ska göra så på paketet) och låt det koka några minuter. Kolla så kyckling och nudlar är klara.

Om du blötlagt wakame så ha i dem nu.

Smaka av. Det ska brinna lite i läppen. Stjälp upp, ös på koriander. Sörpla på!

Skriv ut Kommentarer (0)

2016-01-08 21:29, visad 1746 ggr






(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femton med siffror i fältet här

[Mer om]Ann-Sofie Forsmark


Vem: Forever young småbarnsmamma med spretig utbildning som både civilekonom (samt studier i miljöekonomi och miljöteknik), massör, revisor, löpcoach och hälso- o friskvårdskonsult. Efter 11 år i exil i England, Australien och Jämtland är jag en smått ofrivillig Sthlmsbo som letar sig bort från asfalten så fort det går.

Arbetar som hälsostrateg, driver ( i väldigt liten skala) en enskild firma där jag föreläser, tidigare har löpcoachat främst ultralöpare, kostcoachat samt instruerar på workshops och event. Driver podden Health for Wealth om strategiskt hälsoarbete. Därtill arrangerar jag årets GODaste lopp: Tjejmarathon 2016 en gång per år. Det är förstås inte full fart på alla bitar samtidigt utan det växlar under året.


Jag har mycket energi och det får jag genom att vara väldigt noga med att göra rätt saker, jobba smart, ha mycket ledig tid tillsammans med min familj och ta hand om sömn och återhämtning.
Vad jag skriver om: Ultralöpning. Terränglöpning. Bra mat. Yoga. Hälsa. Företagshälsa. Föräldralivet. Välgörenhet.

Motto: Work hard. Do good. Rest and play.

Utmaningar 2017: Under 2016 klarade jag mitt (enda!) prestationsmål inom löpningen; att springa 100 miles under 20 timmar. Inför 2017 vill jag springa med fokus på upplevelselopp men sätter inga specifika mål- om inte andan faller på!

Vill du kontakta mig angående föreläsningar, löpcoachning eller annat? Maila gärna!




Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser