Uppiggande och LCHF - Uppiggande och LCHF | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Emelie Forsberg

Uppiggande och LCHF

Dryas octopétala L. (Fjällsippa) och Silene acaúlis (Fjällglimm). 

Jag tycker om glimmen. På de mest utsatta fjällsidor kan de växa. Står pall
för väder och vind. Växer tätt, tätt ihop. Glimrande.


Sjukdomstillståndet börjar äntligen ge vika. I dagarna tre har jag varit
sängliggandes. PUH.  Igår behövde jag
lite luft så då tog jag mig en stapplande tur med längdskidorna. Otroligt skönt
att komma ut. Ganska spännande känsla att bli andfådd av en tur i promenadfart.
Längtar till jag blir helt kry. Längtar efter att springa! Fort och länge.


Imorse läste jag Jonas Coltings blogginlägg angående LCHF och köttfria måndagar. Vilken karusell. Det finns så många olika synsätt och vetenskapsteorier kring dieter och kosthållning. Har läst en del om karln förut, han verkar vara en reko fyr. Inspirerande. Spännande. Kanske lite kontroversiell? Inte helt mainstream? Bra det. Nåväl.

Jag har en strävan att äta så naturligt som möjligt, efter säsong, helst hemma-odlat, själv plockat, själv-fiskat, egen jagat.

Drygt 7 miljarder människor ska samsas om jordens resurser. Equal sharing. Tänk
om det vore så väl. Rent logiskt (för mig i alla fall) så känns det helt oförsvarbart
ur perspektivet hållbar utveckling att vi ska äta så mycket kött att det krävs
import av det! Tänk utsläppen till följd av både produktionen och transporten. Men
importerat kött är ju så mycket billigare för oss. Klart man inte lägger pengar
på ekologiskt, närproducerat kött när de behövs till viktigare saker.  Men någonstans och någongång måste ju trenden vända. Jag är även en sann förespråkare för vegetariska alternativ. Dels för att jag inte får tag på tillräckligt med kött/ fisk som jag tycker är ok att
äta och sedan mår jag gott av en kost med linser, böner och rotfrukter. Det
känns bra mycket bättre att äta torkade baljväxter än nötkött som importerats
från den Sydamerikanska kontinenten.  Tänk bara de ytor som går åt till att hålla boskapen, samt produktion av deras föda. Produktion av deras föda som kunde varit föda åt oss. Föda som ska igenom en trofisk nivå (där en massa energi försvinner) innan vi får i oss det som kött.

Kött är en förädling av cellulosa! Det är helt klart fantastiskt att de
fyrbenta djuren gör det möjligt för oss att få i oss energi i form av bl.a. proteiner
som de har byggt upp av cellulosa. Cellulosa som människan inte kan
tillgodogöra sig i annat fall. Jag är verkligen inte emot att äta kött! Jag vill
bara göra det på ett rättfärdigt sätt och då tycker jag att vegetariska
alternativ är ett måste.

Angående köttfria måndagar i skolor. Varför är det så fel? Barnen ska få en
allsidig och näringsrik lunch och med en vegetarisk lunch per vecka så kan jag
sätta en hel del på att de fortfarande får en näringsrik lunchvecka. Herregud sätt
ut en burk med B12 vitamin så löser vi den oron. Frågan är bara, när vi pratar
näringsrika luncher, då måste ta bort risgrynsgröten från lunchmatsedeln?
Vilket ramaskri det skulle bli.

Skon kanske klämmer som mest för att storebror inte ska komma och bestämma
att vi inför en vegetarisk dag. Vi har rätt att välja! Ja. Men. Är det inte ett
jädra bra initiativ till att minska kött konsumtionen?

Ett bra alternativ det vill säga:

Om man nu tror på de studier som handlar om köttproduktionens påverkan på
klimatet genom dess koldioxidutsläpp. Och om man tror på en strävan efter equal
sharing. Och om man inte ens tror på att vi är inne i en klimatförändring, som
påskyndas av de enorma mängder växthusgaser vi släpper ut så är det väl än
mindre chans att man förespråkar mindre köttkonsumtion.

Har ni hört talas om försiktighetsprincipen?

Den går ut på att om vi inte vet konsekvenserna av vårt handlande, ska vi
undvika att ta risker. Det finns oändligt med paradoxer i den, speciellt i
miljösammanhang. Men den är värd att tänka på ibland.

Kan det vara värt att minska konsumtionen av kött, till förmån för en i
nuläget strävan till en hållbar utveckling? Det blir förståss till nackdel för en LCHF- are och
andra högprotein-förespråkare som kommer må mindre bra, men till fördel för större
delen av jordens befolkning.

Det är en bra fråga.

Obekväm.

Kanske helt utan substans enligt en del.

Jag tror det kan vara värt.


Tjingeling!

Kategorier:
Kost 

Skriv ut Kommentarer (11)

2012-02-19 22:50, visad 7697 ggr







(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtio med siffror i fältet här

Kommentarer


2012-02-26 20:55   Emelie Forsberg

Gustaf:
Jepp, de kommer främst från andra sidan jordklotet.. poängen är att jag tror att dte är bättre att äta torkade linser (etc) som tar mindre plats att frakta än om du köper kött från samma ställe..

Försiktighetsprincipen: du har rätt i det du säger.
och det finns nog ingen som kan påstå att de har rätt om en teori, inte i nuläget!

Det är bra med eftertanke.
Tack för bra kommentar.

 

2012-02-25 00:06   Gustaf Segerström

Men varifrån kommer de torkade baljväxterna då? I regel från andra sidan jordklotet. Och försiktighetsprincipen du nämner. Vi vet ju heller inte att det är bättre att äta vegetariskt, egentligen. Idag har vi ju betydligt färre antal boskapsdjur än vad vi tidigare hade när exempelvis USA hade enorma hjordar av buffel. Jag säger inte att du har fel, men det är svårt att egentligen veta vad som är rätt. Forskningen är aldrig entydig. Nästan oavsett vad det gäller, så finns det alltid flera sidor än en.

Det som ytterligare komplicerar, är att om det inte finns mera djur som äter växterna, så ruttnar de istället och samma utsläpp uppstår i alla fall som om kon eller något annat djur skulle ha ätit upp det och processat maten. Vi människor producerar ju också enorma mängder metan, särskilt när vi äter kolhydrater.

För min egen del tror jag det är viktigt att för både djur och människor att äta sådan mat som vi mår bra av, då blir det också mindre slitage på både djur och miljö. Jag tror att det är viktigt att mycket mer än vad vi gör idag försöka leva med naturen istället för att hela tiden försöka anpassa den efter oss. Det är inte naturligt att äta bananer i Sverige och ha tillgång till all sorts färsk frukt året runt, bland annat. Vi reser mer än någonsin och släpper då ut enorma mängder kvävgaser och annat som inte är bra för miljön.

Vi lever i en tid där vinstmaximering på kort sikt är det som styr. Trots att vi idag kan producera tiotals om inte hundratals gånger mer per person än för hundra år sedan, så arbetar vi alla mer än någonsin och drabbas av olika stressjukdomar. Merparten av det vi producerar är av dålig kvalitet, från mat till kläder, datorer, bilar, hus etc och det är det här resursslöseriet som är vårt egentliga problem.

Gustaf Segerström
http://www.fettdieten.se

 

2012-02-25 00:05   Gustaf Segerström

Men varifrån kommer de torkade baljväxterna då? I regel från andra sidan jordklotet. Och försiktighetsprincipen du nämner. Vi vet ju heller inte att det är bättre att äta vegetariskt, egentligen. Idag har vi ju betydligt färre antal boskapsdjur än vad vi tidigare hade när exempelvis USA hade enorma hjordar av buffel. Jag säger inte att du har fel, men det är svårt att egentligen veta vad som är rätt. Forskningen är aldrig entydig. Nästan oavsett vad det gäller, så finns det alltid flera sidor än en.

Det som ytterligare komplicerar, är att om det inte finns mera djur som äter växterna, så ruttnar de istället och samma utsläpp uppstår i alla fall som om kon eller något annat djur skulle ha ätit upp det och processat maten. Vi människor producerar ju också enorma mängder metan, särskilt när vi äter kolhydrater.

För min egen del tror jag det är viktigt att för både djur och människor att äta sådan mat som vi mår bra av, då blir det också mindre slitage på både djur och miljö. Jag tror att det är viktigt att mycket mer än vad vi gör idag försöka leva med naturen istället för att hela tiden försöka anpassa den efter oss. Det är inte naturligt att äta bananer i Sverige och ha tillgång till all sorts färsk frukt året runt, bland annat. Vi reser mer än någonsin och släpper då ut enorma mängder kvävgaser och annat som inte är bra för miljön.

Vi lever i en tid där vinstmaximering på kort sikt är det som styr. Trots att vi idag kan producera tiotals om inte hundratals gånger mer per person än för hundra år sedan, så arbetar vi alla mer än någonsin och drabbas av olika stressjukdomar. Merparten av det vi producerar är av dålig kvalitet, från mat till kläder, datorer, bilar, hus etc och det är det här resursslöseriet som är vårt egentliga problem.

Gustaf Segerström
<a href="http://www.fettdieten.se">http://www.fettdieten.se</a>;

 

2012-02-22 22:41   Petter

Bra inlägg, fint med lite debatt. Hållbar utveckling, ett komplext ämne helt klart. Födselkontroll? Slopa evig tillväxt i ekonomiska modeller? Två tunga, känsliga poster.

 

2012-02-21 00:17   Ingvill

Ett bra innlegg og en interessang diskusjon! Morsomt at det reflekteres litt også i" treningsblogger".

Hvis man lurer på om det går å trene hardt når man er vegeterianer så se på Scott Jurek, han har vært veganer i mange år.....

Det finnes kanskje forskning som viser at det ikke er helsemessig sunt å være vegeterianer, men det er nå helt sikkert at det finnes masse forskning som bl.a. viser at høyt kjøttinntak øker risikoen for kreft i tarm og mage.

 

2012-02-20 16:35   jonas

Varför för vår egens skull?

 

2012-02-20 15:45   Gun-Britt Krook

Vad kan vara viktigare att lägga pengar på än näringsriktig mat? --en kött fri dag i skolan låter som ett mycket bra förslag. Det är väl inte värre än att det serveras pannkakor som huvudrätt då och då. Vad är det om det inte är vegetariskt? Vi måste absolut börja äta mer vegetariskt både för vår egen skull och för miljöns skull.

 

2012-02-20 13:47   Kristoffer

Jättebra inlägg. Det gjorde mig glad! Tack.

 

2012-02-20 08:57   Emelie Forsberg

Jonas!

Jo det gör det mesta absurt att prata om. Och det är en så bra grej att ha i tanken. Att vi är så fruktansvärt lyckligt lottade och vi bara borde gå runt och vara lyckliga.

Och det är ju en start till att ha en drivkraft till att försöka få till equal sharing så gott som de går, och den bästa vägen till det, är det svåra, obehagliga, jobbiga och obekväma. Vägen är jädra svår att få rätsida på. Jag har inga svar, bara tankar och funderingar.

 

2012-02-20 08:51   Emelie Forsberg

Ja det är lite lurigt att veta, vilket ben man ska stå på i denna klimat/kosthållnings karusell. Studier som stödjer alla de slags teorier finns det ju gott om. Säkerligen finns det studier som säger att ett kilo bönor kostar lika mycket resurser att framställa som ett kilo kött som framtas från gräsätare på ekologiskt, och speciellt om det är närproducerat så kan jag tänka mig att det är troligt. Allt har sina sidospår, och ekonomin i det hela gör det än mer komplext.
Som du säger så skulle det vara inttessant att läsa en oberoende sammanställning på de forskningar som gjorts kring den stora hela bilden.

Men jag tror ändå det är lite nyttigt att tänka efter, hur man tror att det man äter påverkar. Och om det är hållbart? Jag är osäker, that´s all. Att det kanske inte är det justaste vi kan göra för en framtid.
Också tycker jag det är spännande att få höra hur folk tänker.

Jag har dock inte läst någon vettig studie kring sjukdomar som är relaterat till vegetarisk kost. Har du någon bra kan du gärna länka. När jag var yngre var jag vegetarian i 2 år och mådde prima. Då tränade jag även relativt hårt, säkert samma mängd som jag gör nu.

Skälet till det då var många, och jag hade en tanke om ohållbarhet, men ju mer man läser och lär desto kluvnare blir man.

 

2012-02-20 08:48   Elin Jönson

Jag tycker att det låter på Lena som att världen är bara LCHF eller spannmål men det finns ju mycket däremellan. Jag äter inte LCHF och har inte en spannmålsbaserad kost. Jag äter vegetariskt flera dagar i veckan och är alltid noga med att jag får i mig protein, nyttiga grönsaker, quinoa och annat nyttigt. Jag skulle aldrig få för mig att stoppa i min kropp mer fett än absolut nödvändigt. Jag blir mätt av min mat och mina portioner är inte större för att jag inte har kött och fett på tallriken.

Miljöpåverkan av att äta kött är större än om du äter vegetariskt protein. Jag tycker att det är självklart att om vi själva äter det vi matar korna med så slipper vi ju hela ledet med köttproduktionen. Vi behöver så klart inte äta bara soja som korna men olika linser och bönor är ju kanon. Förutom resursförbrukning så får vi stora utsläpp av Metan från köttproduktion, en växthusgas som är 21 gånger värre än CO2.

Köttindustrin vill så klart inte att vi ska äta mindre kött så det finns stora ekonomiska krafter som gör allt för att vi ska fortsätta äta mycket kött. Det är ju också bekvämt för oss så därför är det lättare att tro på vad de säger.

Håller helt med dig Emelie, absolut om det konstiga i att föräldrar inte vill att barnen ska äta vegetariskt en dag i veckan men inte säger något om att det serveras havregrynsgröt...

 

2012-02-20 08:42   Jonas

Tycker man ska komma ihåg när vi sitter här i vårt fredagsmysiga land med allt tillrättalagt och diskuterar vad vi INTE ska äta, är att den största frågan för nästan alla i övriga världen är hur dom ska få mat för dagen.

 

2012-02-20 07:38   Lena Hjalmarsson

Frågan är vad som är mest resurskrävande: om man äter mindre mat generellt eftersom man blir mätt när man äter mer åt LCHF-hållet eller om man äter en spannmålsbaserad kost som man blir hungrigare av och därmed äter generellt mer och dessutom ökar risken för hälsovådliga åkommor vilket då kräver medicinering... Läste ett intressant inlägg på antingen coltings eller kostdoktorns blogg om att ett kilo bönor kostar lika mycket resurser att framställa som ett kilo kött som framtas från gräsätare på ekologiskt vis. Om man samtidigt lägger till att köttet innehåller mer energi per kg så låter det ju som om det är mer energieffektivt... Jag tror helt enkelt att vi saknar en ordentlig, oberoende studie som ser på hela bilden, och den är ganska stor och komplex...

 

2012-02-20 07:00   Micke Wigstrand

Det kanske kan finnas olika skäl att vara vegitarian.
Men är man det av "miljöskäl" för att det kostar oerhörda resurser att föda upp kött, är det bäst att ha hjälmen på. Då är man långt ut på kanten och cyklar.

 
Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser