Semestertips: springa eller vandra på Irland. - Emma Lindblom | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black

Emma Lindblom

Instagram:_emmalindblom IOC Sport Nutrition Diploma Leg dietist, Reg. Dietitian (USA) Master: Exercise Science

Semestertips: springa eller vandra på Irland.

27 aug 2018
av: Emma Lindblom

Jag har precis kommit hem från en helg på Irland. Jag var där med ett kompisgäng och kan verkligen rekommendera en resa dit.

Vi vandrade/promenerade men det skulle även fungera om man vill springa, en förutsättning är att man gillar terränglöpning eller trailrunning ska jag kanske kalla det ... terränglöpning och promenad är så 2010!

Promenad och terränglöpning är ju gammalmodigt, numera är vi trendigare och sysslar med trail och vandring. Så jag har helt enkelt vandrat hela helgen. Vi är inte hard core vilket betyder att vi bodde på bed and breakfast/finare hostel och vi skickade våra väskor mellan våra sovställen. Vi hade inte heller med gasolkök eller gjorde upp eld utan åt ordentligt med frukost levde på snacks under dagen sedan åt vi middag på lokala puben när vi kom fram. Så med andra ord väldigt behaglig vandring.

Vi är heller inget gäng som behövde panikgå utan gick ganska lugnt och stannade när någon ville. Jag hade min Garminklocka på så vi hade lite koll på distansen, farten varierade mycket och man kan inte bedöma distansen på tiden. Jag gillar att ha lite koll på hur långt det är kvar etc. annars är det lätt att felbedöma när det är varierade terräng.

Vi gick tre dagar på Wicklow Way och utgick från utkanten av Dublin (kanske 30-45 min taxi från flygplatsen). Vi hade turen att en i gänget bor i Dublin och hon hade fixade allt för oss andra - väldigt smidigt för oss och bra organiserat! Det är ju helt klart lättare att resa med någon som har lokal kännedom.

Vi började i fredagseftermiddag och vårt stora stressmoment var att hinna fram innan mörkret, vi hade 7 timmars vandring att hinna med innan det blev mörkt ... det löste sig på bästa sätt som jag återkommer till.

Vi hade ca 20 min av stress under resan annars gick allt enligt plan. Våran planerad start var fredag kl 15.00, vi hade sen start på grund av att vi flög in från olika håll.  Sista tjejen anslöt 15.06 och alla var supertaggade att komma igång, vi gick genom startporten och såg första pilen... alla blev förvirrade.

Pilen pekade åt två möjliga vägar. Vi valde ena vägen, gick 200 m runt ett litet fält (vi såg fortfarande parkeringen) och hittade ingen avtagsväg. Vi frågade en dam om var början på Wicklow Way var (vilket är en relativt känd vandringsled). Hon tittade dömande på oss och frågade om vi hade ficklampor och bra karta. Hon meddelade också att den här vandringen INTE var som i Europa och hon var van vandrare och hade haft svårigheter med denna led. Hon var ganska sur och otrevlig, hon var tydlig med att hon inte trodde att vi skulle klara av leden. Vi lämnade damen och försökte se ut som coola hard core vandrare. Vi såg tydligen oförberedda ut OCH vi kom bort efter 200 m.

Vi förstår inte riktigt varför hon dömde ut oss ... vi hade ganska rätt kläder, skor och ryggsäckar (sånt blir man dömd av i vandringsvärlden). Lite som i löparvärlden... man springer ju inte i vandringsbyxor och kängor. Det såg ut som vi hade rätt packning - vi hade ju skickat bl.a. en av tjejernas resväska med väsktransport innan... så den syntes inte när damen dömde oss. Ingen såg heller att vi hade ca 5 kg av snacks utifall att... och att jag hade halva väskan med sjukvårdsartiklar ifall nån skulle få skavsår/skada sig. Vi är ju trots allt inte unga och lovande längre. Jag vet inte om den lilla detaljen att vi var fel efter 200 meter gjorde att hon inte trodde på oss. Vi är inga proffs men vi har iallafall en viss erfarenhet av att vandra, vi har bland annat varit till Kebnekaise men det syntes alltså inte.

Vi gick tillbaka till startpilen och jag nollställde naturligtvis klockan, så gjorde vi omstart. Lika taggade men något mer oroade att vi inte skulle komma ut ur parken innan det blev mörkt. Vi hade pannlampor och ficklampor men skulle vi irra omkring i en stadspark så hade vi ju lika bra kunnat gå en promenad i Dublin city. Tanken var ju att vi skulle vandra i typ vildmarken!

Inför start nummer 2 insåg vi att några “roliga” människor hade vridit på skylten, därav vår miss och vi valde rätt väg. Efter denna lite stressiga start så gick allt smärtfritt, varje gång det var ändring i färdriktning eller oklart fanns en gul pil. Terrängen var lätt jämfört med Kebnekaise och Besseggen i Norge. Man skulle lätt kunna gå/springa i träningsskor (vi hade ju alla vandringskängor eftersom vi försökte passa in). Den avundsjuka damen från dag 1 hade totalt missbedömt våran förmåga att följa väl utmärkta pilar, vi kom inte fel igen. Vi hade även iPhone och karta som backup men dessa var inte nödvändiga.

Tillbaka till våran smarta lösning på första dagens 7 timmars vandring. Vi kunde alltså inte starta tidigare än 15.00. Det skulle bli mörkt (ca kl 21) samt vårt boende stängde 21.30. Ingen av oss hade vandrat på Irland tidigare så vi visste inte om 7 timmar var vår fart eller inte, vi hade alltså lite press på oss för att hinna innan mörkret. Vi är tillräckligt smarta att inte vara ute i okänd terräng när det är kolsvart. Vi löste detta på bästa sätt, efter ca 4 timmar fanns en jättetrevlig pub så vi stannade där och tog taxi sista biten. Som sagt vi är inte hard core, vi räknar inte kilometer utan vill ha trevlig och umgås. Det blev en supermysig kväll och kommande dagars vandring visade sig vara längre än planerat så det blev en perfekt start.

Lite om sträckorna:

• Det var relativt bra underlag, man kan springa/jogga på de flesta ställena (jag gick men blev verkligen sugen på att springa).
  • Naturen är väldigt varierad; stigar, asfalt, gräs, spång, grus, traktorvägar, uppåt/nedåt men inte superbrant eller klättring.
  • Vandringskängor är bra, stenarna kan var lite hala men träningsskor fungerar också.
  • Stavar behövs inte.
  • Vädret varierar mycket - väldigt mycket av och på med kläder, man kommer behöva regnkläder vid något tillfälle oavsett väderprognos. På Irland kan man få alla årstider på en dag som en irländsk dam meddelade oss.
  • Det finns ingen mat/vatten efter lederna så vi tog med oss mat och vatten under dagarna. Bor man i byarna finns det alltid en pub. Kontrollera var du bor så du vet. Vi hade med mat till första kvällen eftersom vi skulle komma in sent och det inte fanns mat där att köpa... nu hade vi ju en flexibel lösning och stannade tidigare vid en pub.
  • Alla, förutom elaka damen var hjälpsamma och trevliga.
  • Vi fraktade våra väskor med Wicklow Way väsktransport vilket fungerade bra. Jag tror det kostade 20 euro/pers för 3 dagars transport.
  • Boendet var bra och kostade mellan 20-50 euro/pers. Vi delade inte rum/toa/dusch med något annat gäng och vi betalade för sängkläder/handduk. Man kan även campa i nationalparkerna och det finns camping men vi är inte hard core utan gillar säng/dusch/toa och sånt lyx.
  • Jag kan verkligen rekommendera liknande resa med kompisgäng/familj. Vi träffade även många som var själva.

Vad jag verkligen gillar med dessa dagar är den varierande naturen och terrängen. Jag har ju ont i en fot och var tacksam över att terrängen inte var utmanade. För några veckor sedan hade jag väldigt ont och var tveksam om jag skulle kunna följa med men foten samarbetade och har varit helt ok under helgen vilket jag är oerhört tacksam över.

Naturen är fantastisk och man skulle kunna göra lederna mycket snabbare än vad vi gjorde men vårt mål var att umgås. Jag tycker det är enormt lyxigt att verkligen få kvalitetstid med bästa gänget. Några bor utomlands och vi hinner inte ses så ofta, då är en vandringsresa (utan tidsmål) det perfekta. Jag har full förståelse för alla som vill göra detta fort och hinna med en viss sträcka på en tid etc och den möjligheten finns också. Hela sträckan är ca 131 km och ultragänget kan säkert hinna hela sträckan på några dagar men mitt gäng är inte ultra vi är bättre på skratt, god mat, hinna se naturen och alla gillar sömn och en riktig dusch på kvällen.

Kategorier:

Mölndal
28 sep
Lidingö
Se alla våra rekommenderade lopp

Få vårt nyhetsbrev!

Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken