Coachens träningstips för vabruari | Runner's World
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Coachens träningstips för vabruari

Träning: Vabruari och alla förkylningar som avlöser varandra kan sätta rejäla käppar i hjulet för dig som tränar. Coach LG Skoog tipsar om några bra grundregler att följa och hjälper dig att hitta tillbaka till formen så fort som möjligt igen.


Annons

Vilka är dina bästa tips för att slippa bli förkyld såhär års?
– Om du duschar, tar på dig torra kläder och äter en väl sammansatt måltid snabbt efter varje träning så blir du sällan förkyld. Felet många gör är att de har blöta kläder på sig för länge efter träning och väntar för länge innan dom äter efter träningstillfället. Då blir immunförsvaret rejält nedsatt. Men med den klassiska vitlöks- och C vitaminkuren samt lite extra sömn är man snabbt på banan igen efter en förkylning.

När kan man börja löpträna igen efter en förkylning?
– När du varit feberfri en dag och inte har några känningar av halsont så kan du köra igång med några lugna distanspass. När kroppen svarar igen är det bara att köra.

Hur är det med alternativ träning, exempelvis yoga, core eller lugn styrketräning – kan man köra det om man inte känner sig jätterisig?
– Lätt träning som inte höjer pulsen kan man köra i de flesta fall. Men har du ont i kroppen och muskelvärk bör du vila helt.

Hur mycket tappar man egentligen om man är borta en vecka eller två? Hur bör man lägga upp träningen för att så snabbt som möjligt ta sig tillbaka?
– Jag brukar säga till mina adepter att för varje dag du legat i feber så tar det 2-3 dagar innan du är tillbaka i gammal form igen. Så om du har haft feber i fyra dagar innebär det att du bör ge det 8-12 dagar innan du är tillbaka igen. Kör lugna distanspass plus lite styrketräning de första 4-5 dagarna, därefter kan man lägga in lite lätta intervallpass och tröskelpass.

LÄS MER:

Tips för förkylning och löpning

Så håller du dig frisk resten av vabruari

När du ska springa – och inte springa







(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosex med siffror i fältet här

Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Sök på runnersworld.se


Få vårt nyhetsbrev!


Annonser