Spring lite fartlek med vännerna i helgen | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Spring lite fartlek med vännerna i helgen

Träning: Dags för helg med lite extra tid för löpning och vänner. Då kanske det kan vara kul att prova på något av följande fartpass i vårsolen med dina löparkompisar som sällskap?


Annons

Springer du lite fortare än ditt vanliga tempo ett par gånger i veckan kommer du förbättra din löpform betydligt snabbare. Om du planerar fartökningarna på rätt sätt kommer du också tycka att det är roligt.

Följande träningspass är tips på olika sätt att leka fram fartträningen tillsammans med dina träningskamrater. När du springer fort ska du ha svårt att prata, men tempot ska inte vara så högt att du börjar hyperventilera.

KATT OCH MUS  
Gör den här fartleken tillsammans med en eller ett par löparkompisar: Jogga lätt i fem minuter för att värma upp, spring sedan på ett led. Ledaren i täten får bestämma farten och de bakom får försöka hänga med så gott de kan.
Efter 3–5 minuter löpning, stanna upp och vila i 1–3 minuter. Därefter får någon annan ta täten och så börjar ni om igen. Upprepa tills alla är nöjda. 

ÖVERRASKA 
Spring enligt samma upplägg som ”katt och mus”, men med skillnaden att någon av de efterföljande kan överraska ledaren genom att springa om och ta ledningen. Håll därefter tempot i tjugo sekunder och promenad-vila därefter i en minut.
Nästa gång får den ursprunglige ledaren vara efterföljare. Upprepa tills alla är nöjda. 

TA LEDNINGEN 
I denna övning ska ni springa tre eller fler på ett led. Löp lätt i en minut. Därefter springer den löpare som ligger sist upp i ledningen för att ligga där i en minut. Den som är i ledningen är också den som bestämmer farten.
Efter en minut tar ni en joggpaus i 30-60 sekunder. Sedan är det dags för den som ligger sist att springa upp i täten. Alla ska få vara i ledningen minst en gång.







(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugonio med siffror i fältet här

Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser