Musse till OS-maran: SOK svarar oss | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Musse till OS-maran: SOK svarar oss

Profiler: Vi har nu fått ett svar om varför Mustafa "Musse" Mohamed inte har tagits ut till OS-maran från Thomas Engdahl som är sportchef på SOK med ansvar för friidrott. Här kan du läsa hans öppna brev om hur de motiverar sitt agerande.


Annons

---------------------------------------------- SVAR FRÅN SOK --------------------------------------------------

Musses prestation i sitt första maratonlopp i Hamburg var mycket bra och sluttiden 2.12.28 är en fantastisk debut på sträckan. Jag räknar bort hans första försök på sträckan i Sevilla 2005 eftersom yttre omständigheter den gången omöjliggjorde en rättvis prestation.

Precis som ni påtalar har Musse tidigare presterat bra på mästerskap på bl.a 3000mH. Skillnaden är att han då gått in i mästerskapen på en rankingnivå topp 5-20 en nivå som han senare har förvaltat på ett mycket bra sätt.

Nu skulle han starta med en 60.e ranking räknat tre per nation samt ca 280.e plats på världsbästalista under kvalperioden.

Som ni vet är våra uttagningskriterier att kunna slåss om en topp 8 nivå på OS.

Musse har ännu inte visat den kapaciteten. Ni vill visa att 2.12.som tid räcker till topp 8 på OS.  Det är sant och det kommer säkert att räcka med 2.12 även i London för att komma runt en åttondeplats.

Londonbanan innehåller ett hundratal riktningsförändringar i form av kurvor och vändningar vilket kanske påverkar sluttiderna till det sämre.

Det jag tycker att ni missar i ert resonemang är följande:

Precis som ni beskriver räcker 2.12 på OS 2000-2008 till en 5-10.e placering.

Men dessa placeringar har tagits av löpare med årsbästan innan OS på tider mellan 2.06-2.09.

 Därför är tiderna som presteras på OS av mindre vikt, eftersom det är placeringar som man springer om. Men som sagt topp 8 placeringar har ännu inte tagits av 2.12 löpare.

Eller har i alla fall ännu inte gjorts på något mästerskap mellan 2000-2011 (se er egen sammanställning nedan.)

OS 2000: 8 Mohamed Ouaadi 2.14.04 – Årsbästa 2.07.55 

VM 2001: 8 Morishita Yoshiteru 2.17.05 – Årsbästa 2.07.59  

VM 2003: 8 Michael Kosgei Rotich 2.10.35 – Årsbästa 2.06.33 

OS 2004: 8 Alberto Chaíça 2.14.17 – Årsbästa 2.09.25 

VM 2005: 8 Julio Rey 2.12.51 – Årsbästa 2.07.38  

VM 2007: 8 William Kiplagat 2.19.21 – Årsbästa 2.10.47 

OS 2008: 8 Yared Asmerom 2.11.11 – Årsbästa 2.08.34

VM 2009: 8 José Manuel Martínez 2.14.04 – Årsbästa 2.11.08 

VM 2011: 8 Ruggero Pertile 2.11.57 – Årsbästa 2.10.58 

Jag tog mig friheten att kompletter er sammanställning av OS och VM maror med löparnas uppnådda årsbästatider inom kvalperioden till mästerskapet.

Samt att fetmarkera OS marorna eftersom det är dom vi diskuterar i första hand.

Jag lade även till vilket årsbästa den löpare hade innan OS som presterade Musses 2.12.28 som ni hänvisar till i er sammanställning. (i rött längst ut till höger).

Det är just detta resonemang som gör att jag som ni skriver ”så kategoriskt” kan säga att Musse kapacitet inte räcker i ett topp 8 resonemang för uttagning. Tiden 2.12.28 räcker med stor sannolikhet till en Topp 8 i London precis som ni hävdar.

Men som sagt det blir med största sannolikhet ingen med personrekordet 2.12 som kommer att ta denna 8.e placering. 

Topp 8 kriteriet är ju inte en absolut tid i ett uttagningsperspektiv in mot OS. Topp 8 kan ju ändras hela tiden efter hur konkurrensen i världen gå upp eller ner resultatmässigt i olika grenar.

Sedan är det naturligtvis fritt att tycka vad man vill om uttagningskriterierna vi jobbar efter. Men det är faktiskt dom olympiska specialförbunden själva (inkl Friidrottsförbundet) som har bestämt dessa kriterier och inte vi tjänstemän på SOK.

Vi har att följa det som är beslutat av årsmötet och där anser vi att Musse ännu inte är på en topp 8 nivå i världen på Marathon. Vi hoppas naturligtvis att Musse kämpar vidare och med lite flera skadefria år än hittills så har Musse förhoppningsvis sprungit två VM och ett EM innan vi får se honom i Rio.

Min ambition är naturligtvis inte att vinna över er läsare så att ni tycker att vi gjort rätt som inte tagit ut Musse denna gång. Däremot har jag försökt förklara lite om hur uttagningsprocessen och kriterierna för uttagning går till och vem som fattat beslut om kriterierna vi arbetar efter när det gäller OS uttagningar.

Tack för engagemanget när det gäller våra svenska löpare.

Vi håller nu tummarna för Isabellah och alla andra svenska deltagare i London.

Mvh Thomas Engdahl

Sportchef SOK med ansvar för friidrott. 
(f.d Förbundskapten Svenska Friidrottsförbundet).

---------------------------------------------- SVAR FRÅN SOK --------------------------------------------------

Läs Runner's Worlds öppna brev till SOK







(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tretton med siffror i fältet här

Kommentarer


2012-07-06 22:35   Jonas Löfling

Det är otroligt sorgligt, men inte oväntat att Thomas Engdahl måste försvara ett felaktigt beslut. Titta bara på vilka som nu får åka - Jessica Samuelsson och Kim Amb. Helt rätt, men till den skaran borde även bl.a. Philip Nossmy, Musse och Sofia Arvidson hört. Lustigt nog så tar man nu med Sofia efter ett initialt nej, med ursäkten att hon ändå spelar mixed.

Jag håller helt med föregående kommentarer (utom marwar som har hittat någon obskyr statistik jag inte tror ett dugg på) att Musse har speed och troligen kapacitet att tävla om topp 8.

Musse har framtida potential och borde få vara med och lära. Dessutom håller jag helt med att det sänder oerhört tråkiga signaler till alla svenska löpare. Inte den bästa motivationen...

 

2012-06-27 21:03   Johan

Vilka dumjökar har kommit på regeln om "slåss om topp-8 placering"? Detta måste vara den dummaste princip som någon kanslitomte någonsin har infört. Med den principen kan vi ju lika gärna lägga ner både OS och VM, och nöja oss med Golden League-galor.

Sverige ska skicka de bästa svenska idrottarna, ju fler desto bättre. Musse är definitivt en av dem. SOK finns för att svenska folket behöver någon som företräder svenska intressen i OS-sammanhang. Men det uppdraget visar man nu att man inte klarar av att hantera. Detta är genant som svensk.

Dessutom så drar SOK helt fel slutsats av statistiken som påpekats nedan. De kan inte sköta sitt jobb det är uppenbart. Skäms SOK. / J

 

2012-06-22 16:31   BGN

Man blir trött... Jag hänger på alla som förespråkar att vi sänder svenska deltagare som kan lyfta intresset för hela OS. Musse är en sådan - istället för några tusen tv tittare skulle det plötsligt vara 100 tusen tals som skulle beröras och intressera sig för marathon tävlingen. Att Musse kommer göra en kanonprestation är jag övertygad om. Arbetar som VD på ett bolag i södra Sverige, sponsrar en del på lokal nivå, känner andra som sponsrar betydligt mer och på central nivå. Vi vill alla att dessa pengar ska ge utrymme för bragder inom idrotten och inte på kontoren. Jag kommer verkligen tänka mer än en gång innan jag sponsrar nästa gång och även ta en dialog men andra företagare. Blir grymt besviken på hanteringen av detta.

 

2012-06-21 23:57   matsf

Engdahls svar kommer från en byråkrat utan egen tanke. Dags att skrota det inkompetenta och korrupta SOK. Det är VÅRA (svenska folkets) idrottare det handlar om. Skicka så många det bara går. Ett ännu värre exempel är BT spelaren (Matilda Ekholm?) som VANN OS-kvalet men ändå inte får åka. Borde de väl sagt redan för fyra år sedan att hon lika gärna kunde lägga av eftersom det inte spelade någon roll att hon fixade kvalet. Nej, tydligen ska de ha pengarna själva att festa upp. Som någon annan redan skrivit så har det inte presenterats något som helst argument för vad man förlorar på att skicka Musse. Deltar man inte så kan man ju inte prestera resultat. Hur har SOK tänkt sig att det ska bli några placeringar och medaljer ifall inga svenskar får vara med?

 

2012-06-21 13:45   snurre sprätt

re svennbeck-då tycker jag du ska kontakta SOK omgående!

 

2012-06-21 13:44   snurre sprätt

men det kan hända saker under en tävling och det kan man inte förutse med statistik. i peking deltog ca 11000 och antalet medaljer var 305. det blir ju
ca 36 deltagare per medalj? varför inte belöna duktiga idrottare med ett deltagande i OS? kanske blir många inspirerade till stordåd?
så mycket kostar det väl inte-litet pengar blir väl kvar efter alla feta löner och bonusar-eller?

 

2012-06-21 10:55   christer

klart att man argumenterar för sin sak, sitt tagna beslut.
jag tycker att man ska passa på att skicka så många som möjligt nu när os går på "hemmaplan". kostnaderna är ju så mycket mindre än när man skickar folk till andra sidan klotet. jag vill se svenska utövare, ju fler desto roligare. varför kan inte sverige ha deltagare som kommer sist när andra småländer skickar deltagare som ibland knappt kan simma eller springa eller åka skidor eller ... och som gör os till den fest som os-andan bygger på. om alla resonerat som sok så hade det ju inte varit många tävlande på plats.
sverige har råd att skicka inte bara mustafa utan många fler till london.
"det viktiga är inta att vinna utan att deltaga"

 

2012-06-21 10:51   kjell wiberg

Hej
Jag tycker att Musse ska springa i os. Jag tycker att Thomas Engdahls
argument inte håller. Det finns andra friidrottare som är uttagna som inte kommer
att nå topp 8 eller final. Musses 2,12 är en jättebra tid på ett marathon. Och
under ett Marathonlopp händer många olika saker. Så det är ju ibl
and inte tiderna avgör. Det kan ju vara mycket taktik i loppet plus om man har en bra dag
just då. Har själv sprungit 9 stockholmmaror fast på ganska låg nivå. Fast jag
begriper ändå att man måste lägga upp loppet på ett speciellt sätt.

Tack för ordet

 

2012-06-21 10:32   Mikael Svennbeck

Jag lägger gärna ett fyrsiffrigt belopp för att se vad Musse kan prestera.

 

2012-06-21 10:08   Jens

Jag håller med Fredrik Karlsson - jag kan tänka mig att skicka in en slant om det är pengar det handlar om.

 

2012-06-21 08:58   Kalle Norheden

Samma sak gäller även Sofia Arwidsson i tennis, hon borde också få en chans.

 

2012-06-21 08:44   marwar

Mycket bra svar från SOK/Engdahl - logiskt och klargörande.
Möjligen kan man invända emot inledningen där han saluterar Musse för "debuten" (riktiga debuten var ju i Sevilla för några år sen och rent katastrofal) i Hamburg där han gör mkt måttliga 2.12 efter att vara i 1.02 halvmarathonform (några veckor tidigare).1.02 form för en amerikansk eller kontinetal löpare indikerar resultat i spannen 2.07-2.09 på fulla distansen. Har man dessutom 8.05 speed på hinder i bagaget så måste 2.12 anses som ett rejält misslyckande och till stor del en indikation på att marathon inte alls passar Musse. På senare år så har ingångsnivån på marathon i första loppet ofta angett framtida nivå. Få debuterar idag med modesta tider och jobbar sig neråt - ett förlegat resonemang som fanns i Sverige på 70- och 80- talet. Idag tittar men mer på systemdisposition dvs löparens balans mellan tröskelkapacitet, löpekonomi, Vo2max och ren aerob uthållighet. I princip så vet man om en löpare är lämpad för marathon redan innan han/hon testat - möjligen att den mentala komponenten är outforskad. Musse är dessutom i nerförsbacken på sin karriär. Han är skadebenägen och drabbas ständigt av långa tävlingsuppehåll som inte gangnar utveckling på en ny distans. Han har ett märkligt plattfotad och bromsande fotisättning framför kroppen som han borde kommit tillrätta med under alla år. Sen är han en trevlig och sympatisk prick. Men det har ju sällan räckt för OS-kvalifikation, eller ?

 

2012-06-21 08:42   Fredrik Karlsson

Jag gillar din tanke Anders!
Hur mycket kostar det att skicka Musse?
Jag är villig att lägga en slant.

 

2012-06-18 18:02   Björn W.

Kompetent skrivet av herr Engdahl.
Ska vi skicka en kille som är rankad 280 i världen till OS så tror jag det blir ont om plats på bussen till London. Rimligen finns det minst några hundra svenska idrottare som är högre rankade i sina idrotter, som har större chans att placera sig bra, OCH som är mer berättigade att få åka till OS än den totalt chanslösa (men duktiga löparen) Musse.

 

2012-06-18 00:07   Anders

I en mara kan allt hända. Jag talar av egen erfarenhet. :)

Mustafa kommer att förbereda sig väl om han får ett klartecken och kommer att lyfta sig många nivåer fram till OS. Han har enorm potential!

Allt kan hända i en mara. Tänk om det blir ett långsamt lopp (2.10-1.15). I så fall kan Musse lyckas bra eftersom han är en vass avslutare. Hans sista två varv i ett hinderlopp är absolut världsklass!

Sverige behöver en manlig maratonlöpare i OS, det är viktigt för Sverige!

Blir inte Musse uttagen röstar jag för att SOK-styrelsen byts ut!

 

2012-06-17 20:16   Henrik

men vilka årsbästa hade de som landade plats 1 - 7?

Det känns ju ganska relevant i jämförelsen. Här jämförs ju bara 12,5 % av de som är i top 8. Det borde finnas några som gjort bättre tider än sitt årsbästa kan man tro....

/controller'n

 

2012-06-17 09:43   Ingemar

Som uttagningskommiten tänker är risken stor att det blir fler ledare och byrokrater som skickas till OS än vad det blir tävlande.
Ett mycket trist tänkande, som man nu resonerar finns det inte plats för idrottare att vara med och lära för framtiden, rutin betyder ofta mycket för framtida resultat och inte minst för motivationen att orka sikta mot högre mål.

 

2012-06-16 20:58   Linda

Vad hände med " se och lära" som har varit så poppis i vissa grenar? Om målet för alla svenska deltagare skall vara en 8: e plats så blir dem ju inte så många...

 

2012-06-16 19:23   Kajsa

Medaljer i all ära, men det är ju svenska deltagare man vill se, oavsett placering. Vad hände med 'det viktiga är inte att vinna utan att delta'? Nej, topp 8 känns som en trist inställning.

 

2012-06-16 19:02   Fernando Dinis

Jag vet inte om man ska skratta eller bli ännu mer förbannade med SOK `s(Svenska okunniga kamrater), eller Thomas Engdhal svar.
Statistisk är en sak att finnas på plats och springa är en helt annan.
Att dessa löpare hade årsbästa på flera minuter snabbare än OS/VM resultat säger inget, vilken löpare som helst vet att det finns löpare som om farten går för långsamt inlednigsvis iblande kan inte växla tempo när det så väl börjas skruva upp tempo. Dessa löpare behöver ett högt tempo från början eftersom de har svårt att anpassa farten, det fysiologiskt bevisat och det finns flera exempel och fakta på detta. För att påmina Thomas E. ett exempel är Musses alla start i OS/VM, Göteborgsvarvet & Lidingöloppet 2 gånger, alla dessa tillfälle fanns löpare med betydligt bättre PB än Musse men ändå var de efter honom i mål, hur kommer det sig??
Att Thomas Engdahl/SOK inte kan ge sig och framför allt kommer med dessa absurda statistik är rena pinsamhet.
Hade jag varit Musse hade jag fortsatt att springa framtida EM/VM men OS skulle jag skita i.
Topp 8 i Marathon innebär i dagensläge 8 afrikaner eftersom jag ser svårt att någon Europé kan matcha deras tid.
Att Idrott börjar påverkas av alla dessa byråkratier är ett skämt och ett riktigt svart prick för Sverige ut i världen.
Med all respekt Thomas Engdahl, tänk 2ggr innan du/ni lämnar sådana svar det påvisar ett viss okunnighet i det du/ni pratar om och beslut som ni tar i detta fall Löpning på elitnivå.
Mvh

//Fernando Dinis

 

2012-06-16 18:29   Peter Olofson

Hur tänker SOK? Vem ska de få att satsa så hårt som Musse gör och ändå inte får en chans att tävla? Jag skulle ha förstått SOK om vi hade som Kenya ett överskott på maratonlöpare av världsklass, men det har inte Sverige idag. SOK måste ju visa att satsar man hårt, gör bra tider och kvalar in så får man åka och tävla för Sverige i OS. Eller? Ska vi göra som Bahrain och köpa in medaljhopp? Är det det SOK tänker?

 

2012-06-16 14:27   Åsa Annerstedt

Håller med Henric A, detta är inte ok, känns som ngt personligt. Topp 8 för ett litet land som Sverige är ett orimligt mål. Då skulle bara Alshammar och Sjöström få åka då? Kanske Emma Johansson också...Nej, detta börjar bli lite pinsamt. Alla som klara OS-kval (det internationella) bör få åka. Det är som sagt bara var fjärde år, och "a very big deal!!!" Det fungerar inte ett SOK hittar på egna kvaltider, då börjar man ju söka nytt land...för det finns många länder som inte håller på så här!

Suck!

 

2012-06-16 09:43   David Jenkins

I don't understand why certain posters think Engdahl has replied with a logical argument just because he's posted a whole set of statistics for the 8th placed runners in major championships, the fact is he hasn't done his homework as there are a number of runners who've placed higher than 8th in those races who haven't run a 2.06-2.09 time in the year of each particular championship. The guy's incompetent, he's selective with truth and in actual fact as an extremely weak argument.

 

2012-06-15 23:18   Carl-Johan

Det enda som bitar är nog pengar. D.v.s. sponsorpengar.
Om alla här bojkottar SOK:s sponsorer och även meddelar dem varför, så kanske det blir annat ljud i skällan. Det kommer iallafall jag göra.

 

2012-06-15 21:38   Lars-Åke

Onekligen logiska argument från SOK. Problemet är väl att man tillsammans med specialidrottsförbunden en gång bestämt att topp-8 skall vara en realistisk målsättning.

 

2012-06-15 21:19   Thomas Jansson

Jag hade mycket gärna sett Musse på OS men det är onekligen ett mycket bra svar med starka och logiska argument.

 

2012-06-15 18:05   Mathias Karlsson

Idioter! Ge Musse en chans!

 

2012-06-15 18:04   GH

Inte har potential........ Jaså? Gäller inte det Klüft som numera landar alldeles för nära hopplankan. Kan heller inte se Emma Green-Tregaro och Ebba Jungmark vara så enormt stora medaljhopp, här krävs en enorm tur om 195 skall ge bra placering. Nej SOK har även i andra fall visat underlig inställning till idrottare. Dags att låta specialförbunden ta över.

 

2012-06-15 18:03   Mathias Karlsson

Idioter! Ge Musse en chans!

 

2012-06-15 16:19   David Jenkins

Engdahl has no idea what he's talking about. British runner Jon Brown who came 4th in the 2004 Olympic Marathon (just missed a medal by a few seconds) ran his best marathon in 2003 in a time of 2.18, and then his best time in 2004 before the Olympics in 2004 was in London in 2.13.39. I'm afraid Engdahl is just being selective with the truth and probably why he continues not to reply to the many emails I've sent him over recent weeks. A disgrace for Swedish sport.

 

2012-06-15 15:55   Henric Arvidsson

Man blir bara ledsen när man läser Herr Engdahls svar, en så kallad sportchef som skall representer det svenska folket. Det enda argument som upprepas är att Musse "inte har potentialen att bli bland de 8 bästa" på maran. Det är självklart otroligt svårt att placera sig bland de 8 bästa och skulle han lyckas med det så är det en enorm prestation där han troligtvis överträffar sig själv.
Det jag verkligen vänder mig emot är att man från SOKs sida går så strikt på regelverket utan att väga in personens utveckling inom grenen och framtida potential att nå framgång. Det borde verkligen finnas utrymme att väga in lite mjukare värden.
För en sann byråkrat så är det ju dock lättare att hålla i en regelbok och kunna hänvisa till någon skriven paragraf så slipper man motivera ett eget beslut.

SOK, släpp sargen och skicka Musse ( samt övriga liknande fall) till London! OS är var fjärde år och är en stor händelse för många svenskar. Ju fler grenar med svenskintresse ju större engagemang för OS vilket borde gynna även SOK i längden.

// Henric

 

2012-06-15 14:30   Anders

Kan inte ni på Runners ta reda på hur mycket det skulle kosta att skicka Musse till OS vi var 2700 som skrev på. Om alla lägger en tia eller mer för den som så önskar så kan vi väl fixa det här. Musse kan säkert ta ett Ryanair från Säve om han får springa. Förresten så finns det väl snart en outnyttjad biljett/sängplats när Carro hoppar kort och har ont i benet. Men hoppet är ju det sista som överger människan. Tydligt är att hoppet är det sista SOK överger. Kolla truppen Jungmark eller Green-Tregaro topp 8 jo visst med ett antal benbrott i övriga startfältet så. Om Yannick tar saken i egna händer som Tonya Hardings gubbe gjorde så kan det gå vägen. Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!

Innan någon blir arg så vill jag bara säga att jag tycker samtliga ovan nämnda ska tävla i OS men jag blir jävligt lack på att man inte fattar hur marathon fungerar. I höjdhopp kan du försöka kvala in flera ggr i veckan på maran har du en kanske två bra chanser på ett år! Dessutom så tycker jag att vi ska skicka våra bästa även om de inte är vidare konkurrenskraftiga i år. Skrällar kan ske och det fantastiska med OS är det breda deltagandet. Eric the eel, Eddie the eagle, kenyanska längdskidåkare och muslimska kvinnor som springer 100m på 15-20s iförda slöja visar alla på den stora glädjen i att få delta. Man är fri att tycka att det låter fånigt och blåögt att tala om glädje i att delta men om vi bara ska ha med de allra bästa (topp8 i världen) så blir det inte ett OS då blir det en inbjudningsgala som alla andra!

 

2012-06-15 14:29   Peter

SOK hade chansen att göra en pudel, istället fortsätter man idogt gräva sin egen grav. Ingen högoddsare att specialförbunden kommer ta över ansvaret att ta ut OS-deltagarna inom en snar framtid. Detta på bekostnad av de dunkla byråkraterna i Stadiontornet som tror sig veta allt om alla idrottare i alla grenar. Fallet Mustafa är inget annat än en skandal.

 

2012-06-15 14:14   Annica

Jag blir så trött. SOK har uppenbarligen bestämt sig för att inte lyssna ens på sig själva:

"Grundkravet är att en aktiv ska ha visat att man kan konkurrera om en topp-8 plats för att bli uttagen. Men kravet kan sänkas om det handlar om en aktiv som är mycket lovande och bedöms kunna topprestera vid nästkommande OS."
http://www.sok.se/london2012/sverigestrupp.4.716d1d681310a8621bf80009664.html

Ganska långt ner på sidan.

Dags att byta ridiga stoffiler?

 

2012-06-15 13:49   Niklas

Tror ni att de skulle göra samma sak med en helig ko som Carolina Klüft som inte heller direkt rosat markanden på sista tiden? Inte för jag har ngt personligt emot CK men det skall vara samma behandling för alla i så fall.

Vad har delegaterna för krav på sig själva? Snabbast tid tid till snittarna och bubblet?

 

2012-06-15 13:27   Agaton

Det är inte pengar som saknas för Musse, det är att Thomas inte har fått tillräckligt med mutor tillsammans med de andra i SOK.

Tänk om alla skulle resonera att tiderna ska räcka för minst en 8:e plats, då vore det inte många som skulle ställa upp i IS.

 

2012-06-15 13:06   Jenny

Är det pengar som saknas för att skicka honom? Isf tror jag säkert det kan sponsras från något håll...

 

2012-06-15 13:00   Peter

Det är inte många europeer som slår Musses 2:12. Och varför Topp8? Då kan vi ju glömma Karro och många andra friidrottare!

 

2012-06-15 12:59   Martin Wahlström

Hur stor är chansen att de svenska ungdomarna tittar på Marathon i OS utan svenskt deltagande?? Om ungdomarna inte tittar, hur stor är chansen att de blir inspirerade till att bli lika bra som Musse som ocksp sitter hemma i soffan och tittar. Tycker det är helt obegripligt att inte Musse blir uttagen.. Funderar väldigt mycket på hur uttagningen för golfen kommer se ut till OS i Rio.. vi har inga svenska golfare topp 8 i världen?

 

2012-06-15 12:12   Cristina Bengtsson

Jag tror inte att man med detta resonemangen ökar intresset för att göra en långtids satsning på Marathon. Musse är en ambassadör för friidrott och löpning. En förebild på alla plan, någon som ung likväl som gammal kan se upp till, och ha som förebild.
Under kommande OS kommer vi inte att han med mer än en eller ett par idrottare, om de ska lyckas ta sig igenom SOK´s nålsöga. Let´s face it, vi har inte många topp 8-kandidater.
Musse kommer inte till OS hur mycket VI än pratar oss varma om hans storhelt som idrottare om inte SOK vågar släppa kanten och satsa på honom. Men vi kan ge honom vårt stöd!!!

 

2012-06-15 12:11   Roger Andersson

Suck... SOK...
Frågan är vad nackdelen med att ha Musse med skulle vara... ?
Det har man från SOKs sida inte lyckats besvara...
Kanske inte så konstigt att man finner så många svenska idrottare som känner att de inte har det stöd de behöver.
I det långa loppet så är jag övertygad om att SOK själva bara lyckats komma i sämre dager.

Som en reflektion kan man hoppas att 'Musse' får gör 'sommar' i P1 nästa år.
Om inte annat för att berätta om sin livs-resa samt sina framtids drömmar.
(Nu mer får ju vi som lyssnare rösta, så makten ligger helt hos oss).

Att 'musse' har hela Sverige (utom möjligen SOK) i ryggen torde det råda ringa tvekan om.

 

2012-06-15 12:01   Sune

SOK glömmer en mycket. mycket viktig sak.

De jobbar FÖR SVENSKA FOLKET!

 

2012-06-15 11:43   fredrik holmquist

Det är någonting annat som hindrar känns det som. Inte Musses egentliga kapacitet. Tror faktiskt inte Isabellah placerar sig topp 8 med resonemanget.
Har Musse fel tränare möjligen för att få chansen? Hmm...

 

2012-06-15 11:23   Erik

Lamt SOK. Lamt! I min värld har Musse lika stor chans på en framskjuten placering som Isabellah. Eller är jag helt ute och cyklar?

 
Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser