Hurra! Varma bad ger bästa återhämtningen | Runner's World
rw.se_sitelogo_new_black
Träning

Hurra! Varma bad ger bästa återhämtningen

19 dec 2016

Efter år av plågsamma isbad efter tuffa pass har nu forskarna tagit sitt förnuft tillfånga - varma bad ger både bättre återhämtning och värmetålighet vid löpning!

Länge har vi fått lära att sargade löparmuskler återhämtar sig bäst i ett iskallt bad, gärna i sällskap med iskuber guppande på ytan. Men nu säger ny forskning (äntligen) att det också går alldeles utmärkt att släppa på varmvattnet efter hårda pass och lopp. Ett varmt bad mjukar upp stela, trötta muskler (och gör läsningen av Runner’s World i badet så mycket trevligare).

Dessutom verkar varma bad vänja kroppen vid samma slags påfrestning som löpning i hög värme ger. Och inte nog med att vi blir mer värmetåliga löpare – varma bad tycks också förbättra vår prestationsförmåga även i kyliga temperaturer. Dags alltså att toppa vinterpassen med ett varmt bad – och spara isen till smoothies.




(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosex med siffror i fältet här



Följ oss

Loppkalendern

25 mar
Karlskrona
25 mar
Mantorp
26 mar
Göteborg
26 mar
Örebro
Se alla våra rekommenderade lopp

@runnersworldswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!