Marcus Hartmann | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Marcus Hartmann

Aros marathon - värme, vilja och vånda

Igår, 7 maj, sprang jag Aros Marathon för tredje gången. Först vill jag bara framföra min stora tacksamhet till arrangörerna och funktionärer. Jag har skrivit det innan, och jag gör det gärna igen, AM är det trevligaste loppet som arrangeras i Sverige. I varje fall av de jag har sprungit. Ett extra tack måste gå till de som längs med banan ordnar vätske- och energistationer. Inte för att de måste, utan för att de vill. Oerhört imponernande.

Något som inte var så imponerande var min insats igår. Jag var inte alls förbered på hur värmen skulle påverka löpningen och energinivån. Efter ca 20 km var jag riktigt slut och kände att det skulle bli tungt sista 30, i det läget dippade jag lite i psyket också men det ordnade upp sig när jag kom på att det nuförtiden går att livesända på Facebook. Det var lite kul och gjorde att det kändes lite lättare att springa.

Här är en av filmerna, som spelades in när jag passerade 42,2 kilometer. 

Och här kan ni se loppet i karta och siffror;

Nu ska jag ladda om inför Stockholm Marathon om några veckor. Ska bli intressant och se om jag kommer hinna komma i lite bättre form till dess.

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-05-08 08:50


Att ladda för 50 km

Om en timme går transporten till Enköping. Det är dags för årets första lopp. Lite sen start på säsongen, men det har jag skrivt så mycket om så det släpper jag i det här inlägget.

Hur laddar jag då upp inför ett 50 km-lopp? När det kommer till löpningen så har jag kört två pass i veckan, i tisdags blev det ett tröskel/intervall-pass, 2x2 km + 2x1 km i överfart. Mest för att känna på att ha lite fart i benen. Jag lyckades faktiskt köra det i samma fart som förra året, tror dock inte det är någon bra värdemätare för min form just nu... Sen i torsdags körde jag ett lugnt pass, 40 minuter i 5.29-tempo. Det fanns en plan på att köra ett kort lugnt pass igår kväll, men jag hoppade över det. 

Resultat av den löpmässiga uppladdningen är att benen känns pigga och alerta, om nu ben kan kännas "alerta"?

Sömnmässigt har väl uppladdningen varit ungefär så bra den kan vara med två barn i åldern  2 och 4 år... 

Kost och dryck har aldrig varit min starka sida. Inför den här typen av längre lopp brukar jag försöka hålla en bra vätskebalans med hjälp av vätskeersättningar. Jag gillar Resorb Sport, men det finns säkert andra bra också. När det gäller kost så har jag ätit ungefär som vanligt, jag brukar inte kolhydratladda och hålla på. God mat som jag vet att magen klarar av är melodin för min del. 

Övrigt då? Jag bestämde vilka kläder och skor jag skulle springa med igår, och la fram allting så att det är klart. Eftersom det kommer vara varmt som satan idag kommer jag köra det här loppet med ryggsäck och vätskesystem, så det gjorde jag klart igår också. På grund av värmen kommer jag också ta med en flaska med vätskeersättning, så att saltbalanserna hålls i schack.

Tidsmålet då. Jag har ju tidigare skrivit att jag bara ska njuta av löpningen den här våren. Med det sagt...när jag väl står på startlinjen kan det nog vara svårt att inte börja fundera på hur jag ska slå personbästa och så vidare. Dock är det ett tydligt mål att inleda lugnt och fint, sen får jag se hur det känns på slutet. Målfart är runt 5.20-5.30 första 25 km, då borde det finnas lite energi att öka takten sista halvan om lusten infinner sig.

Följ loppet i sociala medier, främst Twitter, Insta och kanske Periscope. Jag heter @kgmarcus på alla.

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-05-07 07:40


Bra vecka och säsongspremiär

Efter en, minst sagt, tveksam start på träningsåret 2016 har jag nu äntligen fått en hel vecka med bra träning. Det har verkligen varit sju bedrövelser och åtta motgångar sen i januari. Har det inte varit knät så har jag varit förkyld, eller så har tiden inte räckt till. Ja, jag vet att det handlar om prioritering och så, men ibland får jag helt enket inte ihop det, för även om jag gillar att springa så tycker jag trots allt lite mer om min familj.

Förra veckan summerade till 65 kilometer fördelat på fyra pass, två längre, ett kort och sen ett intervallpass (15x1km i 4.30-tempo) gör att det inte känns helt orimligt att ställa sig på startlinjen igen på lördag. Det är dags att springa Aros Marathon för tredje gången. Just nu finns inga ambitioner på att få till något vidare snabbt lopp och att sikta på personbästa eller ens något i närheten av det. Jag ser mest fram emot att få springa ett lopp igen, och framförallt ett så trevligt lopp som Aros Marathon.

Nytt för i år är att de vänt på loppet. Det brukar gå från Uppsala till Enköping, med en djävulskt jobbig backe på slutet. I år är det Enköping till Uppsala som gäller, och ryktet säger att det är en jobbig trappa(!) i avlslutningen detta år. 

Efter detta är det dags att ställa om för Stockholm Marathon. Jag har fått ett orimligt lågt startnummer i år, så jag har lite ångest över att jag troligen inte kommer prestera i nivå med siffran på bröstet. Men får jag bara vara hel och frisk ska jag nog kunna komma under 3.30 i alla fall, eller åtminstone någonstans mellan 3.39 och 3.40. En bra bit från min första målsättning om sub3... 

Vilket nummer jag fått? 394... 

Den här veckan tränar jag enligt det program jag fick av LG förra året. I morse började jag dagen med ett tröskelpass(?) om 2x2 km i 4.20-tempo och sen 2x1 km i 4.10-tempo, 2 km uppvärmning innan och sen lite nedjogg. Mellan intervallerna var det 2 min joggvila. En skön start på dagen.

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-05-03 08:50


Sicken jäkla känsla!

Var ute och sprang för första gången på över två veckor, tror jag, kan ha varit lite längre till och med. Har haft svårt att få ihop tiden, känslan och sen oro för knät som spökat lite.

Men ikväll ställde sig planeterna i linje och jag tog på mig skorna igen. Jag hade nästan lite fjärilar i magen när jag väl började småjogga lite över Skanstullsbron (den långa och höga, inte den som går att öppna). Starten blev där eftersom jag hade varit och ställt in bilen i garaget. 

För att hålla motivationen igång så tänker jag att jag ska testa en massa nya turer nu och inte köra så inrutat som jag gjort innan. Lite mindre press och lite mer känsla. Jag gick verkligen in i säsong med rätt tuffa krav på mig själv och siktade på riktigt snabba tider. Efter den, minst sagt, skitdåliga starten på året så har jag lagt om upplägget lite. Eller rätt rejält tror jag, har inte riktigt satt alla tankar och planer än. 

Passet då? Drygt 14 kilometer förbi Gullmarsplan, ner till Gamla Enskede och tillbaka mot stan över Kärrtorp och Hammarbybacken (tog ett varv över toppen) och sen genom Sjöstan över den låga Skanstullsbron och till sist längs med Årstaviken på Södermalmssidan. Tempot landade på 5:35/km i snitt, vilket är orimligt bra med tanke på hur länge jag vilat.

Nu är siktet inställt på Aros Marathon 7 maj. Målsättningen? Att njuta av loppet! Känns helt perfekt!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-04-24 21:24


Snart känd från tv

Hej på er! Det var länge sedan jag skrev något. Det beror mest på att jag inte har haft så mycket att skriva på senaste tiden. Någon vecka med hyfsad träning har följts av smärta och dålig känsla. Sen har det mest varit punktinsatser och dessutom tidsbrist pga mycket jobb.

Hur som, nu ska det väl vara dags att komma igång igen. Hade tänkt springa idag, men lekte med barnen istället. Imorgon blir det dock nystart igen, typ nummer sju den här vintern/våren men det ska nog gå vägen den här gången.

Dessutom ska jag vara med i TV4 Malou efter 10 och prata om löpning och skador. Jag är verkligen ingen auktoritet på området, men det ska vara med en läkare också så det kan nog bli intressant att kolla på. 

Så; tune in vid kl 11 imorgon måndag!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-04-17 16:28



< Nyare inläggÄldre inlägg >
Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser