She believed she could so she did! - Linda - Inspirationsbloggen | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Linda Christensson


Tre barn i åldrarna 2, 4 och 6 har inte hindrat Linda, 33 från att löpträna så mycket hon vill. Faktum är att hon är mer vältränad än någonsin. Här berättar hon om sin resa mot toppformen.

She believed she could so she did!

20 aug 2017
av: Linda Christensson

I somras var jag över till en vän. En sådan där vän man önskar man tog sig tid att träffa oftare, en sådan som ger en mängder med energi och alltid kommer med kloka svar. När jag var där fick jag en present. Hon sa att hon köpt den till mig i vintras men då vi inte setts, hade den väntat på mig. Jag öppnade och blev alldeles rörs. Ett fint, stilrent armband med texten "she believed she could so she did" och årtalet 2016. Mitt träningsår då jag bestämde mig för att genomföra en medeldistans i triathlon (samma längd som en halv ironman). Året då jag antog utmaningen att vara med i programmet "gladiatorerna". Denna fina present har jag återkommit i mina tankar under hela sommaren. Jag ska förklara varför...

Ofta tror folk att jag alltid tränat mycket och har mycket kunskap kring träning. Jag började med att spela fotboll som ganska liten, men slutade så som många tjejer gör i tonåren. Sedan följde några år utan träning alls. Då jag bestämde mig för att söka till polishögskolan vid 21 års ålder bestämde jag mig för att börja löpträna. Jag minns det första passet då jag gick ut och spurtade några hundra meter för att sedan få gå tillbaka hem. Tiden efter som följde lärde jag mig att springa, att hitta ett tempo jag kunde hålla och sedan öka både distanserna och farten. Det tog säkert ett år innan jag vågade mig på min första mil. När jag sedan sprang milen så sprang jag inte längre än så, utan bara oftare. Jag fick en skada i knät, opererades och trodde aldrig jag skulle kunna springa några längre sträckor.

Sedan var det en granne. Jag mötte henne för första gången efter hon sprungit Stockholm marathon 2013. Trebarnsmamma är hon och jag blev så imponerad. Jag började sedan löpträna för Stockholm maraton 2015 eftersom jag fick mitt tredje barn 2014. Jag var i så himla bra form månaden innan loppet, men skadade mig. Jag började då med triathlon för att inte bara löpträna. I januari 2016 började jag träna för en medeldistans i triathlon. Jag började styrketräna med lite hjälp för att bygga upp muskler. Sedan simmade jag bröstsim i simhallen en gång i veckan. Cyklade längre och längre sträckor och lade på löppass direkt efter cyklingen. Jag var en riktig rookie. 2015 körde jag en sprint på Stockholm triathlon trots skadan vilken var den enda erfarenheten jag hade om triathlon. Jag bara körde. Läste på regler och trodde på mig själv.

När jag fick det där armbandet av Nina så betydde det så otroligt mycket. Det blev som det där lilla extra man kan behöva för att kunna ta ett stort kliv framåt. När man står och väger vid kanten om man ska eller inte ska. Armbandet gjorde att jag nu tog ett skutt framåt istället för ett kliv bakåt. Jag ska göra allt som står i min makt för att kunna genomföra en ironmandistans i triathlon. Det enda som kan hindra mig är en skada, men jag vet att det också ligger i min makt att träna smart och ta hand om mig själv. Jag tror att jag kan och jag ska! Sedan hoppas jag att jag om ett år kan skriva "She believed she could and she did"!

Tack Nina!



Följ oss

Loppkalendern

23 aug
Örebro
24 aug
Sälen
25 aug
Göteborg
25 aug
Gällivare
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken