Nike tar historiska steg med Pegasus 31 | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Prylar / Skor

Nike tar historiska steg med Pegasus 31

14 jun 2014

När Nike nu släpper Nike Air Zoom Pegasus 31 är det den mest innovativa versionen av tidernas mest populära löparsko. Det är resultatet av ett samarbete mellan Nikes skodesigners och den dubble guldmedaljören Mo Farah. Och en historia som är något utöver det vanliga.

Totalt har hela utvecklingsarbetet med den nya Pegasusmodellen baserats på över 2500 mils löpning. Resultatet har blivit en sko som är snabbare och mer följsam än någon tidigare version i den 31-åriga Pegasus-historien som du kan läsa mer om här nedanför.

Pegasus 31 baseras hur som helst fortfarande på de faktorer som har gjort den till världens mest populära löparsko - en skön stötdämpning genom Zoom Air, en bra fartkänsla och en ovandel med god passform som tillåter foten att andas.

Den nya designen hos Pegasus 31 består bland annat av en ny läst som följer fotens form för en ännu bättre passform, en lägre nivåskillnad på 10 mm mellan tå och häl för en naturligare fotisätning och en ny mittdel som ger foten struktur och stöd oavsett löpsteg.

Dessa förändringar ger en än bättre passform och en mer naturlig löpning enligt Nikes skodesigner Mark Miner som i den här filmen berättar mer om utvecklingen av skon och samarbetet med Mo Farah.

Precis som alltid hos Nike kommer mycket av inspirationen till designutvecklingen genom tester och återkoppling från löpare som den till exempel den dubble OS-guldmedaljören Mo Farah. Han har länge haft Pegasus som en favoritsko men önskade nu att Nikes designer skulle göra skon snabbare.

- Pegasus är en av mina favoritskor och den blir bara bättre, säger Mo Farah om den modell han använder för sin distansträning. 

- När jag provade Pegasus 31 kände jag en snabbare markkontakt. Jag gillade den kvicka känslan och tajta passformen i kombination med den mjuka stötdämpning som krävs för mina träningveckor på över 16 mil.

Under sin mer än 30-åriga historia har Pegasus naturligtvis fortsatt att utvecklas men samtidigt behållit beståndsdelanra för sin popularitet: Stötdämpningen genom Nike Zoom, en bra passform och sin förhållandevis låga vikt.

Så även om Pegasus 31 är den mest utvecklade versionen hittills i serien bygger den nya modellen i grunden på en lång erfarenhet av vad som fungerar för och efterfrågas av löpare.

Nikes mål var nämligen redan från början att skapa en sko som på något sätt kunde passa de flesta typer av löpare. Det har gjort att intresset för Pegasus alltid varit stort trots flera förändringar av modellen och det faktum att den inte tillverkades under ett par år under slutet av 90-talet.

Målet med den första Pegasus-modellen som lanserades 1983 var enligt skodesignern, och numera VD:n för Nike, Mark Parker att göra en löparsko med Air-dämpning till ett bra pris. Det är kanske just den tanken av att flyga fram på luft som gav skon namnet efter den bevingade grekiska guden.

Genom att kombinera Air-sulan med en välbeprövad ovandelsdesign lyckades Nike här skapa en sko som gav mycket värde för pengarna även om utseendet kanske inte var det mest ögoninfallande. 

Man lyckades också kombinera de tre viktigaste faktorerna som användes för att dela in löparskor i mitten på 80-talet: Stötdämpning, stabilitet och lättvikt. Den unika sammansättningen av egenskaper gjorde Pegasus till en perfekt instegsmodell för alla som ville börja med löpning under den första stora löparboomen.

Det resulterade i att modellen redan hade sålts i fem miljoner exemplar 1987. Den största utmaningen var därför hela tiden att inte förändra Pegasus för mycket men ändå lyckas uppdatera skon efter nya möjligheter och behov.

Framgångarna gjorde ändå att det även dök upp terrängversioner och lättviktsversioner av Pegasus under åren. Det var som att Pegasus nästan hade blivit ett eget märke, likt Air Jordan, inom Nike.

Men trots alla framgångar med Pegasus under 15 år så började försäljningen minska under mitten av 90-talet och 1997 togs beslutet att lyfta bort modellen ur sortimentet. Tanken var ändå alltid att endast ta en paus och återintroducera Pegasus när rätt tillfälle dök upp. 

Reaktionerna från löpare ocjh återförsäljare blev hur som heslt inte helt oväntat väldigt starka när Pegasus försvan från skohyllorna. Tusentals personer hörde av sig till Nike med önskemålet om att modellen skulle börja tillverkas igen.

Till slut var det skodesignern Sean McDowell, som idag bland annat arbetar med utvecklingen av Nikes Flyknit-modeller, som tog möjligheten att ta fram en ny version av skon år 2000: 

- Jag är själv en dedikerad och nördig löpare som alltid ville ha tillgång den bästa neutrala väldämpade skon på marknaden och för mig var det alltid Pegasus. Därför ville jag se till att den kom tillbaka.

Hela arbetet med att återintroducera Pegasus utgick från att återgå till det som gjorde modellen populär från början. Man tog bort den synliga airsulan, förbättrade lästen samt gjorde modellen lättare för att åter igen skapa en löparsko med så låg vikt och bra biomekanik som möjligt.

Efter några år började modellen popularitet sakta men säkert att öka igen och när modellen för 2004 lanserades slog försäljningen alla rekord, Nike hade hittat tillbaka till den rätta Pegasuskänslan och efter det har företaget arbetat allt mer konsekvent med modellen och att inte göra för stora utvecklingssteg längs vägen.

Under den senaste tioårsperioden har därför Pegasus steg för steg arbetat sig tillbaka som det självklara alternativet för den som vill ha en väldämpad och neatral löparsko med bra fartkänsla. 

För även om det har tagit över 30 år att ta sig hit har varje steg på vägen varit mödan värd och det visar sig att alla erfarenheter längs vägen har resulterat i en oslagbar kombination av löpkänsla i Nike Air Zoom Pegasus 31.

Det här är en artikel i samarbete med Nike.

Kommentarer


2014-06-16 09:24   Nina Nyström

Hej Staffan och Fredrik. Ja, artikeln är ett samarbete mellan Nike och Runner's World, den är därför undertecknad Nike X Runner's World istället för, som brukligt, våra skribenter. Vi tyckte att det var tillräckligt tydligt. Men nu har vi gjort ytterligare ett förtydligande i texten för att det inte ska bli fler missförstånd. Ledsen om det inte framgick ordentligt.

Mvh Red

 

2014-06-14 09:41   Staffan Nilsson

Varför en artikel som är en enda lång reklamkampanj för Nike? Texten är skriven så att man definitivt måste misstänka att den kommer från Nike. Inte bra för förtroendet för RW.

 


Följ oss

Loppkalendern

22 sep
Uppsala
22 sep
Umeå
23 sep
Mölndal
28 sep
Lidingö
28 sep
Lidingö
Se alla våra rekommenderade lopp

Få vårt nyhetsbrev!



Så maxar du din upplevelse

Läs tidningen digitalt - överallt

Alla aktiva prenumeranter får tillgång till den digitala utgåvan - läs när och var du vill!
Läs digitala utgåvan Fler nummer av Runner's World

Håll koll med vårt nyhetsbrev

Regelbundet skickar vi ut ett nyhetsbrev med uppdateringar och nyheter.

Utnyttja dina förmåner

Träningsdagbok

Vi valde att samarbeta med Shapelink.com när vi byggde vår kraftfulla träningsdagbok. Den innehåller allt du kan tänka dig i statistikväg och givetvis importmöjligheter från Garmin, Nike+ och Polar. Som prenumerant på Runner's World får du automatiskt guldmedlemstatus i vår träningsdagbok. Det innebär utökad funktionalitet av dagboken. Till Träningsdagboken